Motorbyte saab 900i-88

Forum Modellspecifika forum OG900 Motorbyte saab 900i-88

Detta ämne innehåller 20 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-15 00:36.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare

fille89
    Deltagare

Hej!
    Kom över en saab 900i-88 i väldigt fint skick så vill helst inte göra mig av med den.
    Då jag är lite av en sucker för turbo så undrar jag hur stort projekt det är att hinka ner en t16 motor i min bil.
    Passar kabelstam? Motorfästen? vxl-låda? mm
    Hur stort projekt blir det?
    Eller ska man turbokonvertera motorn som redan sitter i?

MVH Filip

anderslindh
    Deltagare

Att turbokonvertera tror jag är bökigt med tanke på att sugmotorn har högre komp. Men tror allt det finns lite info om detta på popeyes sida.. 🙂 Tänk bara på att motorn du sätter i ej får vara äldre än bilen i övrigt.

plankan
    Deltagare

@fille89 wrote:

Hej!
    Kom över en saab 900i-88 i väldigt fint skick så vill helst inte göra mig av med den.
    Då jag är lite av en sucker för turbo så undrar jag hur stort projekt det är att hinka ner en t16 motor i min bil.

Det beror jo såklart lite på hur händig du är med verktygen –
    men smidigast gör du det nog genom att införskaffa dig en donatorbil.
    Det finns jo massor med 900s som tyvärr lämnat in på grund av rost,men ändå är fullt fungerande mekanisk
    för en 3-4K
    Sedan kan du jo senare eftermont. ett APC system och då har du en T16 Ftt

Min egen Luvan var från början en MY89 900i
    och till detta projekt använde jag en MY 91 900s som är APC konverterad 😎

@fille89 wrote:

MVH Filip

Det är inget jag hade rek.

fille89
    Deltagare

@plankan wrote:

@fille89 wrote:

Hej!

Det beror jo såklart lite på hur händig du är med verktygen –
    men smidigast gör du det nog genom att införskaffa dig en donatorbil.
    Det finns jo massor med 900s som tyvärr lämnat in på grund av rost,men ändå är fullt fungerande mekanisk
    för en 3-4K
    Sedan kan du jo senare eftermont. ett APC system och då har du en T16 Ftt

Min egen Luvan var från början en MY89 900i
    och till detta projekt använde jag en MY 91 900s som är APC konverterad 😎

Kan skruva själv till viss del men har många bekanta som skruvar så det löser sig, pratade med en person som sa att det skulle vara bra mycket lättare att byta till en t8 istället för t16, stämmer det? Vill ha så lite jobb som möjligt..

Mvh Filip

@fille89 wrote:

MVH Filip

Det är inget jag hade rek.

fille89
    Deltagare

Kan skruva själv till viss del men har många bekanta som skruvar så det löser sig, pratade med en person som sa att det skulle vara bra mycket lättare att byta till en t8 istället för t16, stämmer det? Vill ha så lite jobb som möjligt..

Mvh Filip

longjohn61
    Deltagare

@fille89 wrote:

Mvh Filip

Beror på, skulle aldrig byta till en t8 då en t16 känns stabilare och har mer möjligheter vad gäller trim 😉 Lättast är dock som plankan sa skaffa en 900s som funkar i drivlina och plocka över allt,då har du ett mycket bättre utgångs läge
    dessutom får du då en bil med vattenkyld turbo 🙂

Mvh Nisse

plankan
    Deltagare

@fille89 wrote:

pratade med en person som sa att det skulle vara bra mycket lättare att byta till en t8 istället för t16, stämmer det? Vill ha så lite jobb som möjligt..
    Mvh Filip

Jo det blir jo klart mindre jobb –
    man jag nog hellre kört med bilen som den är istället för att T8 konverterar 🙄

fille89
    Deltagare

Låter som jag får satsa på en t16 iaf, hur mycket jobb exakt blir det?
    Måste låda bytas? Elsystem?
    Mvh Filip

longjohn61
    Deltagare

Lådan behöver du inte byta om det inte skulle va så att du hittar ett bra paket 😉
    Men kabelstammen måste du ta ur en typ 900s + box och allt som tillhör det.

Mvh Nisse

M.Broberg
    Deltagare

Presonligen tycker jag det är lättare att byta låda till den motorn sitter på om den e fin ,skifta låda är drygt när det inte behövs. Popeye har en sjukt mkt info för detta, bla här http://popeye.rty.nu/2004/i8till16.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

plankan
    Deltagare

Får man fråga vart i detta avlånga landet du bor ??

fille89
    Deltagare

Jag bor i Linköping..verkar som att det är en himla massa jobb med t16 motorn, hur mycket arbete spar man med en t8? Måste passa på att tacka för hjälpen man får!

Mvh Filip

M.Broberg
    Deltagare

själva bytet till T8 är lättare, Dock måste du ha en T8 med kat och lambda och dessa brukar strula sate.

fille89
    Deltagare

Ah okej..bättre kanske att byta till en t16 om det blir ett byte verkar det som..får väl ta en firma på jobbet annars om det blir för svårt eller hitta någon duktig saab-mekare som vill skruva!

M.Broberg
    Deltagare

Bor du i linköping kan du nog hitta nån som kan hjälpa dig, annars kan man ju göra det mesta SJ o få hjälp via tex detta forumet om det strular. Ska du lämna in den så är det billigare att köpa en T16 som extrabil.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng