Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Moderna fälgar på V4?
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-29 21:11 av .
- FörfattareInlägg
- 28 juli, 2013 kl. 10:24 #7606
danne85
DeltagareJag vet att det för en del kan ses som att häda en gammal bil genom att utrusta den med moderna fälgar :ID
Men jag tänkte ändå höra om det finns någon som har köpt spacers med annat bultmönster och slängt på
lite nyare typ av saabfälg? Hur breda fälgar kan man i så fall ha utan att behöva göra några ingrepp i skärmarna?
För det verkar ju lite trångt bland bakskärmarna :wrench29 juli, 2013 kl. 07:32 #57960Christian Haugsöen
DeltagareDin bil ditt val! Visst gnäller en del men det är väll alltid kul att reta någon!
Manton tillverkar spacers efter dina önskemål. Finns färdiga för v4 till 900/9000 om jag inte minns fel!
29 juli, 2013 kl. 11:39 #57972danne85
DeltagareJa det hade varit kul med lite annat stuk på den 😀 Men som sagt det som oroar mig
är att man säkert bli tvungen att bredda skärmarna bak, och den kunskapen
besitter inte jag tråkigt nog. Så det allra trevligaste hade vart om det finns någon
här i klubben som vet om det finns någon fälg som man inte behöver gå loss med
vinkelslip och svets för att montera. 😉
Jag har sett att en del kör med spacers och ronalfälgar från 99 och OG 900, frågan är
om man kan smäcka dit en uppsättning såna fälgar och med 175 däck?
Eller kanske ett par 16 tummare från 9-3 =)29 juli, 2013 kl. 12:01 #57973moffa
DeltagareJag kör med Mantons spacer 99 ronalfälgar
och 165-65 däck. Det är ”gott om plats vid bakskärmarna”
på min V4.29 juli, 2013 kl. 12:36 #57974danne85
DeltagareOkej tack Moffa för svaret :AP
Då slipper jag vara orolig över det, för jag har eventuellt ett par GB fälgar
på gång. Tror att det måste vara något snarlikt ronalfälgar.
Det satt 185/55 r15 däck på dom nu enligt säljaren, men det borde
gå att klämma dit ett par 165 på dom fälgarna.Här är annonsen:
http://www.blocket.se/jonkoping/Sommardack_pa_Alum_falg_Mazda_626_Saab_900_47957368.htm?ca=17&w=129 juli, 2013 kl. 13:51 #57975moffa
DeltagareDet är inga problem att kränga på 165 däck på dom.
När du monterar på fälgarna med däck på bakhjulen
så hissa upp bilen ganska högt så du kan lägga in däcken
underifrån det brukar var det lättaste sättet.29 juli, 2013 kl. 15:29 #57978L-M Andersson
DeltagareHej! Min uppfattning är att GB fälgen går närmare skärm kanten än Ronal gör och jag har en tunn spacer på min bil.
29 juli, 2013 kl. 16:20 #57980danne85
DeltagareSaabfjollen kör du med GB eller Ronal? Och hur tjock är spacern där bak? Det finns ett företag några mil från
där jag bor som gör spacers till V4 som är 25mm grova.29 juli, 2013 kl. 17:21 #56196L-M Andersson
DeltagareGb och Ronal hjulen blev bara provmonterade. Det var inte så att dom tog imot men GB blev det påtagligt närmare kanten. Det blev Minilight en liten stund sedan JP/Mags några år och avslutningsvis svarvarde 99 EMS fälgar med 185/65/15 däck på dom. Mina specers är väldigt tunna, hur tunna ska jag kolla o återkomma om. Det är en firma i Karlskrona som har tillverkat mina spacers.
29 juli, 2013 kl. 17:39 #57982esak
DeltagareSnygg bil där!
Har själv kört GB-fälgar med Mantonspacers – funkar bra. Allt hänger på däcken. Helst inte bredare än 165 samt rätt låg profil. Hade 165/80 och det var helt åt helsike egentligen. Brände igenom i en skärm när jag skjutsade lite folk i bak. Men med lägre profil borde du va säker. Dock är ju Ronal en par vändor snyggare enligt min mening, så såna hade jag valt.
Bilen såldes till en polare: http://www.garaget.org/?car=321348
mvh Isak
29 juli, 2013 kl. 21:11 #57985kallkan
DeltagareDom är 25 mm Magnus.Det är samma som jag har på den gula V4an
GB fälgen är 5mm bredare utåtset än ronalfälgen.
Om någon är intresserad så är V4 till salu. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.