Möte i samband med bärgning

Forum / Modellspecifika forum / Saabo/Toppola/Husbil 92H / Möte i samband med bärgning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 7, 2007 kl. 14:46 #16847

      Jag föreslår ett möte i samband med att vi bärgar husbilen.
      Om Claes tar med sig sin husbil, kanske vi kan hålla mötet där?

      Vi bör bestämma hur en fortsättning skall ske och mötet skall protokollföras.
      Kanske behöver vi bilda en förening som sedan står som ägare??
      Är veteranbilsföreningen i Jämtland intresserad av att stå som ägare?

      Enligt min personliga uppfattning bör vi också snacka oss samman snarast om hur vi ger information via webben. Det blir lätt en splittrad bild, och det är inte bra ur tänkbara sponsorers synvinkel.

        oktober 7, 2007 kl. 15:10 #112828

        Jag tycker att vi ska ha möte i lillebror. Jag låter er bestämma hur infon ska spridas till övriga. Dock måste vi ha kvar lite av exklusivitet för de som betalar och blir medlemmar, eller? Ska nu läsa på tråden om intresset. Jag finns på mobilen till tisdag 13.00 sen är jag inkognito till 20/10. Jag kommer att hänvisa all info till Julle på forumet. Jonas

          oktober 9, 2007 kl. 16:43 #112977

          Jag föreslår att vi strålar samman i Säter på bärgningsdagen. Dit är det lätt att hitta, det finns gott om parkering och det går snabbt att komma därifrån till bärgningsplatsen.

          Även om vi håller möte i lillebror så kan jag rekomendera att vi börjar med fika på Wienerkonditoriet där jag kan utlova dels fantastiska bakverk dels en prischock åt det positiva hållet ialla fall för oss som är vana att få betala 60:- för en kopp kaffe och en kanelbulle (har för mig att det går att få ngn form av lättlunch också). Räkmacka 40 sänn bara en sån sak.

          (Saxat från turistbyråns hemsida)

          ”MA’s Wienerkonditori
          Kristinegatan 7, 783 30 Säter, Café samt beställning av tårtor och smörgåstårtor. Säters äldsta café med anor sedan 100 år. Konditoriet har flera år på rad fått utmärkelsen ”Ett av Sveriges bästa konditorier och caféer. Sommartid servering på Åsgårdarna. Tel. 0225-519 54.”

            oktober 9, 2007 kl. 18:22 #112983
            Kaparn wrote:
            Jag föreslår att vi strålar samman i Säter på bärgningsdagen. Dit är det lätt att hitta, det finns gott om parkering och det går snabbt att komma därifrån till bärgningsplatsen.

            Känns vettigt om inte annat få träffa alla personligen och som Martin menar få lite mer struktur på allt. Dessutom kommer det finnas ett enormt intresse av fortsättningen när väl bussen står på en trailer för transport norrut.

            /Julle

              oktober 16, 2007 kl. 21:44 #113365

              1/
              Bärgning. Strålkastare är bra, men naturligt ljus är bäst. Den helg vi bestämt, går solen upp kvart i åtta och ner igen tjugo i fyra i Säterområdet. Jag har inte varit på plats, men bärgningen från plats till transport kan gå d-t fort och det kan vara en skitdetalj som gör att det drar ut på tiden. Så mycket av den ljusa tiden som möjligt bör ägnas åt det praktiska bärgningsarbetet.

              2/
              Information från vårt eget 92H-forum. Inte min mening att vara gnällig, men jag vill att det blir rätt & att vi är samsnackade utåt. Diskussioner inom gruppen är bara berikande.

              Insamling föreslog även jag per mejl i början/mitten av augusti. Att det kan bli ett djävla liv att stänga informationen för alla utom de som betalar och att använda Saabklubbens Anslagstavla för det, det står jag för. En egen webbsida som vi/jag snickrar ihop är en helt annan sak.

              Jag önskar att vi inte tar ”bits & pieces” av den information vi delar i 92H-forumet och lägger ut i en annan tråd utan att vi är samsnackade. Om det är missförstånd om hur vi menar, bör vi reda ut det först inom gruppen innan vi går ut på Anslagstavlan.

              Undersökningen har visat att det finns bra förutsättningar att kunna samla in pengar. Det är bra! Hur vi gör det bör vi snarast komma överens om. När vi är överens går vi ut med det som ett ensat budskap från gruppen.

              (Min fetstil)

              Jag, Jonas och Kaparn spånade lite om detta per telefon och bla. en ide var att stänga ner den här tråden och sälja ”login-upgifter” Jag la upp våra tankar på det stängda forumet för att ventilera och Martins ide om att lägga upp en poll kändes mycket vettig. Därför hans ord om ”dålig magkänsla” och direkta komentar: det blir säkert ett j*vla liv… var tankeväckande.

              Fördommarna kom dock på skam och inlägg/röstning har ju vistat sej att det faktiskt är både ”snack och verkstad”

                oktober 16, 2007 kl. 22:13 #113366

                1, Elverk kan vara en bra sak att ta med. Byggstrålkastare på stativ + arbetslampor finns så detta bör helt klart övervägas. Bra Martin!!

                2, Hur snabbt kan vi få upp en egen webbsida som går att knyta till en insamling. Sidan behöver ju inte såhär i inledningsskedet vara speciellt pretansiös då en ev. renovering givetvis går ner på ”tomgång” när bussen väl är bärgad. Dock lär ju intresset verkligen vara på topp hust då och kan vi börja samla pengar kan ju även en renoveringsplan arbetas fram. Men viktigast är givetvis vi i första hand inriktar oss på det aministrativa.

                My cents;
                Har ingen aning om hur mycket folk som kommer dyka upp inför bärgningen men med tanke på Pm och prat på öppna forumet så är det säkert några. Min ide för att bevara lokalen där husbilen finns så länge det är möjligt tills den hamnar i vårt beskydd. Så får ev. intresserade möta upp i Säter för gemensam avgång. Jag kan vara kontaktperson och lägga ut mitt mobilnummer bara vi enas om en tid i Säter. Hur gör vi då med mötet och vi måste givetvis ha en agenda för snabbt genomförande och onödigt surr. Eller… vi kanske ska vända på allt, vi bärgar först för att ta vara på ljuset och lägger mötet när bussen står på trailern.
                Hur som helst.. jag har kollat av med Arne ifall jämtlands veteranbilsklubb kan stå som ägare. Den möjligheten finns men som han sa att en förening kan oxå stå som ägare och frågan är om inte en egen mindre förening under tex. Saabklubben eller JVBK är en bättre lösning.

                  oktober 18, 2007 kl. 08:55 #113408

                  Hemsida tidigast nästa vecka.
                  Vi har övernattande gäster i helgen i samband med yngste sonens födelsedag, så då blir det inget HTML-knackande.

                  Jag hade hoppats på en kommentar kring citeringen jag nämnde, men då kommenterar jag det i den allmänna tråden.
                  Jag vill att det blir rätt.

                  Jag föreslår att vi bärgar först. Varför?
                  [Ta vara på ljuset (även bra för dokumentationen)
                  Själva bärgningen kan ge underlag till diskussionen

                  Risk; Vi *kan* hamna i tidsnöd för mötet. Därför bör vi vara förberedda för det.
                  Vad skall vi behandla som ett minimum?
                  Vilka fakta behöver vi ha koll på på plats?

                  Exempelvis Ägarförhållanden

                  • Finns det ägarhandlingar?
                  • Skall de skrivas över på plats?
                  • Fullmakt för en förening?
                  • Vilken förening isf? Skall en förening nybildas ?

                  Hinner inte mer nu

                    oktober 30, 2007 kl. 17:59 #113906

                    Har du funderat nåt mer på en mötesagenda Martin?

                      oktober 30, 2007 kl. 18:59 #113912

                      Nej tyvärr, jag har väntat på inputs från mitt förra inlägg.

                        oktober 30, 2007 kl. 20:15 #113916
                        Martin wrote:
                        Nej tyvärr, jag har väntat på inputs från mitt förra inlägg.

                        Några tankar:

                        • Syfte
                        • Planering
                        • Ekonomi
                        • Delegeringar

                        Edit: Vi kan ju ”tjafsa” fram och tillbaka hur mycket som helst här typ: jag vill… jag tycker osv. osv.
                        Men viktigast är väl att ha några punkter som löser det mest elementära såhär i början som tex. Förening, Ägarförhållande samt planering

                          oktober 30, 2007 kl. 21:25 #113922

                          Precis.
                          Därför är det viktigt att vi avgränsar oss till en agenda som vi snackat igenom innan.
                          Då sparar vi tid och håller oss till det allra viktigaste.
                          Viktigast enligt mitt sätt att se det, är en gemensam målbild.
                          Vad är vår uppfattning om vilket slutmålet är?

                          När den är överenskommen tar vi tag i tex

                          • Ansvarsfördelning/mandat
                          • Tidförhållanden
                          • Sponsring/ekonomi
                          • Ägarförhållanden

                          Jag tar med en dator. Ni som varit på plats, hur är mobiltäckningen med Telia?

                            oktober 30, 2007 kl. 21:42 #113924
                            Martin wrote:
                            Jag tar med en dator. Ni som varit på plats, hur är mobiltäckningen med Telia?

                            Det var då inga probs att ringa med Telia å ”gnälla” på Kaparn 😉 när jag kört fel några hundra meter från platsen.

                              oktober 31, 2007 kl. 08:00 #113933

                              Telia är det som gäller här, Telenor AKA Vodaphone funkar inte.

                                oktober 31, 2007 kl. 16:49 #113956

                                Martin skrev.

                                1.Finns det ägarhandlingar?
                                2.Skall de skrivas över på plats?
                                3.Fullmakt för en förening?
                                4.Vilken förening isf? Skall en förening nybildas ?

                                Jag tycker och tror följande.

                                1.Tror inte det finns några papper. Detta borde Claes ha koll på.
                                2.Om det går så är det bra, problemet är att vi inte vet om markägaren kommer att vara med.
                                3. EN FRÅGA TILL DAGORDNINGEN
                                4. EN FRÅGA TILL DAGORDNINGEN

                                Tror att vi ska starta en externförening inte SSK eller JVBK

                                Övrigt kan det var bra att kolla bland oss vilka uppgifter var och en kan tänka sig, Jag är tex inte intresserad att var kassör, varför kan jag tala om när vi träffas. Men någon annan kanske vill vad det, Martin som ordförande? Någon som renoverings ansvarig någon har hand om marknadsföring, någon har hand om sponsorer osv. En person är ansiktet utåt.

                                Förslag till dagordning: Mötes ansvarig denna gång Martin.

                                1# Ägarförhållande.
                                2# Förenings upplägg. Fulmakt för bildande, konto, post m.m
                                3# Vem gör vad. Ska fler involveras eller räcker det med oss 6.
                                4# Ekonomi, hur ska medlemar betala, Paypal, kontonummmer, postgiro.
                                5# Upplägg för medlemar, tex ska man få exklusivitet som medlem?
                                6# DATUM FÖR NÄSTA MÖTE, live eller telemöte. Bestäms [color:#FF0000]innan[/color] vi lämnar Säter.

                                Detta är mitt förslag. Bollar vidare.

                                  oktober 31, 2007 kl. 17:10 #113957

                                  Om ni vill kan jag köra mötet.

                                  Det slog mig plötsligt, kan det finnas ägarhandlingar för ett icke registrerat fordon? Tekniskt sett är det väl som vilken pryl som helst?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.