Motorbyte saab 900i-88

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Motorbyte saab 900i-88

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Motorbyte saab 900i-88

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 27, 2010 at 20:25 #180261

      Som jag ser på det är det i stort sett lika jobbigt att byta till en T8 som en T16, kanske jobbigt värre när det gäller en T8 med katt och lamm om dessa odjuren trilskas.

      Jag har gjort samma operation som Plankan dvs. bytt motor från i8 till 16V LTT (900S) inkl. reg.bes. så min og900 är godkänd med turbomotorn och oförändrad försäkringspremie som bonus (i8:s lägre premie)! 😀

      Alltså köpte jag följande saker:

      * Komplett motor inkl. växellåda
      * Hela kabelstam inkl. elcentral och styrbox insprutning
      * Instrument med motorns milantal på trippmätaren
      * Kylare (Behövdes eg. inte men det var alu-kylare och det är ju mycket bättre än originalets plåtdito)

      Sen var det “bara” att meka och byta ovanstående och motorn startade i princip direkt utan större problem.

      Man kan förstås ha kvar original växellådan men det blir ju mera bök då man måste dela på motor och låda, går bra mycket snabbare och enklare att lyfta ut och i hela motorpaketen inkl. låda.
      Originallådan kan man ha som reserv, rätt bra med tanke på att Saabs turbomotorer är vridstarka och og900:s lådor är inte kända för att vara stryktåliga…

        februari 12, 2011 at 22:56 #181892

        @Ståhlbom wrote:

        Som jag ser på det är det i stort sett lika jobbigt att byta till en T8 som en T16, kanske jobbigt värre när det gäller en T8 med katt och lamm om dessa odjuren trilskas.

        Jag har gjort samma operation som Plankan dvs. bytt motor från i8 till 16V LTT (900S) inkl. reg.bes. så min og900 är godkänd med turbomotorn och oförändrad försäkringspremie som bonus (i8:s lägre premie)! 😀

        Alltså köpte jag följande saker:

        * Komplett motor inkl. växellåda
        * Hela kabelstam inkl. elcentral och styrbox insprutning
        * Instrument med motorns milantal på trippmätaren
        * Kylare (Behövdes eg. inte men det var alu-kylare och det är ju mycket bättre än originalets plåtdito)

        Sen var det “bara” att meka och byta ovanstående och motorn startade i princip direkt utan större problem.

        Man kan förstås ha kvar original växellådan men det blir ju mera bök då man måste dela på motor och låda, går bra mycket snabbare och enklare att lyfta ut och i hela motorpaketen inkl. låda.
        Originallådan kan man ha som reserv, rätt bra med tanke på att Saabs turbomotorer är vridstarka och og900:s lådor är inte kända för att vara stryktåliga…

        Lite i samma båt. Har en 900i-88, men suktar efter lite mer tryck. Hur många timmars jobb är det ca. om man skulle lämna bort till en som kan skruva og900?

          februari 13, 2011 at 09:19 #181897

          @96GT wrote:

          @Ståhlbom wrote:

          Som jag ser på det är det i stort sett lika jobbigt att byta till en T8 som en T16, kanske jobbigt värre när det gäller en T8 med katt och lamm om dessa odjuren trilskas.

          Jag har gjort samma operation som Plankan dvs. bytt motor från i8 till 16V LTT (900S) inkl. reg.bes. så min og900 är godkänd med turbomotorn och oförändrad försäkringspremie som bonus (i8:s lägre premie)! 😀

          Alltså köpte jag följande saker:

          * Komplett motor inkl. växellåda
          * Hela kabelstam inkl. elcentral och styrbox insprutning
          * Instrument med motorns milantal på trippmätaren
          * Kylare (Behövdes eg. inte men det var alu-kylare och det är ju mycket bättre än originalets plåtdito)

          Sen var det “bara” att meka och byta ovanstående och motorn startade i princip direkt utan större problem.

          Man kan förstås ha kvar original växellådan men det blir ju mera bök då man måste dela på motor och låda, går bra mycket snabbare och enklare att lyfta ut och i hela motorpaketen inkl. låda.
          Originallådan kan man ha som reserv, rätt bra med tanke på att Saabs turbomotorer är vridstarka och og900:s lådor är inte kända för att vara stryktåliga…

          Lite i samma båt. Har en 900i-88, men suktar efter lite mer tryck. Hur många timmars jobb är det ca. om man skulle lämna bort till en som kan skruva og900?

          Bara byta motor och låda rakt av kan väl en händig og900 skruvare göra på en helg..men det tillkommer i regel alltid lite extra, toppackning alltid bra och byta när man ändå har ute motor…grenrörspackning, insugspackning .
          På min Turbo S -93 hade vi ute motor och låda, bytte låda till en fräschare, samt gjorde ovanstående. plus att vi planade toppen 😀
          Var väl av med bilen i 1 vecka. Men de jobbade typ bara på kvällar, förutom helgen då

          Och de som meckade till mig är riktigt nogranna og900 Gudar :mrgreen:

            februari 13, 2011 at 10:02 #181899

            @96GT wrote:

            Lite i samma båt. Har en 900i-88, men suktar efter lite mer tryck. Hur många timmars jobb är det ca. om man skulle lämna bort till en som kan skruva og900?

            Det där är svårt och säga,för det är minst 2 faktorer som spelar in här.

            1 – Skall det bara vara rent funktionellt inkopplat tar det givetvis inte så lång tid –
            men vi är alla olika och var sin “standard” på ett sånt projekt.

            2 – Skall du handla delarna lösa eller har du en komplett donatorbil.
            Jag är ganska övertygad om att alternativ 2 blir det lättaste/billigaste i längden –
            eftersom det är en “hel del” saker som ändå måste flyttas med/över på din bil.

            (Ber om ursäkt för jag glömt svara på ditt PM 😳 )

              februari 13, 2011 at 15:36 #181914

              @plankan wrote:

              @96GT wrote:

              Lite i samma båt. Har en 900i-88, men suktar efter lite mer tryck. Hur många timmars jobb är det ca. om man skulle lämna bort till en som kan skruva og900?

              Det där är svårt och säga,för det är minst 2 faktorer som spelar in här.

              1 – Skall det bara vara rent funktionellt inkopplat tar det givetvis inte så lång tid –
              men vi är alla olika och var sin “standard” på ett sånt projekt.

              2 – Skall du handla delarna lösa eller har du en komplett donatorbil.
              Jag är ganska övertygad om att alternativ 2 blir det lättaste/billigaste i längden –
              eftersom det är en “hel del” saker som ändå måste flyttas med/över på din bil.

              (Ber om ursäkt för jag glömt svara på ditt PM 😳 )

              (Helt ok. Ingen panik, och du måste inte svara 🙂 )

              Om det blir aktuellt så säkert alt 2. Min standard = finna donatorbil med fräsch motor och växelåda. Allmän översyn och in
              med prylarna. Til bruksbilen så inga pengar på bling bling och annat pynt. Är mest interesserad om det är rimligt att lämna bort jobbet till någon som kan. Eller om man måste fixa själv.

                februari 15, 2011 at 00:36 #181991

                @96GT wrote:

                Är mest interesserad om det är rimligt att lämna bort jobbet till någon som kan. Eller om man måste fixa själv.

                Skall det vara bra gjord får man göra det själv sägs det jo 😉

                Det vill jo till att man vet vad man gör samt att man kan lita på den som skall göra det –
                eftersom vi alla har olika nivå’er på ting och saker i samband med års erfarenhet.

                Sedan finns det jo den ekonomiska aspekten som hur mycket det skall göras/inhandlas till projektbilen –
                samt att man verkligen är på samma “våglängd” inför den lilla “utmaning” ett sådant projekt kan bli.

                Kort sagt handlar det om förtroende för den som skall göra det –
                men det skulle säkert vara värt det 🙂

                Hade jag bara haft stort garage,så skulle jag bygga många sleeper’s där 😛

              Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.