Motorn dör vid koppling

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Motorn dör vid koppling

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-26 10:38.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24932

    beinerfelt
    Deltagare

    Hej!

    Har en NG900 2.3 från 1996.
    Han har börjat bete sig lite märkligt de senaste månaderna. Detta yttrar sig i att motorn dör när man kopplar för att växla ner.
    Det hände en gång i somras, sen någon månad senare och idag har det hänt tre gånger, så frekvensen verkar bli högre och högre.
    När jag till exempel siktar att rödljus och skall anpassa farten genom att koppla -> växla ner -> bromsa så dör alltså motorn under frikopplingen, släpper jag upp kopplingen igen så hoppar bilen igång igen och det är aldrig några problem att starta bilen direkt efteråt. Jag har bara varit med om felet vid ganska låga hastigheter, dvs. 0-60 ungefär.
    Kärran har rullat 19700mil. Den har även lite ojämn tomgång, varvtalet ”droppar” ner lite från jämn tomgång i en ganska rytmisk takt ”Baruuuummmm…..baruuuummmm…..baruuuummmmm…”. Denna ojämna tomgång finns oftast där när motorn är kall, men även ibland vid varm motor.

    Så, något som vill försöka sig på att gissa vad felet kan vara?

    #178707

    icecream
    Deltagare

    Din ”tomgångsmotor” kärvar. Sitter uppe på insuget, höger sida. Lyft av plastlocket så ser du. En cylindrisk pryl med en elkontakt och 2 slangar som sitter i en gummiring. Kolla alla vacuumslangar så de ej är spruckna.
    Speciellt den som går mellan botten på spjällhuset och bränsletrycksregulatorn som sitter på spridarbryggan på vänster sida.
    Köp några meter slang och byt allt, det blir en massa gegga inuti slangarna. Lite pilligt men väl värt besväret.

    #182225

    beinerfelt
    Deltagare

    Ok, och detta är du säker på?
    Är helt värdelös på att mecka med bilar, så vad skulle det kosta att åtgärda detta på verkstad? Ska ändå serva bilen snart.

    Ursäkta att jag tog sådan tid på mig att svara.

    Jag har ytterligare ett problem med bilen. När det bler mer än -15 grader C ute så vägrar bilen starta. Startmotorn går runt som den ska och låter pigg, så det är inte batteriet som är kass. När startmotorn snurrar så ”hostar” motorn till ibland som om den är på väg att tända men den lyckas aldrig fullt ut med detta så länge det är så pass kallt ute.
    Bilen har stått ”död” nu för mig sedan onsdags när graderna sjönk, och startade idag på en gång när det blev +1 ute. Några tankar kring detta?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng