Montera diff og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Montera diff og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Montera diff og900

  • Författare
    Inlägg
    • juni 21, 2011 at 18:14 #25234

      Är det svårt/jobbigt at montera en diff på og900?
      Tänker på den som sp säljer.

      Någon som kör med diff?

        juni 21, 2011 at 18:32 #185470

        Borde väl inte vara så mycket svårare än att montera en vanlig?
        Peter kör väl med diff i sin röda?

          juni 21, 2011 at 19:21 #185474

          haha ja vad vare Plankan sa 😆

          Kolla med Jörgen. men som Plankan fortsatte att säga; du kommer behöva renovera + spänna in ordentlgit. Sen finns det olika sorters diffar.

          rekommenderar som sagt en professionell växellådsbyggare.

            juni 22, 2011 at 06:16 #185480

            @M.broberg wrote:

            haha ja vad vare Plankan sa 😆

            Kolla med Jörgen. men som Plankan fortsatte att säga; du kommer behöva renovera + spänna in ordentlgit. Sen finns det olika sorters diffar.

            rekommenderar som sagt en professionell växellådsbyggare.

            “Renovera och spänna in” är ju en standardprocedur om man har isär lådan så det ska självklart göras.
            Just Quaife diffen är lite extra bökig att montera eftersom hålet i lådan är för litet för att den ska gå att få dit… Man måste alltså montera isär diffen och montera ihop den inne i lådan om jag fattat rätt 😕

            Med hänsyn till kronkursen kan man tjäna några tusenlappar på att beställa direkt från England 😉

              juni 22, 2011 at 06:45 #185482

              @M.broberg wrote:

              haha ja vad vare Plankan sa 😆

              😉

                juni 22, 2011 at 09:55 #185491

                @SaabAero wrote:

                @M.broberg wrote:

                haha ja vad vare Plankan sa 😆

                Kolla med Jörgen. men som Plankan fortsatte att säga; du kommer behöva renovera + spänna in ordentlgit. Sen finns det olika sorters diffar.

                rekommenderar som sagt en professionell växellådsbyggare.

                “Renovera och spänna in” är ju en standardprocedur om man har isär lådan så det ska självklart göras.
                Just Quaife diffen är lite extra bökig att montera eftersom hålet i lådan är för litet för att den ska gå att få dit… Man måste alltså montera isär diffen och montera ihop den inne i lådan om jag fattat rätt 😕

                Med hänsyn till kronkursen kan man tjäna några tusenlappar på att beställa direkt från England 😉

                Intressant. Vet du någon annan diff som är billigare? Andra typer?

                Har kontaktat Jörgen. Men kul att höra från flera håll.

                  juni 22, 2011 at 10:24 #185492

                  @Beeos wrote:

                  Intressant. Vet du någon annan diff som är billigare? Andra typer?

                  Har kontaktat Jörgen. Men kul att höra från flera håll.

                  Vrid kör med selholm diff har jag för mig, och det går uppenbarligen snabbt med den 🙄

                  Quife direkt från england torde vara Riktigt billigt med nuvarande valutapriser.

                    juni 22, 2011 at 10:43 #185493

                    Det jag menar är att köpa quaife diffen direkt ifrån England för att slippa mellanhänder 😉

                      juni 22, 2011 at 16:52 #185497

                      Verkar som sagt gå spara endel pengar, 6597kr hos Abbott Racing med dagens kurs 😉 + frakt då.

                      ….man får väl dock räkna med några sköna tusenlappar till innan den sitter i lådan, att kasta i en diff i en låda som rullat 30 000mil lär man ju inte göra utan att kolla över resten, och då drar ju pengarna iväg… 🙂

                      MVH

                        juni 22, 2011 at 17:48 #185503

                        Jag har också pratat lite med Jörgen om detta. Tydligen måste “kronhjulet” bearbetas för att få dit diffen. Han har ju tagit fram egna diffar och bla en modell som lär passa rakt på numera, men lite andra priser då förstås än den från England. Såg dock mkt bra ut när jag såg den i handen. Jag har aldrig öppnat en låda och tittat så mkt, att göra detta kanske är overkill, men med tålamod och rätt verktyg är väl allt möjligt.

                        Ang diffar så sägs dom spara lådan – men kan inte det ökade greppet eg öka belastningen också? Jag menar, nu släpper det ju vid för hög belastning. Om diffen gör att det biter mkt bättre så får man ju ut effekten i marken bättre = mer belastning på lådan? Eller hur är det nu? Dock så är jag självklart medveten om att det vore supernice få ut effekten bättre ut ur rondeller, kurvor etc vid tuffare körning. En liten provtur med Peter på Kullen för ett tag sedan gav prov på hur mkt pådrag ut ur kurvor som var möjligt, och det var fan så nice! 😛

                          juni 22, 2011 at 19:06 #185506

                          Fast enda gången diffen ger bättre grepp är väl när det annars släpper och det är ju just släppen som är det farligaste för lådan? Då det blir plötsliga stora krafter när greppet sen kommer igen, tänker jag mig i all fall 🙂 Så diffen minskar släppen och på det sättet spar lådan har jag fattat det som 🙂

                            juni 22, 2011 at 19:29 #185507

                            klart det blir mer kraft på drev osv, men enhjulssläpp kan göra så att diffhuset (lådan) vrider sig och spricker = pissar ur all olja = tokras.

                            Om inte difflagrena/dreven rasar då flyger det runt metallspån modell stort i lådan o ras osv osv.

                              juni 22, 2011 at 20:22 #185516

                              Som jag fattat det gör diffen att man minskar den snedbelastning som enhjulsdriften medför.
                              Med tvåhjulsdrift minskar detta problem betydligt, förutsatt att man har lika bra grepp på båda hjulen.

                              Tror knappast diffen gör att t.ex. 3:ans drev håller bättre 🙁

                                juni 22, 2011 at 22:01 #185536

                                @joH900 wrote:

                                Verkar som sagt gå spara endel pengar, 6597kr hos Abbott Racing med dagens kurs 😉 + frakt då.

                                MVH

                                + att dom även lägger på “moms” när man har loggat in sig, så den kostar 774 pund istället för 645 som dom visar först 🙁

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.