Modellkoder SAAB 99? "electronic special"

Forum Modellspecifika forum 90/99 Modellkoder SAAB 99? "electronic special"

  • Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2003-07-01 11:10 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9601
    enor
    Deltagare

    Hej!

    På grund av omständigheter som jag inte ska gå närmare in på, kom jag att tänka på en bil som en kompis till mig hade. Det var en 77:a SAAB 99 i nåt slags exportversion som blivit kvar i Trollhättetrakten, möjligen en fd provbil att döma av det minst sagt … eh … ”originella” elsystemet 🙂

    I alla fall, bilen hette, om jag minns rätt, ”electronic special” och hade EMS-motor, men var i övrigt som en vanlig GL, kan man säga… modellkoden enligt bilregistret är 99 GL-4SNL-IM. Kan någon sprida lite ljus över vad detta egentligen var för något?

    #69790
    mikael_h
    Deltagare

    Detta kan möjligen vara en 4-dörrars 1977 99 insprutnings USA modell (inte California), utan katalysator, som stannat eller åter-importerats till Sverige. Jag har en USA 99 EMS -77 med bara 58000 på mätaren och med samma ” -IM” i slutet på modell beteckningen. USA bilarna har aningen mindre hk (115 mot 118), men är annars väldigt lika svenska EMS 77:or.

    Mvh Mikael H.

    #69791
    porsche944
    Deltagare

    Vad jag vet är att bilar av 1976 års modell gick att köpa i Sverige med benämningen ”GL injection”
    Detta var bilar avsedda för export marknad, som inte blev sålda utan togs tillbaka hem till Sverige igen. Här fanns EMS motorn, med sina 118 hkr, när man skiftat div vaccum slangar och ventiler igen. Dessa bilar var utrustade med tonat glas, samt vita däcksidor. Injection emblem på bagageluckan. Väldigt många hade den för 1976 nya färgen Y 12 eller som den heter Topaz gul.
    Dessa bilar såldes väldigt sent under 76 samt en bit in på 1977. Men det är ju inte säkert att vi tänker på samma typ av bil.

    #69792
    andreas plars
    Deltagare

    Finns ju en bil som heter Saab 99 GLE med insprutning på -70talet.
    När fick insprutarn utan KAT 118 istället för 108HK på Saab 99?
    Vet inte så mycket….§
    M.V.H.

    #69793
    enor
    Deltagare

    Vill bara förtydliga att bilen ifråga varken är en GLE eller en EMS, den har emblem med texten ”electronic special”. Den är mycket riktigt fyrdörrars och låter på det hela taget mycket likt vad vår vän i Canada beskriver!

    Satt och hoppades att någon satt inne med en tabell över dom där modellbeteckningarna 🙂 Vet inte varför detta blev så intressant för mej helt plötsligt; ibland bara man får nåt i huvet som man känner för att reda ut… ni vet säkert hur jag menar.. hahaha… 😉

    #69794
    anders dahl
    Deltagare

    Modellkoden säger inte speciellt mycket:
    4=4 dörrar SN=sedan L=vänsterstyrd I=insprutning M=manuell

    Detta innebär att alla 99:or med insprutning och manuellåda har IM i modellkoden, medan de med automatlåda har IA i modellkoden.

    #69795
    Martin
    Deltagare

    Som en jämförelse har 99 EMS för samma modellår och svenska marknaden modellkod 99EMS-2SNL-IM.

    Andra koder för jämförelse:
    99T-3CK-SIM-SR
    99 Turbo
    3CK= 3 dörrars Combi
    SIM= Supercharged Injection Manual
    SR= Sunroof

    #69796
    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Martin vet du vad detta betyder också?
    99 GL-3CKL-TM-01 1977
    Kan TM stå för turbo manuel?
    Vad står 01 för? :confused:

    #69797
    porsche944
    Deltagare

    Att betäckningen SIM skulle betyda Supercharged, Injection, Manual, låter ju rimligt. Det som dock gör att jag tvekar på detta är att alla 4-vxlade bilar heter SIM, men alla 5vxlade heter SIS. Denna upplysning fick jag via SAAB i THN i början av 80 talet när jag forskade som mest om min 99 turbo 80:a. Min 80:a har betäckningen :
    SAAB 99 T-S SN-SIM. Här har jag fått lära mig att T= modellen alltså Turbo utförande, S= Vatteninsprutning från fabrik, SN= Sedan utförande,SIM= ¤ vxlat. Är dock själv tveksam till det där S:et, bilen hade ingen vatteninsprutning när jag köpte den och inga spår efter att det suttit en i den hellre.

    #69798
    porsche944
    Deltagare

    Vad det gäller LOLLO:S bil så är det ju en GL utrustad 3dörrars Combi Kupe´ ingen anning om vad L:et står för. 01 tror jag betyder noll serie, alltså en prototyp eller förseriebil. Tror att detta är en av de 100 bilarna i bredbandsprovet.
    Chnummret tyder på detta, första ”riktiga” turbobil hade ch nummer: 99 78 10 7261 allt enligt SAAB:s uppgifter. Alltså är en bil med ch nr 99 77 ingen serietillverkad turbo utan ur någon förserie, som jag ser det en rätt unik bil egentligen.

    #69799
    Martin
    Deltagare

    Hej!

    Jag har hittills endast stött på beteckningen SIM i samband med turbo. Förutom den turbo jag nämnde ovan har jag en till med typkoden ”Saab 99T-2SN-SIS” (Modellkod SA1135). Bilen är en femväxlad tvådörrars turbosedan av årsm. 1980.

    Michaels bil, Saab “99T-S SN-SIM” bör ha modellkoden SA1128 och är om SA1128 stämmer en fyrväxlad tvådörrars turbosedan av årsm. 1980. Total cirka 180 bilar kvar.

    En annan kodsnutt att föra in är ”PS” på slutet som står för ”Powersteering”.
    Är det någon därute som äger en av de 100 99T-förseriebilarna som kan hjälpa till med modellkoden från reg-beviset?

    Jag skall forska vidare och se om vi kan bringa klarhet i vad bokstäverna och deras inbördes förhållande för 99 står för. Det har varierat över tiden. Lollos bil har i varje fall modellkod SA1026 och cirka 45 bilar finns kvar.

    #69800
    porsche944
    Deltagare

    Modellbeteckningen på min bil är SA 1128.
    efter en kontroll med vägverket i februari så fick jag beskedet att 258 st SAAB 99 Turbo -80 både 4 och 5 vxlat finns kvar i registret, men endast 38 st av dessa var i trafik.
    Kan som ytterliggare kuriosa samt kalenderbiteri bidraga med att tillverkningen på 99 turbo var följande:

    1977 100 st

    1978 6376 st

    1979 1798 st

    1980 2333 st

    Detta är alltså modell års produktionen.

    Faktum är ju då att Turbo 99:an är sällsyntare än vad en SAAB Sonett är. Dock blir det fler huvudvridningar när man luftar Sonett III:an.
    99:an som bil ser ju ut som en vanlig 99:a.

    När jag efterforskade i början av 90 talet fick jag även fram följande, ( rätt eller ej vet jag inte riktigt)

    1978 alla bilar svarta eller röda, samt med sollucka.

    1979 alla bilar acasiagröna eller marmorvita alla 4 vxlade samt inga bilar med sollucka.Bilar som kom tillbaka pga överproduktion för europamarknaden.

    1980 röda, blå, vita, oftast 5 vxlade med sollucka. Bilar för europa marknad
    Gröna bilar 4 vxlade utan sollucka. Bilar för Svensk marknad.

    gröna bilar såldes tidigt under 1980, dessa har oftast låga ch nummer, medan blå, röda samt vita bilar med 5 vxlat och lucka ligger i en högre nummerserie.

    Ex vis min egen har 5868 i slutet inregad 80 01 08.

    Vidarer är i princip alla gröna 80:or tillverkade i Finland, serie 60. Blå, röda och vita tillverkade både i serie 10,30 samt 60.

    Högsta ch nummer på en 80:a som jag stött på är
    DKA 506 röd ch nr 99 80 30 13353.

    Det finns säkert fler som vet mer, men viss kalenderbiteri är ju intressant tycker jag.

    #69801
    Martin
    Deltagare

    Med risk för att glida lite… Se det som kalenderbiteri i avvaktan på att mer fakta om det efterfrågade kommer fram…

    Enligt mina uppgifter från VV daterade 2002-07-01, fanns det 181 st fyrväxlade 99T-80 kvar. 146 av dem är avställda. Motsvarande siffror för de femväxlade 80-orna är 84/64. Totalt alltså 265 99T-80 kvar varav 210 avställda. Dryga 50 i trafik för ett år sedan.

    Det verkar stämma väl med ovanstående siffror som M.R refererar till. Det innebär ett tapp på 7 bilar under ett halvår. 56 i trafik för ett år sedan och 38 st för ett knappt halvår sedan kan vara ett oroande tecken att fler är på väg att försvinna. Förhoppningsvis är de bilarna på väg att tas omhand.

    Det fanns ett antal 99T-78 utan taklucka. Modellkod SA1049 med lucka och SA1048 utan.
    Efter vad jag hört levererades inga 80-or med original sollucka.

    Som en jämförelse är antalet kvarvarande 92:or av alla årsmodeller cirka 220 st.

    #69802
    saabturbo
    Deltagare

    Marknaden var tämligen ojämn beträffande efterfrågan
    på 99turbo i Europa:
    Bilar som kom ”tillbaka” till Svedala och såldes här
    kom från tyskland, Schweitz, etc.
    Däremot i UK såldes 99t-CC både som 78 & 79 års modell.
    Och som Sedan tillverkades denna även 1981 för UK.

    Vad det gäller att spåra prototyperna kan man göra detta
    men då blir det att göra ett komplett reg-utdrag från VV på alla EMS & GL modellerna 1977, då dessa
    var reggade som dessa.
    Fält 71 (på bilprovningspråk)/ övriga noteringar
    på regbeviset står det: ”motor utbytt” på
    bredprovsbilarna.

    #69803
    stenstorparn
    Deltagare

    Hej
    Martin
    Ang 99T -77
    100st -förseriebilarna
    45 bilar finns kvar.
    Imorgon finns bara 44 kvar 1st från Tidan får nytt hem i Italien.
    Återkommer med Chassinr.
    MVH C.Sköld

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng