Motoren varvar inte…
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Motoren varvar inte…
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Motoren varvar inte…
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-01-05 09:03 av baard.
-
FörfattareInlägg
-
Etter denne incidenten http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=11968&Number=69466#Post69466
har jeg nå satt i en forgasser som jeg har overhalt. (rengjort, blåst med trykkluft, og sjekket at den har samme bestykning som den gamle. Dvs halsring og alle dysene). MEN den vil ikke opp i varvtall når jeg kjører. Bilen gikk tokfint med den gamle forgasseren. Bilen starter fint, men finnes ingen dravillighet. Har dobbeltsjekket tenning, og den drar ikke tjuvluft. Spjeldhuset er helt nytt fra XP. (satt også på forgasseren som havarerte).
Noen som har ett tips? Kan det være andre forskjell på forgassere en halsring og dyser.
Begge er av samme type benevnelse. F40 BI (gjelder en 95 1965)Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidIncidenten i den andra tråden kan bero på att luftburken varit för hårt dragen så att detta tillsammans med motorvibrationerna och “trögheten” i luftburken fått stosen som burken sitter i att brista, sen förvärras allt snabbt. Det är lätt att dra för hårt när det blir lite slitet.
Jag tycker inte du ska köra så mycket innan felet är hittat. Isåfall bara provturer, minsta tecken på att den inte vill så avbryt och sök vidare. Risken är att den går magert och då blir det inte bra om man gasar på.
Börja med att flytta över allt från den gamla förgasaren, munstycken, hållare, flottörventil o.s.v. Kolla så att inte det lilla bränslefiltret innanför slanganslutningen på förgasaren är igensatt. Kolla också flottörnivån.Takk. Da skal jeg prøve å flytte over de siste delene også, så som flottørventil.
Munnstykk; tenker du da på dysene? og hva mener du med håller ?Br.filteret har jeg rengjort og låst med trykkluft.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidGod morn og godt nytt år Morten !
Slik du beskriver dette, og med det faktum at det kun er forgasseren du har “endret” på,
höres det ut som bilen din går for “fet”… (da “4 takter” den ofte ).Kjör en tur slik at motoren blir god og varm, stopp bilen i tuna uten å la den gå på tomgang, skru ut pluggene og “les dem”. De vil trolig gi deg svaret. De skal være sjokoladebrune som du vet(lys sjokolade), og ikke mørkebrune (kokesjokolade) eller sorte.
Er de for lyse, går bilen for magert. Er de for mørke, går bilen for fet.
Går bilen magert, pleier den å hugge å misstenne på höye varv. (.tjuvluft gir for mager bensinblanding !)Når du vet fargen på pluggene, vet du lettere hvor du skal begynne…
Lykke til, mvh BårdP.S. Hvis ikke feilen er den jeg “antydet” i forrige tråden: Kraftig tenningsbank.
Sjekk toppen av kolvarne når du skrur ut pluggene, og se at det ikke er brent
hull noen kolv topp)..Hvis du har montert XP Spjâlhus uten å endre til tilstrekkelig stort bränselmunnstycke, vil motoren få for lite bensin. Da kan bilen gå “tokgodt” inntil kompresjonen forsvinner eller motoren skjærer seg. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.