modifiering av luftburk på tvåtaktare

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT modifiering av luftburk på tvåtaktare

Detta ämne innehåller 19 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-12-17 02:53.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15212

    p hedberg
    Deltagare

    Hade tänkt att ta upp lite hål i luftburken på min tvåtaktare.
    Min spontana tanke var då att borra ett antal hål i sidan av burken. Men nu var den nån som sa att det var bättre att ta hål i locket istället.

    Så jag tänkte att det är säkrast att vända sig hit där expertisen finns innan jag gör några ingrepp.

    Bör jag även byta till ett större munstycke i förgasaren om jag gör detta ingrepp?

    //Pär

    #100670

    john asplund
    Deltagare

    Rätta mig om jag tänker fel..Men om du borrar hål i locket så hamnar dom hålen innanför filtret, dvs luften kommer inte att filtreras. Jag skulle hålla mig till att borra i sidorna. Och det är säkrast att gå upp nåt steg på munstycket och kolla stiften för stt se hur du ligger till blandningsmässigt.

    #100672

    p hedberg
    Deltagare

    Ja det var den invändningen jag också hade mot att borra i locket.

    Då kommer följdfrågan: hur stora och hur många hål bör jag ta upp?
    Och är det lätt att få tag i munstycken?

    #100673

    john asplund
    Deltagare

    Munstycken finna att köpa hos XP-Nicklas http://www.classicsaabracing.com/index-eng.htm

    Hur många respektive stora hål beror ju på motorn i övrigt, men en vanlig borrmaskin brukar ju ta 13mm borrar och det är nog den storlek jag skulle satsa på. Börja med låt oss säga 8-10 hål och provkör och se om du märker nån skillnad, kanske inte helt vetenskapligt men som så ofta så får man prova sig fram.

    #100676

    p hedberg
    Deltagare

    OK, tackar för svaren. Då vet jag hur jag skall gå tillväga.
    (Sen är väl egentligen den största vinsten med detta att man får ett fränare insugningsljud 😉 )

    #100679

    Dicst
    Deltagare

    Du får inte bara ett fränare insugsljud, som bonus får du också högre soppaförbrukning. 🙂

    När jag höll på att testa fram rätt munstycken på min enkelförgasarkortnos justerade jag huvudmunstycket mellan 160 och 170 (steg om 2.5) beroende på vilken luftburk som satt på. Jag hade tre-fyra st olika att byta mellan som alla var olika mycket upptagna, allt från öppnad snorkel och kapat venturirör till nästan helöppen bakgavel. Gisses vad det spikade om man kombinerade fel!
    Övrig bestyckning var 31mm halsring och orginal spjällaxel, samt det mjukare böjda insuget.

    Ska du inte ha några otroligt stora munstycken kan du ta med ditt huvudmunstycke och kolla med en MC-handlare nära dig. Mikuni har ett schysst sortiment med riktigt bra priser (ca 20-30 kr st). Sedan finns samma prylar plus även lite större dimensioner i KTMs förpackningar, men då ökar priset till nästan det dubbla (ca 40-60 kr st). Märkesgrejer, du vet… :crazy:

    #100680

    john asplund
    Deltagare

    Passar mikunis munstycken på solexen?, vet du mellan tummen och pekfingret hur stora som finns??

    Blir ju lite enklare om man snabbt behöver ha tag på munstycken.

    #100681

    kalle .p
    Deltagare

    Tänk på att inte snåla med bränslet när du nu tänker trimma den bil. För det som inte alla tänker på att att bränsle blandingen också funkar som kylning för motorn. Så det är bättre att ligga på ett högre munstycke än ett för litet. Helst skall motor gå brisis innan den fyrtaktar.

    Det som jag har gjort ihop med att öppna min luftburk är att byta ut det ganska dåliga pappers filtret mot ett i skumgummi som ger minder strypning av luften.

    #100685

    p hedberg
    Deltagare

    Hmmm…verkar som om man behöver läsa på en del innan man skrider till verket. Eftersom jag hade tänkt att använda bilen mycket på sommaren vill jag ju inte ha för hög förbrukning heller.
    Vad ska egentligen en originalbestyckad motor dra vid stadskörning?

    Det jag hade tänkt göra med den förutom luftburken är att smälla på ett tvåtumssystem och på sikt en xp-pipa. Jag funderar även på att stoppa dit trippelförgasare så småningom eftersom det är en -66:a. (Var de tidiga 66:orna utrustade med enkelförgasare eller kan min vara ombyggd?)

    #100689

    Dicst
    Deltagare
    John Asplund wrote:
    1. Passar mikunis munstycken på solexen?
    2. Vet du mellan tummen och pekfingret hur stora som finns??
    3. Blir ju lite enklare om man snabbt behöver ha tag på munstycken.

