Monteringsanvisning dragkrok.

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Monteringsanvisning dragkrok.

  • Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-08 17:36 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6226

    Hallå alla glada!

    Nu när sköldpaddan sakta men säkert börjar dra sig mot bilprovningens skrämmande lokaler börjar det bli dags att ta tag i alla småsaker som hamnat i skymundan.

    En sådan är dragkroken som jag monterat, mest för att jag tycker att det borde vara straffbart att bygga en bil utan en sådan. Dragkroken är en Saab original som, efter vad jag förstått, behöver en monteringsanvisning för att gå igenom. Är det någon som har en som jag kan få kopiera så vore jag evigt tacksam. Samt vad kontrollerar de på besiktningen av kroken? Behöver infästningsbulten vara synliga eller kan jag lägga dämpmattor över dem i skuffen?

    #44395
    ingvar k
    Deltagare

    Jag hade samma lilla ”problem” när jag skulle besiktiga draget till min 1966 2T för några år sedan. Ringde VBG i Vänersborg, som hänvisade till Thule Towing i V-borg. Det konstiga är att när jag söker under Thule så finns listat ett företag, JP Släpvagnsservice/Bilservice tel 0521-146 00.
    VBG Group har tel nr 0521-27 77 00.
    Jag fick mycket bra hjälp av dåv Thule med monteringsanvisningen skickad via mail under telefonsamtalet.
    Försök ringa JP, det kanske är gamla Thule.
    Tyvärr så kan jag inte hitta min anvisning pga ombyggnad.
    Ibland så har den lokala Bilprovningen gamla monteringsanvisningar i en pärm.
    Bilprovningen brukar kontrollera bultförbandet, obs det får inte finnas någon asfaltmatta mellan, skall vara ”plåt mot plåt”
    Det finns alltid möjligheten att få draget besiktigat som ”hembyggt”, men original är original.

    #44397
    phermansson
    Deltagare

    Thule/VBG-kopplingar/Brink/… De har bytt namn många gånger under de senaste åren 🙂
    Bilprovningens tekniska support är också bra att prata med om sånt här.

    #44404

    Varken thule eller vbg har kvar något så gammalt som 96,99,90. Det äldsta de har är 900-9000 sent 80tal, kanske värt för klubben att snappa upp dem innan de försvinner.

    Men det verkar som om bilprovningen har den i pärmen… Hoppas…

    #44405
    markus a
    Deltagare

    Är det någon vits att spara på dragkroken från min 79? Nästan alla 96:or har väl krok redan?

    /M

    #44533

    Jag råkade få ett originaldrag med 64:an och det vore ju nästan en synd att inte montera den på vardags-96:an från 1975 om inte annat. Den profilpressade inre förstärkningsplåten finns också med så jag antar draget är helt komplett. Jag ställer mig till skaran som hoppas Bilprovningen har de papper som behövs. Men hur mycket får man dra med V4 respektive TT? Många hyrkärror har ju totalvikt 750 kg och de borde ju vara inom gränserna.

    #41991
    phermansson
    Deltagare

    Annars tar man bort typskylten och kör hembyggt. Min TT har ett originaldrag typat som hembyggt, får dra drygt 800kg.
    Angående att flytta drag så skiljer det vad jag minns på drag för bil med gummistötfångare vs kromad.

    #42019
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jepp, det för lakritsremmarna sticker ut längre. Mao kan du inte montera ett äldre drag på en bil from 1975B, om du inte skippar bakre stötfångaren, förstås.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #44579
    hup213
    Deltagare

    Hej!

    Jag hittade detta i VHB.
    Hoppas det kan vara till nytta.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #44588

    Suveränt Pelle! Jag kan dock konstatera att min dragkrok inte ser ut riktigt som den på bilderna. Förmodligen har jag inte Saab original men jag hade nog samma fabrikat på min förra gurka för 15-20 år sedan. Sedan är frågan om Bilprovningen bryr sig. Ser monteringen vettig ut efter konstens regler och man har viftat med några snarlika papper från verkstadshandboken kanske de nöjer sig. Men innan jag monterar tar jag nog en tur till stationen och frågar för säkerhets skull.

    Hur registrerar man ett amatörbyggt drag? Jag trodde det krävdes långa hållfasthetsberäkningar för sådant, alternativt uppenbart överdimensionerat. På min volvovalp är det sannolikt ett hembygge av tjocka plåtar som hänger ner likt en plog från traktorkroken ovanför i rambalkarna. I mitt tycke en ganska olustig konstruktion som ger en 35 centimeter hög ”kofotseffekt” mot traktordragets bultar som sitter i två rader med bara kanske åtta centimeters åtskillnad. Kanske inte är så hårda krav trots allt?

    #44607
    phermansson
    Deltagare

    Mitt på TTn är som sagt ett originaldrag för TT. Fästbalkarna i bilen är till V4, ett av dem har jag dock för mig att vi gjorde själva. Sen monterat enligt alla konstens regler, bortskrapad underredsmassa, M8 låsmuttrar. Borttagen typskylt. Jag bokade en regbesiktning för typning med drag. Först fick jag åka till vägverket och väga bilen, fick ett intyg att ta med till BP. Sen till BP och besiktiga som hembyggt. Inga papper, inget tjafs. De kollade under bilen att det såg välgjort ut, sen var det klart. Minns inte om de kollade elen också, tror inte det.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng