Motorn i Sonetten

Forum Modellspecifika forum Sonett Motorn i Sonetten

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2004-12-28 00:32.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11247

    anonymous
    Deltagare

    Tjena, Jag har en fråga angående hur man ska lyfta ur motorn ur en -74as Sonett?
    Motorn är för ”Stor” för att tas ut genom huven. Måste jag skruva bort hela fronten för att få ut den? Eller finns det ett enklare sätt?
    / Pelle_J

    #78873

    christian
    Deltagare

    Hela fronten måste bort.

    #78874

    mikael sjogren
    Deltagare

    He he..
    Trodde aldrig någon skulle fråga något så dumt.
    (ursäkta, inget ont menat)
    Det blir till att skruva av fronten.
    Instrunktion finns i service manualen, om du inte har den finns den på CSS och jag tror att den också finns på CD hos Saabklubben.
    Det är en ”kul operation” som kräver lite försiktighet, men det går.
    /m

    #78875

    sabbe
    Deltagare

    Hej.
    Jag har en USA importerad Sonett 73:a som i medföljande dokumentation har bytt koppling och renoverat växellådan flera ggr. Jag tror att de har lyft ut motorn genom den lilla huven. Det är nämligen ursågat ett jack i framkant på nosdelen under den lilla luckan. Detta jacket syns inte när huven är stängd. Jacket är ca 10 cm brett och 4 cm framåt, det borde göra att fläktlagerflänsen kan passera. Om topplocken skruvas bort inne i motorrummet borde det fungera.

    Annars är det mycket trångt i motorrummet, jag bytte vattenpump i somras och det tog några timmar.

    Sabbe

    #78876

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Skulle tro att det är omöjligt att få ut motorn genom ”brevinkastet” möjligen då pumpmotorn till vindrutespolningen. Har än så länge inte haft av nosen på min Sonett men när det är dags så åker hela nosen av.

    Dessutom så kommer man ju åt att kolla upp en del annat samtidigt tex strålkastararrangemanget och det är dessutom lättare att kolla upp broms och kopplingshuvudcylindrarna som annars kräver en del akrobati för att nå på ett bra sätt.

    Mitt tips är alltså – Bort med nosen. :tumme:

    En verkstadshandbok kan vara bra att ha men lite text o bilder hittar du på Bruce Turks hemsida – How-To Remove the Body From Your Sonett

    Lycka till!

    /B

    #78878

    christian
    Deltagare

    Sabbe,
    Bytade du vattenpump utan att plocka bort fronten? Hur lyckades du med det? Jag bytte vattenpump på min 72:a i sommras. Trots att fronten, kylaren och generatorn var borta så var det ganska pilligt att komma åt de inre skruvarna på vattenpumpen.

    #78879

    sabbe
    Deltagare

    Det var inga problem att byta vattenpumpen genom luckan men man måste ha bra verktyg (1/4″ hylsnyckelsats). I mitt fall var det svårare att få dit fläktremmen. Hittade ingen rem som gick att montera med generatorn fast i nedre fästet. Jag fick alltså trä på remmen på hjulen och efter det höja generatorn och montera den undre skruven. I våras hade jag även nere huvudkopplingscylindern och renoverade den. Det var ett pilligt arbete om man är själv. Fästmuttern i motorrummet fick jag styra på plats med en ståltråd styrd från hjulhusets uttag för styrstaget. Inget är omöjligt, jag tror fortfarande att det går att få upp motorn genom det lilla hålet i nosen, men det är mycket besvärligt och tar troligen längre tid än att ta loss hela nosen.

    Sabbe

    #78880

    mats jonsson
    Deltagare

    Man kan även byta kylare utan att ta bort fronten…

    Ja huven måste av om motorn ska ur. I USA är det inte ovanliggt at man har modifierat den övre fronbalken så att man ska kunna dra ut motorn framåt. Annars är det ur med hela drivlinan som gäller…

    #78881

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Att kapa övre frontbalken och bocka till ett par skruvade fästen för den samma borde förenkla demonteringen och monteringen avsevärt. Det är en rätt ”bökig” vinkel som drivpaketet måste upp i för att slinka ur.

    [image]http://www.akesson-motorsport.se/tech/motorlyft.jpg[/image]

    /B

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng