modifiering av luftburk på tvåtaktare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / modifiering av luftburk på tvåtaktare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / modifiering av luftburk på tvåtaktare

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 7, 2006 at 20:29 #100717

      Ja. Förhållandet mellan luft- och bränslemängd ska hållas konstant, ca 15000 liter luft på en liter bensin. Öppnar du upp burken och modifierar venturit så orkar motorn suga i sig mera luft än tidigare. Då måste du även öka munstycket så att förgasaren lämnar ifrån sig mera bränsle.

        december 8, 2006 at 15:44 #100733

        okej. Och när man har mer bränsle också så får man högre effekt. Marginellt allafall?

        Bara ett litet sidsprång från tråden. (hoppas det inte retar någon).
        Är det någon fara att köra med öppen luftbox på en v4 utan att byta munstycke? Ingen risk för att ventiler eller annat överhettas?

        MVH Magnus

        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

          december 8, 2006 at 16:43 #100736

          Några enkla regler: håll ett öga på stiften och lyssna!
          Stiften ska vara ljust chokladbruna när bränsle-luftblandningen stämmer för det sätt du kör på.
          Svarta, blöta, sotiga = för stort munstycke. (fyrtaktar gärna på låg belastning)
          Ljust gråbruna eller gråvita = för litet munstycke. (spikar vid belastning).
          Alltså är det mjölkchoklad som gäller för en glad tvåtaktare 🙂

            december 8, 2006 at 17:03 #100740

            I en fyrtaktare(v4) så hände det inget med effekte om man öppnar upp luftbuken. För där är det fler faktorer som bestämmer ur mycket bränsle som kommer in i motorn typ: stoleken på ventilerna och hur länge de är uppna.

            Men i en tvåtaktare så finns inte denna strypning utan den vill har så mycket bränsle den kan få och kärna lite till för kylning. Så det man gör gör när man trimmar men tvåtaktare är att göra så den får in så mycket bränsle som möjligt och helst så skall den också förbrännas men det är inte så lätt med en max trimmad tvåtaktare för det är rätt mycket som baa går rätt igenom.

              december 17, 2006 at 02:53 #100953

              ja nu har jag monterat 2″-systemet på pärlan. Sen bytte jag också luftfilter. Tydligen så är luftburken unik på 65:ans motorer som sitter i min -66:a, så luftfiltret som jag beställt passade bara i den kortnosluftburk som jag köpt och borrat upp lite hål i. Men vilken skillnad på bil det blev, mycket rappare motor och riktigt trevligt ljud. (Fina chokladbruna stift blev det också med 140:s munstycke). Och vilken fantastiskt rolig bil att köra, frågan är om någon modern bil ens kommer i närheten av 96:ans vägkänsla.

            Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.