Montera diff og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Montera diff og900

Detta ämne innehåller 13 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-22 22:01.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25234

    Beeos
    Deltagare

    Är det svårt/jobbigt at montera en diff på og900?
    Tänker på den som sp säljer.

    Någon som kör med diff?

    #185470

    jesprut
    Deltagare

    Borde väl inte vara så mycket svårare än att montera en vanlig?
    Peter kör väl med diff i sin röda?

    #185474

    M.Broberg
    Deltagare

    haha ja vad vare Plankan sa 😆

    Kolla med Jörgen. men som Plankan fortsatte att säga; du kommer behöva renovera + spänna in ordentlgit. Sen finns det olika sorters diffar.

    rekommenderar som sagt en professionell växellådsbyggare.

    #185480

    saabaero
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    haha ja vad vare Plankan sa 😆

    Kolla med Jörgen. men som Plankan fortsatte att säga; du kommer behöva renovera + spänna in ordentlgit. Sen finns det olika sorters diffar.

    rekommenderar som sagt en professionell växellådsbyggare.

    ”Renovera och spänna in” är ju en standardprocedur om man har isär lådan så det ska självklart göras.
    Just Quaife diffen är lite extra bökig att montera eftersom hålet i lådan är för litet för att den ska gå att få dit… Man måste alltså montera isär diffen och montera ihop den inne i lådan om jag fattat rätt 😕

    Med hänsyn till kronkursen kan man tjäna några tusenlappar på att beställa direkt från England 😉

    #185482

    plankan
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    haha ja vad vare Plankan sa 😆

    😉

    #185491

    Beeos
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    @M.broberg wrote:

    haha ja vad vare Plankan sa 😆

    Kolla med Jörgen. men som Plankan fortsatte att säga; du kommer behöva renovera + spänna in ordentlgit. Sen finns det olika sorters diffar.

    rekommenderar som sagt en professionell växellådsbyggare.

    ”Renovera och spänna in” är ju en standardprocedur om man har isär lådan så det ska självklart göras.
    Just Quaife diffen är lite extra bökig att montera eftersom hålet i lådan är för litet för att den ska gå att få dit… Man måste alltså montera isär diffen och montera ihop den inne i lådan om jag fattat rätt 😕

    Med hänsyn till kronkursen kan man tjäna några tusenlappar på att beställa direkt från England 😉

    Intressant. Vet du någon annan diff som är billigare? Andra typer?

    Har kontaktat Jörgen. Men kul att höra från flera håll.

    #185492

    M.Broberg
    Deltagare

    @beeos wrote:

    Intressant. Vet du någon annan diff som är billigare? Andra typer?

    Har kontaktat Jörgen. Men kul att höra från flera håll.

    Vrid kör med selholm diff har jag för mig, och det går uppenbarligen snabbt med den 🙄

    Quife direkt från england torde vara Riktigt billigt med nuvarande valutapriser.

    #185493

    saabaero
    Deltagare

    Det jag menar är att köpa quaife diffen direkt ifrån England för att slippa mellanhänder 😉

    #185497

    joh900
    Deltagare

    Verkar som sagt gå spara endel pengar, 6597kr hos Abbott Racing med dagens kurs 😉 + frakt då.

    ….man får väl dock räkna med några sköna tusenlappar till innan den sitter i lådan, att kasta i en diff i en låda som rullat 30 000mil lär man ju inte göra utan att kolla över resten, och då drar ju pengarna iväg… 🙂

    MVH

    #185503

    turbocab
    Deltagare

    Jag har också pratat lite med Jörgen om detta. Tydligen måste ”kronhjulet” bearbetas för att få dit diffen. Han har ju tagit fram egna diffar och bla en modell som lär passa rakt på numera, men lite andra priser då förstås än den från England. Såg dock mkt bra ut när jag såg den i handen. Jag har aldrig öppnat en låda och tittat så mkt, att göra detta kanske är overkill, men med tålamod och rätt verktyg är väl allt möjligt.

    Ang diffar så sägs dom spara lådan – men kan inte det ökade greppet eg öka belastningen också? Jag menar, nu släpper det ju vid för hög belastning. Om diffen gör att det biter mkt bättre så får man ju ut effekten i marken bättre = mer belastning på lådan? Eller hur är det nu? Dock så är jag självklart medveten om att det vore supernice få ut effekten bättre ut ur rondeller, kurvor etc vid tuffare körning. En liten provtur med Peter på Kullen för ett tag sedan gav prov på hur mkt pådrag ut ur kurvor som var möjligt, och det var fan så nice! 😛

    #185506

    anderslindh
    Deltagare

    Fast enda gången diffen ger bättre grepp är väl när det annars släpper och det är ju just släppen som är det farligaste för lådan? Då det blir plötsliga stora krafter när greppet sen kommer igen, tänker jag mig i all fall 🙂 Så diffen minskar släppen och på det sättet spar lådan har jag fattat det som 🙂

    #185507

    M.Broberg
    Deltagare

    klart det blir mer kraft på drev osv, men enhjulssläpp kan göra så att diffhuset (lådan) vrider sig och spricker = pissar ur all olja = tokras.

    Om inte difflagrena/dreven rasar då flyger det runt metallspån modell stort i lådan o ras osv osv.

    #185516

    saabaero
    Deltagare

    Som jag fattat det gör diffen att man minskar den snedbelastning som enhjulsdriften medför.
    Med tvåhjulsdrift minskar detta problem betydligt, förutsatt att man har lika bra grepp på båda hjulen.

    Tror knappast diffen gör att t.ex. 3:ans drev håller bättre 🙁

    #185536

    dea
    Deltagare

    @joh900 wrote:

    Verkar som sagt gå spara endel pengar, 6597kr hos Abbott Racing med dagens kurs 😉 + frakt då.

    MVH

    + att dom även lägger på ”moms” när man har loggat in sig, så den kostar 774 pund istället för 645 som dom visar först 🙁

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng