Missljud 900 -86

Forum Modellspecifika forum OG900 Missljud 900 -86

Detta ämne innehåller 5 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-01-25 12:17.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

saab-jonte
    Deltagare

har en bekant som har en 900 cc -86 *förgasare* som det uppkommer ett mycket mystiskt skavande slit ljud någon stna i framänden, endera drivlina eller motorpaket, oljudet uppkommer som ett vibrerande lågfrekvent ljud i början av 25 -> 30 km/h oljudet avtar inte utan blir bara värre och värre i 65 -> 70 km/h går det inte att höra vad den andre säger i bilen oavsett om han skriker, detta ljud påverkas inte av olika varvtal utan mer som om hastighet, allt ser helt ut utifrån, men svänger man höger så slutar det omedelbart och allt blir tyst…

kan detta vara något lagerhaveri på högra hjulet fram eller i växellådan?

någon?

carl l
    Deltagare

Hej!

Det låter onekligen som ett dåligt hjullager. Om det låter så förfärligt mycket som du skriver så kanske glappet t.o.m. går att känna med handen? Prova att känna på hjulnavet när bilen är upphissad.

MVH
    Carl

stefan
    Deltagare

ja hjullager missljud på en 900 är ju inget ovanligt fel direkt…….säkerligen är det ju detta fel alternativt drivknut men det låter långsökt.

saab-jonte
    Deltagare

aha… då var kanske mina aningar sanna, mja… en drivknut knakar mer, och då ska den vara fruktansvärt trasig om det ska låta som det gör, ska kika närmare på lagret så rapporterar jag upptäckten.

matthias r
    Deltagare

Att det tystnar då du svänger åt ett visst håll betyder även att man kan utesluta fel i lådan.
    I alla fall när det rör sig om oljud av den kalibern som du beskriver. /Matte

rikard
    Deltagare

Jag hade precis likadant på min.
    Svängde jag till vänster så lät det mindre.
    Felet var vänster hjullager. Körde med det oljudet i ca 4 månader innan jag visste vad det kom ifrån.

Mvh Rikard

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng