Misstänker trasig topplockspackning
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Misstänker trasig topplockspackning
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Misstänker trasig topplockspackning
- Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-12 15:13 av scania.
-
FörfattareInlägg
-
Min 900s -91 är nog inte riktigt frisk.
Nyligen bytte lag kupékranen och kylarvätska.
Kran för att den var trasig i länkaget.
Kylarvätskan för att det frös.Nu när man kör så beter sig temperaturen som den ska.
Men när man stannat så är det ett väldigt högt tryck i systemet.
När jag då lättar på locket väller vatten ut.
Nu när jag var ute och tittade till bilen kall,
så fick jag fylla på vatten.
Till saken hör att när bilen stått ett tag går den lite orent på en cylinder när man startat.Så jag misstänker trasig toppackning eller spricka i toppen, vad tror ni?
På min t8 -85:a jag hade i sommeras så var det liknande problem.
Två kylslangar gick inom 1100 mil. (övertryck?)
Vatten behövdes fyllas på typ vart 20 mil. Ibland kunde det klara sig mycket längre och ibland dränerade den sig rejält.Provtryckte toppen. Inget fel. Planade toppen och bytte packning. Problemet kvarstod.
Syntes inget i oljan och med undantag av när slangarna gick sönder så syntes det inte heller vart vattnet försvann.Jag hade också problem med att den gick taskigt i början vid kallkörning, men det gjorde även min 900i Jubileum (8-vent). Är inte det något 8-vent problem?
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93
9-5 Arc -05
9-5 Vector -08Lustgasen wrote:Vitröker den, hur ser oljan ut? hur ser kylvattnet ut?Svårt att avgöra om den ryker, nu när det är så kallt.
Oljan ser bra ut, så det kommer nog inget in i oljan.Jag hade ett likande fenomen på min gamla 240. Då var det en spricka i toppen. När 240:in blev varm så gick den bra.
Jag misstänker att det kan vara ett likande problem.januari 9, 2010 at 21:19 #151055Hej
Det låter som din topp är sprucken i förbränningsrummet därav dålig gång när du startar den, det kommer in vatten i cylindern o den går dåligt i 20-30sek.enligt min lokala saabverkstad finns det två fel antingen spricka i topp eller packningen o båda felen kan vara svåra att se,jag rengjorde förbränningsrummet från sot å då såg man sprickan tydligt.
På min 900 -84 så gick den på 3 burkar varje morgon sedan gick den på alla hela dagen.Du kan felsöka genom att se på tändstiften vilken cylinder som felar för stiftet har mindre sot där vattnet kommer in, du kan även lossa en o en tändkabeln när bilen går dåligt, när motorn inte reagerar har du hittat den felande cylindern.
Jag tror det är ett ganska vanligt fel på og900 då kylarna inte håller på dessa bilar o toppen blir för varm.MVH Micke
Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50
På en 16V topp kan man oftast se den felande cylindern genom att lysa ner på kolvarna genom tändstiftshålen. Är kolvtoppen sotfri har man hittat ett fel. Ofta kan man även se en beläggning på stift som är i glykolcylindern.
Har man problem med högt tryck är det även läge att kolla/byta locket på expansionskärlet. I locket sitter en övertrycksventil som ska hålla trycket på rätt nivå. Händer att den ventilen slutar fungera och då brukar övertrycket komma på något dyrare ställe 🙁
januari 10, 2010 at 11:41 #151076HAr exakt samma fel på min 900 -GL -84.
Den startar på tre cýlindrar på morgonen (c:a 20 sekunder), sedan går den fint & rent på alla fyra under resten av dagen.
Daniel Eliasson wrote:HAr exakt samma fel på min 900 -GL -84.Den startar på tre cýlindrar på morgonen (c:a 20 sekunder), sedan går den fint & rent på alla fyra under resten av dagen.
Exakt det fenomenet har jag också haft på en 8V motor, då var toppen sprucken.
Spruckna toppar är ju betydligt vanligare på 8V topparna jämfört med 16VMisstänker man ett litet läckage kan man alltid prova med en burk “Bars leaks”.
januari 10, 2010 at 16:44 #151097Tack för länken.
Får skaffa mig en burk & se om det avhjälper problemet.
Hej!
Bar´s leak funkar skitbra. Geggan är mestadels mineralolja som smörjer t.ex. vattenpump, värmekran m.m., sedan är det plastgrannulat som inte sätter igen kylsystemet utan endast hålen i t.ex. värmepkt. Ska man göra det seriöst så läs bruksanvisningen, häll INTE direkt i expansionskärlet utan ta av en kylarslang och häll där i stället.
Ang. gång på 3 cyl. så kan man känna på grenröret (obs bilen måste va kall, annars=ont) när man startat bilen, den som e kallast tänder inte.
På min 8vent. ems startar den på 3 cyl om co-halten står mkt lågt, kan nog va att trycket till spridarna e lägre och inte öppnar. Brukar hjälpa med stp´s insprutarrengörning, inte de billiga utan den som e dyr och säljs i en grå-silver flaska.
På 16 vent. kan man kopla in ett litet fyrkantigt batteri, kommer inte ihåg vad de heter, det är iaf. den typen man hade i vissa fjärrkontroller e.d.(9volt?), och höra om det klickar i spridaren, kan på detta vis rensa lite i magnetventilen om man “klickar” på/av ett antal ggr.
Det här med gång på 3 cyl. måste va ett arv ifrån 2 taktstiden:) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.