Montering av bälten i äldre TT.

Forum Modellspecifika forum 92/93 Montering av bälten i äldre TT.

Detta ämne innehåller 17 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-07-06 21:59.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12821

    Jag tror mig ha sett ett inlägg, där det beskrivs hur man monterar 3-punktsbälten i äldre TT. Jag är nu i färd med att göra det i ”Miss Piggy” med donator från en 99:a. Den intressanta biten för mig, är hur man gör i B-stolpen. Någon form av ”mutterjärn” fäst i en svetstråd som fördes upp, var det visst. Kan någon hjälpa till att hitta detta inlägg till mig, så att jag kan fixa till rätt dimensioner.

    #87617

    mats a
    Deltagare

    Utan att ha läst igenom den funna tråden frågar jag: Kan detta vara något?

    Rullbälten i kortnos?

    #87618

    Martin
    Deltagare

    Helt rätt beslut Sten-Arvid.
    Från exempelvis MHRF-försäkringen uppmuntras säkerhetsåtgärder som denna.
    Detta hittade jag utan att borra speciellt djupt.
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=28863
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Board=1&Number=270744

    #87619

    Martin
    Deltagare

    Hej Mats. Det finns visst fler på vår Anslagstavla i kväll

    #87620

    mats a
    Deltagare

    Jo, Anslagstavlan har jag infört 24-timmarsregel på. Dvs minst ett besök/dygn.

    Förresten, apropos bilbälten och b-stolpar och sådant: På utsidan av b-stolpen (på åtminstone kortnosarna) sitter en gummiplopp. Vad är det där?

    #87621

    Följdfråga:

    Är det någon som fått anmärkning på eftermonterade bälten?
    Det måste ju vara bättre med eftermonterade (även om de är tagna från en frisk donator) än inga alls!

    Min Kermit-Sonett har eftermonterade rullbälten som säkert är tagna från någon annan bil och om det har SBP aldrig sagt ett ljud!

    Sedan:
    Var kan man finna godkända 3-punktsbälten för eftermontering att köpa? 4-punktsbälten/rallybälten är (av någon konstig anledning) inte godkända för bilar i allmän trafik!

    #87622

    pelle s
    Deltagare

    Hej Sten-Arvid!

    Läs detta inlägg noga!
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…=true#Post92218
    Så får du ett förslag på var du hittar nya bälten.

    Jag har även sett en trubbis med övre fästpunkten monterad med genomgående vagnsbult i B-stolpen…..

    Kram
    Pelle

    #87623

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Hej Sten-Arvid!

    Läs detta inlägg noga!
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…=true#Post92218
    Så får du ett förslag på var du hittar nya bälten.

    Jag har även sett en trubbis med övre fästpunkten monterad med genomgående vagnsbult i B-stolpen…..

    Kram
    Pelle

    Mycket bra beskrivning! Kanske något för ”Mektips” på hemsidan eller i klubbtidningen så att det är gripbart?

    /B

    #87624

    Martin
    Deltagare

    Jepp!

    #87625

    pelle s
    Deltagare

    Tack för de uppskattande orden!

    Det är fritt att publicera var webmaster eller tidningsredaktörer finner lämpligt!

    Pelle

    #87626

    Tack för den fina beskrivningen. Nu har min 93B från 1958 ”Miss Piggy” fått rullbälten inmonterade. Tillsammans med GT-stolarna känns det riktigt bra att kunna utnyttja den trimmade 850:an.

    Jag valde dock lite grövre dimension i B-stolparna. Jag svetsade ihop två muttrar sida vid sida som ”mutterjärn”. på det viset fick jag en gänglängd på 8 mm. Sedan har jag gjort lite annorlunda vid infästningen mellan stolarna. Eftersom mina bälten kommer från en 99:a, monterade jag en kraftig vinkelbalk mellan de ordinarie fästhålen vid stolarna, vari jag kunde skruva fast de mittre bälteslåsen. Fästpunkterna för rullarna är ordentligt förstärkta med grova plåtar på undersidan.

    Allt kan lätt demonteras om SBP inte gillar denna modernisering av min gamling med hjälp av en yngre donator

    #87627

    Martin
    Deltagare

    ”Råkopian” återfinns här:

    http://www.saabklubben.com/artiklar/seatbelt/

    Tack för de uppskattande orden!

    Det är fritt att publicera var webmaster eller tidningsredaktörer finner lämpligt!

    Pelle

    #87628

    Jag vill inte komma med några pekpinnar; men …. tycker att gänglängden på 3 mm är i kortaste laget. Dock gäller här inte dragbelastning utan skjuvning, men om man ändå tillverkar dessa ”mutterjärn”, föreslår jag att man ökar tjockleken. Sedan får skruvarna gärna gå långt in i B-stolpen. Där finns plats för drygt 40 mm.

    #87629

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    De FIA-godkända bältesinfästningarna för tävlingsbruk består av en gängad platta med en påsvetsad mutter så Sten-Arvids idé är nog inte så dum.

    [image]http://www.lindberg-import.com/webbshop/tillbeh/images/214.jpg[/image]
    214F är den FIA-godkända fästplattan.

    Bilden har jag ”knyckt” från GA Motorsport i Hässleholm som tack för ”bildlånet” härmed får lite gratis reklam.
    [image]http://www.lindberg-import.com/ga/images/intro.jpg[/image]

    Jan & Lisa Motorsport är billigare men deras bild var dålig

    /B

    #87630

    Har Du några mått Bengt
    Skulle vara intressant att se om jag uppfyller kraven
    Hur som helst är jag jättenöjd med installationen. Det blev en hel klurande, funderande och provande i dagarna två innan allt var på plats.

    Kan återkomma med bilder senare.

    Om fint väder på torsdag em och hantverkarna som installerar fjärrvärme i mitt hus hinner undan, tänker jag göra längsta turen hittills med Miss Piggy, dvs till Bialitt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng