Montera ihop V4:a !!!???

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Montera ihop V4:a !!!???

Detta ämne innehåller 12 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2003-08-26 06:19.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9768

    martin h
    Deltagare

    Hej på er! Jag är nu mitt upp i att sätta ihop min V4:a motor, och då dyker det så klart upp en del frågetecken.

    1. I verkstadshandboken står det att man skall märka upp vevaxelfläns/svänghjul vid demontering för att kunna sätta tillbaka på samma ställe. Nu har ju jag en ny vevaxel. Kan jag sätta svänghjulet hur som helst då eller?

    2. Packboxen som monteras i transmissionskåpan monteras ju från insidan av kåpan. Åt vilket håll skall den vändas. Det håll som känns naturligt att montera ger ju en bra tätning utifrån och in (om man ser på tätningsläppen som ligger emot axeln), men det borde ju vara tvärt om. (Någon som förstår min förvirrade beskrivning?)

    3. I packningssatsen för oljetrågespackning ingår kilarna vid vevaxel, oljetrågspackning och en liten hård plastring (ung. 20 mm i diameter). Vad skall den användas till?

    Hälsningar Martin

    #70492

    Svänghjulet brukar vara balanserat ihop med veven.
    ska man vara korrekt så ska man balansera svänghjulet tillsammans med kopplingen. ´

    Men går ändå utan nån balansering

    #70493

    fuling
    Deltagare

    I en std snurra så är svänghjul och vev ej balanserade ihopp.
    Även en riktig race snurra så är grejoena balanserade var för sig så man kan byta saker utan att behöva balasera om allt igen.
    Men därimot brukar tryckaplatta och svänghjul balanseras ihopp.
    På en std V4 skulle jag inte bry mig att balansera svänghjul och tryckplattan ihopp.
    Detta pga att svänghjulet bör vara balanserat någulunda från fabrik och samma sak med tryckplattan. Styrningen som finna mellan tryckplatta och svänghjulär tillräcklig.

    Plastbrickan har jag sätt men ingen aning om var den skall sitta,hmm kan det vara så att den hör till röda motorn vid vevhusventelationen????

    Packboxen skall sitta medhålrumet innåt, allså läppen pekar innåt.

    #70494

    martin h
    Deltagare

    Tack för hjälpen!

    Skall försöka få ditt prylarna ikväll så får vi se hur det går.

    Martin

    #70495

    Rimligtvis borde dom vara balanserade ihop, på grund av att man ska återmontera grejorna som det satt från början.

    En tanke mest

    #70496

    fuling
    Deltagare

    Det finns inge märkning eller styrstift så jag har svårt att tro att det skulle spela så tror roll.
    Jag har flytta kopplingar/svänghjul huller och buller utan problem på std snurror.

    Martin H:
    Var i verkstadshandboken står det om att svänghjulet skall sitta som det satt?????
    (orkar inte läsa igen den)

    #70497

    martin h
    Deltagare

    På sidan 210-4 punkt 33 står:

    OBSERVERA
    Innan svänghjulet demonteras, måste svänghjul och vevaxel märkas upp i förhållande till varandra.

    Jag tolkar det som att de har med balansering att göra, men å andra sidan står inget om hur byten av svänghjul/vevaxel ska hanteras.

    Jag kör på din linje, fuling, att montera ihop och köra.

    #70498

    roger
    Deltagare

    Hej..
    är inte plastbrickan till oljepluggen?
    Mvh Roger

    #70499

    Citat:


    Ursprungligen postat av fuling:
    [qb] Det finns inge märkning eller styrstift så jag har svårt att tro att det skulle spela så tror roll.
    Jag har flytta kopplingar/svänghjul huller och buller utan problem på std snurror.

    Martin H:
    Var i verkstadshandboken står det om att svänghjulet skall sitta som det satt?????
    (orkar inte läsa igen den) [/qb]


    Kanske är därför det står i boken att man ska observera läget

    Sen det inte märks är en annan sak. Ford gör ju allmänt välbalanserade motorer

    #70500

    porsche944
    Deltagare

    Plastbrickan är till oljepluggen.
    STD balanseringen räcker väl för en STD motor.

    #70501

    fuling
    Deltagare

    citat:
    Plastbrickan är till oljepluggen.

    Tackar då vet man det också, men jag kommer försätta använda kopparbricka till oljepluggen.

    #70502

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Saxar lite ur trimningsanvisningarna från november 1971. Tiden går! Kanske inte direkt svar på dina frågor men som info så…

    Citat:


    SVÄNGHJUL
    Svänghjulet bör lättas så mycket som möjligt utan att dess hållfasthet äventyras. Av ritning i bilaga nr 5 framgår två olika alternativ.

    a) Ytterdiametern bakom startkransen reduceras till Æ 240 mm genom svarvning.
    b) Förutom svarvningen enligt a) fräses material bort så att endast små klackar finns kvar runt fästbultarna för kopplingen. Efter fräsningen enligt b) poleras alla ojämnheter från denna bort varefter svänghjulet balanseras. Använd alltid nya skruvar vid montering av svänghjul och drag dessa till föreskrivet moment.

    Vikt standard svänghjul = 7,3 kp
    Vikt lättat svänghjul alt. a) = 5,8 kp
    Vikt lättat svänghjul alt. b) = 5,2 kp
    Svänghjul modifierade enligt alt. b) har nr 1169.

    KOPPLING OCH LAMELL
    Grupp 2-koppling nr 1052 skiljer sig från standardkopplingen genom att den är försedd med utvalda, kraftigare tryckfjädrar (röda). Lamellen till denna nr 1053 eller nr 1131 har dessutom kraftigare torsionsfjädrar än standardlamellen.

    Tryckkraft: standard tryckplatta = 340 – 425 kp.
    Tryckkraft: grupp 2 tryckplatta = 420 – 440 kp.
    Vid trimning till mer än 90 hk skall grupp 2 koppl. + lamell användas.


    /B

    #70503

    porsche944
    Deltagare

    Ford har kört med denna typ av plastbricka i många år, och av någon konstig anledning håller dom dessutom helt tätt, vilket ju inte alltid kopparringarna gör. Håller annars med om att kopparringen borde vara det bästa, men, men, plastringen går den med, dessutom riktigt bra.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng