Missljud från framvagnen

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Missljud från framvagnen

Detta ämne innehåller 6 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-10-31 06:50.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #435308

    900_t8
    Deltagare

    Jag böt fjädrar fram efter att dessa hade spruckit. I samband med detta så installerades även nya krägningshämmarlänkar från Speedparts (om jag inte minns fel, eftermarknadsmodell hur som helst).

    Bitvis så började ett tilltagande, klonkande, ljud träda fram mer och mer och till slut så tröttnade jag och böt även ut axiallager samt stödlager.
    Jag tog bilen på en testtur och ljudet var helt borta. Dagen efter så började det dock träda fram igen och nu efter en tur ner till Småland (med släp) så låter det väldigt mkt, väldigt lätt. Speciellt i lägre hastigheter på grusväg och då bilen kan gunga till lite i sidled, men också vid hög fart över ex. lätta ojämnheter som asfaltskarvar.

    Jag tycker också att bilen har blivit lite väl lätt i framvagnen – vinglig nästan, men jag vill inbilla mig att det kan vara då det gamla fjädrarna kanske gav en viss begränsad komfort och bättre stabilitet.

    Kan det vara så att det är dags att byta stötdämpare också eller borde jag felsöka någon annanstans först?

    Bilen är en 09′ SC med lite mer än 10.000mil bakom sig.

    /Mikael.L

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    #435317

    Janne Hagnell
    Moderator

    Ibland kan byte av hjulupphängningsdetaljer göra att bilen ”luras”. Tex kan byte av stötdämpare fram göra att det märks hur slitna de är bak men det KÄNNS ändå som om problemet är fram.
    Är min erfarenhet, iaf.

    #435326

    900_t8
    Deltagare

    Det låter rimligt, speciellt med tanke på hur lågt bilen ligger där bak. Jag kan tänka mig att de bakre fjädrarna borde vara i liknande skick som de främre som jag böt ut, så visst har ett utbyte där bak också varit med på listan. Planen har dock varit att sänka bilen, så lite snål har man varit… tills att nu då föräldraledigheten har dragit ut på tiden och det var lite väl länge sen man fick en lön… nu är jag riktigt snål!

    Utebliven fakta:
    Vid isärtagning av fjäderbenen så använde jag bl.a knack för att få av försöka få av (om än bara göra topp-muttern lös) vilket resulterade i att cylindern snurrade flera varv. Kan detta skadat stötdämparna?
    Muttrarna satt så hårt att jag ej kunde hålla hylsan med rörtång. Vid senare tillfälle insåg jag dock att om man lossar några varv på muttrarna när benet sitter monterat så går det betydligt lättare.
    Vid montering så gjorde jag fjäderbenshuset rent och fritt från rost – Då det verkar samlas väldigt mycket bös mellan stödlager och infästning så tänkte jag att ett lager med rostskydds-gegga kanske inte kan skada… eller är det så känsligt att det är glapp där jag känner? Skruvarna skall ju bara dras om 19Nm så jag vill gärna tro att det i sig borde låta benen glappa…

    Jag skall hur som helst ut och lyssna ifall det kanske är bakifrån ljudet kommer. Tack för en rimlig ledtråd!

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    #435978

    900_t8
    Deltagare

    Jag har nu hunnit felsöka lite mer. Jag kunde ganska lätt konstatera att det var framvagnen ljudet kom ifrån och inte bak.

    Jag testade nu i helgen att montera bort de nya krängningshämmarstagen och tog en provtur. Bilen är helt tyst och känns bra mycket mjukare än innan. Jag var faktiskt besviken över den skumma svampiga kännslan som tillkom efter fjäderbytet, men nu känns det bättre. Det var först när jag tagit en rondell ”lite inspirerat” samt kört lite lätt slalom i 80-90km/h som jag insåg att dem behöver finnas där. Tills att nya är beställda får det gå utan dock.

    Åsikter om att köra utan de nämnda stagen?

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    #435983

    Janne Hagnell
    Moderator

    Måste väl vara något fel på stagen? Reklamera?

    #436009

    900_t8
    Deltagare

    Jag skall försöka reklamero jo. Minns dock inte vart jag köpt dem (vilket kanske kan vara mer utav intresse som referens till problemet) eller vart jag har kvittot… nåja, jag återkommer med mer info efter att jag fått ihop den. Det är fortfarande lite 900-väder kvar, så jag har inte så bråttom att få ihop den!

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    #436380

    900_t8
    Deltagare

    Nya originalstag installerade och bilen glider fram, som den skall.

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng