Motorfix 96gl-79

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Motorfix 96gl-79

Detta ämne innehåller 15 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-13 23:17.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4176

    Ska ha ur motorn ur bilen för ett kopplingsbyte och tänkte då att det är lika bra att gå över motorn när den ändå är ur!
    Det jag tänkt göra är följande;
    Byta balansaxel lager. Hittar dock inte någon bra guide på detta, Hur skall jag gå till väga? Fällor? Eller är det bara att tuta och köra?
    Kolla över slangar och slangklämmor
    Tvätt!

    Är det något mer som jag borde göra när jag ändå har den ur? Packa om den? Plana toppar? Byta ventilsäten?

    Jättetacksam för alla tips och hjälp jag kan få!

    #28417

    vinterstan
    Deltagare

    Har en Haynes bok som du kan få låna om du vill?
    På engelska visserligen och årsmodeller mellan 66 och 76, men ändå…
    Just guiden steg för steg när det gäller att plocka ur och i motorn borde inte skilja från årsmodellerna, inte heller när det gäller balansaxeln.

    #28431

    Den lånar jag gärna!

    #28442

    William
    Deltagare

    Om du lyfter av topparna så får man lite känsla över hur de är i för skick, är de ok är det aldrig fel att slipa in ventilerna och byta ventiltätningar. (som brukar följa med sotningssatsen)

    Annars är inget på översidan motorn i vägen vid lagerbyte för balansaxeln ifall du vill hålla arbetsbördan nere och komma ut på vägen snabbare. är oljetråget och frontkåpan man tar av för det.

    Byter man lager innan man kör ras så är säkert axeln och drevet ok, då behvöer bara lagren bytas. Är egentligen inte svårt, det besvärligaste tyckte jag var att få tag i dorn att knacka i de nya lagren med. Fanns en ritning på ett sådant på gamla forumet nånstans, en mekanisk verkstad tar några hundralappar för att svarva till ett sådant.

    #28451

    @william wrote:

    Om du lyfter av topparna så får man lite känsla över hur de är i för skick, är de ok är det aldrig fel att slipa in ventilerna och byta ventiltätningar. (som brukar följa med sotningssatsen)

    Annars är inget på översidan motorn i vägen vid lagerbyte för balansaxeln ifall du vill hålla arbetsbördan nere och komma ut på vägen snabbare. är oljetråget och frontkåpan man tar av för det.

    Byter man lager innan man kör ras så är säkert axeln och drevet ok, då behvöer bara lagren bytas. Är egentligen inte svårt, det besvärligaste tyckte jag var att få tag i dorn att knacka i de nya lagren med. Fanns en ritning på ett sådant på gamla forumet nånstans, en mekanisk verkstad tar några hundralappar för att svarva till ett sådant.

    Tack för tipsen William! Har dock sökt med ljus och lykta efter det där dornet! Du kommer inte möjligtvis ihåg vem det var som som gjort ritningen?

    Tror jag kör snabbvarianten den här gången så får jag ut den snabbare så jag kan frihjula lite i sommar. Var och drog i balansaxeln idag och jag har ett spel på ca 2-2,5 mm så det är väll inte katastrof men inte helt friskt heller för den delen heller.
    Om det är någon som har en bild/ritning på dornet så skulle jag bli mycket nöjd!

    #28452

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag har dornar till detta, och till kammen med om du vill ha mått på de också.

    #28453

    @rallysaaben wrote:

    Jag har dornar till detta, och till kammen med om du vill ha mått på de också.

    Det tar jag jättegärna! Tack så jättemycket :AP ! Får jag leta upp en mekanisk verkstad i stan som kan snickra ihop en sådan. Borde inte vara något större problem.

    #28454

    vinterstan
    Deltagare

    @christian Haugsöen wrote:

    @rallysaaben wrote:

    Jag har dornar till detta, och till kammen med om du vill ha mått på de också.

    Det tar jag jättegärna! Tack så jättemycket :AP ! Får jag leta upp en mekanisk verkstad i stan som kan snickra ihop en sådan. Borde inte vara något större problem.

    Hör med KAMAB motorrenoveringar, Lantvärnsgatan tror jag de var på sist jag var hos dem.
    De brukade i alla fall förr kunna trolla fram det mesta.

    #28493

    rallysaaben
    Deltagare

    Hej

    Jag ska försöka leta fram dom i morgon (lördag) annars blir det på söndag.

    Frågan är bara hur jag gör? får nog göra nån ritning i paint eller nått.

    #28494

    Ja paint duger gott! Bara jag får ett hum om utseendet och kan lämna det till en mek-verk. Tack så jättemycket, inte brått på något vis! Motorn är fortfarande i bilen!

    #28511

    andersson__
    Deltagare

    Även jag är intresserad av ritningar/skisser på dornen!

    Ang motorrenoveringen, om du ska ändå ska byta koppling så ta loss svänghjulet och kolla så packoxen bakom är hel! trist att sätta ihop sen se att den läcker. Gäller även packboxen fram i transmissions kåpan.

    #28790

    rallysaaben
    Deltagare

    hej!
    Nu har jag fått fingrarna ur, här kommer bilder/mått, hoppas nån förstår vad som menas!?

    Bild 1: Dornen ska smalna av något utåt, (kona) mina gör det inte så mycket men några tiondelar eller kanske 1mm skadar nog inte, det skonar den känsliga lagerytan från märken och dyl.
    Detta kom jag på efter att jag provat dornarna första gången.

    Bild 2: Kanten ska vara såpass bred att dornen inte glider i genom lagret, men dornen ska kunna gå igenom hålet som lagret ska sitta i, annars kan man ju inte driva ur det gamla lagret på ett smidigt sätt.

    Höjden på dornen är väl inte så viktig egentligen.

    Handtag gör man ett på lämpligaste vis, mitt går att förlänga till dubbel längd vilket är bra när man byter kamlager.

    #28791

    rallysaaben
    Deltagare

    På den undre bilden har det svarta och det röda måttet bytt plats, vilket är fel, det större måttet ska vara närmast handtaget.

    #28794

    Kanon! Jag tror jag fattar. Ska gå iväg till en mekanisk verkstad och kolla imorgon.

    #28796

    Förresten, vad menar du med pilen på första bilden?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng