Forum › Modellspecifika forum › 9000 › Min "nya" SAAB spelade mig ett spratt idag :-)
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2018-11-02 19:34 av .
- FörfattareInlägg
- 23 oktober, 2018 kl. 17:53 #450817
Mats Jedmo
WebbmasterJo idag körde jag till jobbet, efter jobbet via en butik för att handla lite elektronik och därefter till läkaren. Efter läkarbesöket gjorde bilen inte ett tändande vid startförsök……
Jag provade några gånger med att slå på larmet, vänta lite och slå av det igen men det gav ingen skillnad. Jag hade hoppats på att startspärren i larmet skämtade lite med mig.
Jag kände på kontakten till tändmodulen samt pillade på vevaxelgivaren samt dess kabel, fortfarande inte ett tändande. Jag lyssnade efter bensinpumpen och den surrade på som vanligt så jag tänkte OK dags att ringa bärgaren som kom. Väl hemma på med arbetskläderna, satte mig i bilen vred om nyckeln och bilen startar lika snällt som vanligt…… jaha 🙂Nu undrar jag om detta är ett vanligt problem och i så fall vilken är den vanligaste orsaken ?
1/ Tändmodulen ? (Motorn var relativt kall efter läkarbesöket som tog väl en timma.
2/ Glappkontakt ?
3/ Tändningslåset ? (jag har ju just monterat dit en begagnad omkopplare eftersom den förra var SLITEN så att man fick leta efter rätt läge ett tag innan rätt kontrollampor lös.
4/ Startspärren i larmet
5/ Vevaxelgivaren
6/ Något annat jag inte kommer på just nu ?Just det, en 9000 CDE -97:a 170 hkr 2,3 Liters lättrycksturbo
// Mats
SAABoholic
96 GL Super -79 Alabastergul
96 GL Super -79 Alabastergul
99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
9-5 Linearsport Sp -03- Detta ämne redigerades för 1 år, 3 månader sedan av .
24 oktober, 2018 kl. 11:03 #450849M.Broberg
DeltagareVar bilen varm när den inte startade och kall när den startade?
i sånna fall är det klassiska symptom för vevaxelgivarfel1 användare tackade författaren för det här inlägget.
24 oktober, 2018 kl. 19:35 #450865Mats Jedmo
WebbmasterDå blir det till att leta efter en vevaxelgivare för det kan väl inte vara så enkelt att det är en likadan som 9-5 an jag skrotade ?
Jag får titta efter
P.S.
Idag funkade bilen fint både till och från jobbet ( knappa 3 mil enkel resa).
D.S.// Mats
SAABoholic
96 GL Super -79 Alabastergul
96 GL Super -79 Alabastergul
99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
9-5 Linearsport Sp -03- Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av .
25 oktober, 2018 kl. 12:25 #450889martin h
Deltagare9-5:ans givare passar inte. (Trionoc 7 mot Trionic 5 i 9000)
Skulle också gissa på vevaxelgivaren. Tändkassetten brukar inte komma igång igen efter att de har dött ordentligt.
/Martin
25 oktober, 2018 kl. 15:17 #450890niklas lind
DeltagareVevaxelgivaren låter som en trolig felorsak. Om det är startspärren som krånglar för dig så bör du kunna se det på att larmdioden i vänster högtalargaller i så fall blinkar när spärren är aktiverad.
//Niklas
25 oktober, 2018 kl. 19:20 #450894Mats Jedmo
WebbmasterOK
Skall hålla ett öga på lysdioden nästa gång den spökar. Har beställt en givare som förhoppningsvis kommer imorgon men den är ju ”begagnad men fungerade när bilen ställdes” så vi får se.
Om det nu är startspärren, är det krångligt att koppla förbi den ?// Mats
SAABoholic
96 GL Super -79 Alabastergul
96 GL Super -79 Alabastergul
99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
9-5 Linearsport Sp -032 november, 2018 kl. 19:34 #451101Mats Jedmo
WebbmasterJaha så var det mysteriet löst. Bilen ville inte starta imorse när jag skulle till jobbet….. en snabb titt på lysdioden gav vid handen startspärren inte ville att jag skulle komma iväg. Nytt försök med att trycka på fjärrkontrollen…. aha batteriet slut.
Till jobbet i frugans bil (SAAB 9-5) nu efter jobb och middag så in med 2 nya batterier i var fjärrkontroll, 5 snabba tryck och vips har jag en bra bil igen 🙂
Tack för tipsen tidigare i tråden.
Fast denna bilen kommer högst troligt att dyka upp med en säljesannons inom kort eftersom jag köpt en ny eller ja ehh ialla fall en annan bil. Äntligen har jag hittat den bil jag egentligen ville haft i somras när jag köpte denna SAAB 9000 CDE 2,3 -97:a alltså en 96:a V4 super av årgång 79.
Hoppas nu att allt fungerar som överenskommet så hämtar jag den i morgon.// Mats
SAABoholic
96 GL Super -79 Alabastergul
96 GL Super -79 Alabastergul
99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
9-5 Linearsport Sp -03 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.