    Med förbehåll för om jag nu minns rätt, det var något år sedan jag köpte på mig ett sortiment:

    1. Ja! Det finns flera olika modeller, men många standard passar om man provar, både av den lilla och den stora typen.
    Se upp bara för de sexkantiga! De följer tydligen en annan kalibreringsmall, så flödet stämmer inte med den runda typen!

    2. Upp tom 220 tror jag det var senast jag kollade, men då byter man katalog kring 150-160 om jag minns rätt. Det är väl mest en- och tvåstånkare med stora slagvolymer som kör med de större munstyckena antar jag, för man får kolla på större offroadmaskiner typ KTM. Jag har iallafall köpt upp till 180.

    3. Jaaa… Och så spar man ju tid till nåt bättre åt någon som slipper sitta och stansa in två bokstäver i allihop! 😀 :duck:

    #100690

    Dicst
    Deltagare

    Du har nog en 65:a motor.

    #100698

    kalle .p
    Deltagare

    Det är lätta att se om du har en -66 motor eller en -65 motor för hålen till insuget av gör detta från utsidan.

    Har du bara 6 st fäst hål på insuget så är det en -65 motor du har i bilen.

    Har du där imot 8 st fäst hål på insuget så är det en -66 motor du har i bilen och där med kan du också montera tre förgasar på den.

    Min första trimning jag gjorde på min -65 motor var att montra en elektrisk bensinpump för den som sitter på -65 -68 är inte bra när man vill ha lite mer effekt i motorn. Nästa som jag gjorde var att montera 2″ rör och en XP-kamare och öppnade upp luftbuken som syntes på bilden som jag la ut.
    Bytte också till ett 170 eller ett 175 huvudmunstyke så var trimninen klar och med detta fick jag ut ca 15 hk ur motorn. Så med rimiga kostnade så fick jag ut 55 hk och ett gött :grin:ljud också.

    Men skall inte räkan bensin för brukning mar man kör trimmad tvåtaktar.
    Men utan någon trimning så drar den mellan 0.8 och 1.0 i stan men med lite trimning så kommer den att var mellan 1.0 och 1.7 i stan om man inte gasar för mycket.

    Jag har just nu ca 75 hk i min motor och den drar någon stans mellan 2 och 3 liter milen vid halv vanlig körnig men när man kör rally så drar den ännu mer 😀

    #100699

    pelle s
    Deltagare
    Kalle .P wrote:
    Min första trimning jag gjorde på min -65 motor var att montra en elektrisk bensinpump för den som sitter på -65 -68 är inte bra när man vill ha lite mer effekt i motorn. Nästa som jag gjorde var att montera 2″ rör och en XP-kamare och öppnade upp luftbuken som syntes på bilden som jag la ut.
    Bytte också till ett 170 eller ett 175 huvudmunstyke så var trimninen klar och med detta fick jag ut ca 15 hk ur motorn. Så med rimiga kostnade så fick jag ut 55 hk och ett gött :grin:ljud också.

    Bromsade du motorn när du mätte efekten? Eller är det gissningar?

    Jag har motsvarande trimning på min bil (vidgad snabel istället så att det funkar med förvärmning på vintern och 160 huvudmunstycke) plus 3mm planad topp. Bilen blev väldigt mycket piggare med de små förändringarna men jag har ingen aning om hur stor den verkliga effektökningen kan vara. Bränsleförbrukningen är anmärkningsvärt låg, ca 0,8 l/mil.

    Kram
    Pelle

    #100705

    kalle .p
    Deltagare

    Nej jag har inte bromsar motor utan bara mätt. vilken hastighet bilen maxade på och utgått för detta när jag gjorde en uträkning om vilken effkt motorn hade.

    Det finns en sådan formel i XP- manulen. För jag hade samma växellåda det ända som jag gjorde var att byta avgas rör och fixa förgasan effter detta.

    Den stora skillnade är att jag säket har ett annat luftfillter än var du har så jag får in mer luft och med detta så kan jag har ett större huvudmunstyde i förgasan. Gick även upp från 28 mm till 32 mm halsring.

    Jag var uppe i Värmlad under svenska rally i år och då hade jag kvar öppninen som syns på bilde även när det var -25 minus så funkade det hur bra som helst det ända som jag fick göra var att gå upp i huvudmustyket för han fick mer luft när det var så kalt.

    #100713

    Molte
    Deltagare

    Om jag har förstått rätt nu så bör man alltså öka bensinflödet om man öppnar upp luftburken för att motorn ska gå rätt och få bra kylning?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.