Motorn stannar ibland

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Motorn stannar ibland

Detta ämne innehåller 1 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-10-02 10:06.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #449530

    M.Lindgren
    Deltagare

    Under en längre tid så har min bil i sällan fall, fått motorstopp vid snabbare urkopplingar i låga hastigheter.
    Det brukar röra sig om hastigare manövrar från ca 20/30 km/h till stopp, vilket då motorn dör precis innan bilen stannat.
    Motorn brukar dö tyst och mjukt så att man nästan inte märker det.

    Jag misstänker att det kan vara urkopplingslagret/slavcylindern som gett upp, men känner mig inte helt hundra då den inte uppför sig märkvärdigt annars, varken oljud eller motstånd/skrapande. Bilen går jämt och fint annars.

    I förra vintern så fick bilen gå tungt då vi hade problem med isen i grusbackarna och då tillkom ett tydligt, kort skrapande vid första uppväxlingen från back på morgonen.
    Detta sker fortfarande så tankar om att se över koppling och svänghjul finns redan.

    Är det någon som sitter på erfarenheter om detta?

    (Bilen i fråga är en 2.0t med 6 växlar från 2009)

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    • Detta ämne redigerades 1 vecka, 1 dag sedan av .
    • Detta ämne redigerades 1 vecka, 1 dag sedan av .
    • Detta ämne redigerades 9 minuter sedan av .
    #449877

    M.Lindgren
    Deltagare

    Jag har nu fått känna av felet desto fler gånger och kan nu utesluta drivlinan.
    Även om kraftöverföringen kan behöva en översikt, så verkar det mest vara ett sammanträffande att bilen tenderar till att stanna vid tex rondeller.
    Härom veckan så dog den vid ner växling till T-korsning (kunde starta upp den i farten utan vidare) och sen ett par 100m senare efter att jag parkerat, lagt i backen (konservativ) och precis nuddat nyckeln för att vrida av. Minuterna senare på vägen därifrån gjorde motorn ett ”skutt” vid T-korsningen utan att stanna, dock blev det ett olustigt slag vid den pågående uppväxlingen, då jag precis mötte dragläget. Bilen hade sista tankningarna gått på bensin. Efter detta tankade jag E85 och bilen bra/stadigare i några dagar.

    Vid samma rutt idag (detta rör sig om vägen till dagis) så stannade motorn i en rondell och ville inte gå igång. En vänlig kille i varselkläder skuttade ur sin bil och hjälpte till att knuffa mig ur vägen. Stunden senare och efter några försök så gick bilen igång igen. Här blir det dock lite lurigt. Under mina försök så vill jag svära på att jag inte hörde startmotorn till en början. (Tankarna var lite överallt samtidigt som ett par snabba ord byttes)
    Jag misstänker att jag inte heller bröt tändningen fören vid sista startförsöket…

    Mina misstankar går nu till motorstyrning (då en omstart verkar lösa problemet), bränslepump, bränsleregulator och varför inte… batteri.
    Efter lite internet sök så verkar 9-5 haft liknande fel då vevaxelgivaren varit defekt.

    Idéer och erfarenheter mottages gärna!

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.