Modifierade topplock till V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Modifierade topplock till V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Modifierade topplock till V4

Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 2, 2002 at 20:11 #63295

      varför ska man bygga om topparna ?
      blyersättningen kan väl knappast förstöra miljön eller ???

      å att montera cat som var uppe för ett tag sen är ju inte heller nåt bra, förlorar man ju bara effekt i motorn

      /Nisse
      Team Gbg
      96 V4 '77b
      9-3 Sport '99

        april 2, 2002 at 21:14 #63296

        Nisse:
        I detta fall rör det bra inderekt om miljön utan först & främst om motorns ventilsäten som gjorda direkt i gjutjärns topparn.
        Med oflyt så sjunker ventilenra in i topparna med följd av att ventilspelet blir 0.
        Tyvärr är tråden lite traslig med div sonett snack pluss åsikter om div huvudbonader mm
        Om du försöker ta dig igenom tråden så får du en visst hum om vad & varför.

          oktober 3, 2002 at 17:03 #63297

          Undersøkelsen i våres viste jo at interessen for blyfri-modifiserte topper var liten.
          Inspirert av Bengts nostalgia-gullgruve, undrer jeg; hadde flere vært interessert om man forsøkte å ta frem topper som i tillegg var 100-hk-modifisert; altså med 42/37 ventiler, oppfreste porter og forbrenningsrom?
          Er dette i det hele tatt en realistisk tanke, eller ville slike topper bli på tok for dyre?
          Er det noen måte å industrialisere denne prosessen på, og få volum-økonomi=lavere enhetspriser, eller er det uansett bare håndarbeid; time etter time med millionvarvaren?
          Og om blyfri-(eller egentlig kalium-fri)topper er mer “miljøvennlige”, så kan man vel argumentere at optimal forbrenning er enda mer miljøvennlig, og dermed også politisk korrekt, eller hur?

          Terje

            oktober 3, 2002 at 18:28 #63298

            Jag är fullständigt övertygad att det INTE går att få in 42/37 ventiler i V4 topparna med lösa ventilsätan, om man vill ha ordentligt flås i topparna. Det finns inte tillräckligt med gots för att både få en just kanal och få dit de lösa ventilsäterna. Vist man kan få in stora ventiler men kanalerna är då åt hel.. och vad har man då för vits med de stora ventilena?
            Om nu folk inte har lust att pröjas ca 3000kr för att få ett par std toppar konverterade till blyfri soppa så är intresset ÄNU midre för att betala vad de skulle kosta med ett par protade toppar med stora ventiler mm.
            Sen att hitta någon som KAN och VILL porta topparna blir inte lätt häller.
            Inget ont Terje men tyvärr är det dumta att försöka.
            Dessutom så mycket dessa trimmade V4 går per år så har jag märkt att det går yppligt UTAN lösa ventilsäten under förutsättning att motorn INTE går snålt och att man använder blyersättning.

          Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.