Monteringstips blockvärmare

Forum Modellspecifika forum OG900 Monteringstips blockvärmare

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-21 18:34.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24917

    michelle
    Deltagare

    Skulle behöva lite tips om demontering/montering av blockvärmare (på en 16v).
    Måste man verkligen ta bort grenröret för att komma åt? Det ser ju så ut.
    Jag har konstaterat att muttern är 32mm och jag har en sån fast nyckel,
    men den är ju jättestor, typ en halvmeter lång, kommer man verkligen åt att använda den för
    att lossa blockvärmaren, eller går det bättre med något annat verktyg?

    #178520

    longjohn61
    Deltagare

    Är det inte bättre att ta loss hela huset 3 st m8 bultar. Det brukar samla sig en hel del skit där 😉 bra tillfälle att göra rent då 😉

    Mvh Nisse

    #178525

    plankan
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Är det inte bättre att ta loss hela huset 3 st m8 bultar. Det brukar samla sig en hel del skit där 😉 bra tillfälle att göra rent då 😉
    Mvh Nisse

    Ja den packningen finns fortfarande på saab för fikapengar 😉

    #178527

    michelle
    Deltagare

    Ok, då ska det gå med typ 13mm hylsnyckel, men det är ju fortfarande jättetrångt att komma åt?
    Iofs är det väl i teorin inget större besvär att lossa grenrörets bultar, men jag är lite rädd att dra av nån
    bult där så att man blir stående med en okörbar bil.
    Jag var nyss ut och tittade och det ganske går att lossa motorfästet för att komma åt bättre?

    #178528

    longjohn61
    Deltagare

    @michelle wrote:

    Ok, då ska det gå med typ 13mm hylsnyckel, men det är ju fortfarande jättetrångt att komma åt?
    Iofs är det väl i teorin inget större besvär att lossa grenrörets bultar, men jag är lite rädd att dra av nån
    bult där så att man blir stående med en okörbar bil.
    Jag var nyss ut och tittade och det ganske går att lossa motorfästet för att komma åt bättre?

    Ja det är nog inget större problem går att lossa motorfästet,att tänka på är kanske sätta en pall-bock under motorn 😉

    Mvh Nisse

    #178532

    anderslindh
    Deltagare

    Har gjort denna operation utan att lossa annat än termostathuset (EDIT: Ej termostathuset… avtappningshuset såklart) 🙂 Det var visserligen på en i8, men det är väl ingen jätteskillnad?

    #178535

    plankan
    Deltagare

    @michelle wrote:

    Ok, då ska det gå med typ 13mm hylsnyckel, men det är ju fortfarande jättetrångt att komma åt?
    Iofs är det väl i teorin inget större besvär att lossa grenrörets bultar, men jag är lite rädd att dra av nån
    bult där så att man blir stående med en okörbar bil.
    Jag var nyss ut och tittade och det ganske går att lossa motorfästet för att komma åt bättre?

    Allt det jobbet behöver du inte göra för det.

    Bara se till ha motorn kall så du inte brinner dig på grenröret –
    så kommer du åt den både upp och undertill 😉

    #178548

    michelle
    Deltagare

    Tack så mycket, bra att veta att man inte behöver gå på med 32 mm:s nyckel där under 🙂
    Jag behöver också troligen byta blockvärmare på min 9000, och där ser det mycket
    lättare ut faktiskt. Särskilt om man kan jobba med 13 mm:s hylsa. 😛

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng