Motorn stannar ibland – LÖST

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Motorn stannar ibland – LÖST

Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-12-04 20:31.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #449530

    M.Lindgren
    Deltagare

    Byte av bränsletrycksregulator löste problemet. Även vevaxelläges blev utbytt, men om det gjorde någon direkt skillnad kan jag ej svara på.

    Under en längre tid så har min bil i sällan fall, fått motorstopp vid snabbare urkopplingar i låga hastigheter.
    Det brukar röra sig om hastigare manövrar från ca 20/30 km/h till stopp, vilket då motorn dör precis innan bilen stannat.
    Motorn brukar dö tyst och mjukt så att man nästan inte märker det.

    Jag misstänker att det kan vara urkopplingslagret/slavcylindern som gett upp, men känner mig inte helt hundra då den inte uppför sig märkvärdigt annars, varken oljud eller motstånd/skrapande. Bilen går jämt och fint annars.

    I förra vintern så fick bilen gå tungt då vi hade problem med isen i grusbackarna och då tillkom ett tydligt, kort skrapande vid första uppväxlingen från back på morgonen.
    Detta sker fortfarande så tankar om att se över koppling och svänghjul finns redan.

    Är det någon som sitter på erfarenheter om detta?

    (Bilen i fråga är en 2.0t med 6 växlar från 2009)

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    • Detta ämne redigerades 2 månader, 1 vecka sedan av .
    • Detta ämne redigerades 2 månader, 1 vecka sedan av .
    • Detta ämne redigerades 2 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades 6 minuter sedan av .
    #449877

    M.Lindgren
    Deltagare

    Jag har nu fått känna av felet desto fler gånger och kan nu utesluta drivlinan.
    Även om kraftöverföringen kan behöva en översikt, så verkar det mest vara ett sammanträffande att bilen tenderar till att stanna vid tex rondeller.
    Härom veckan så dog den vid ner växling till T-korsning (kunde starta upp den i farten utan vidare) och sen ett par 100m senare efter att jag parkerat, lagt i backen (konservativ) och precis nuddat nyckeln för att vrida av. Minuterna senare på vägen därifrån gjorde motorn ett ”skutt” vid T-korsningen utan att stanna, dock blev det ett olustigt slag vid den pågående uppväxlingen, då jag precis mötte dragläget. Bilen hade sista tankningarna gått på bensin. Efter detta tankade jag E85 och bilen bra/stadigare i några dagar.

    Vid samma rutt idag (detta rör sig om vägen till dagis) så stannade motorn i en rondell och ville inte gå igång. En vänlig kille i varselkläder skuttade ur sin bil och hjälpte till att knuffa mig ur vägen. Stunden senare och efter några försök så gick bilen igång igen. Här blir det dock lite lurigt. Under mina försök så vill jag svära på att jag inte hörde startmotorn till en början. (Tankarna var lite överallt samtidigt som ett par snabba ord byttes)
    Jag misstänker att jag inte heller bröt tändningen fören vid sista startförsöket…

    Mina misstankar går nu till motorstyrning (då en omstart verkar lösa problemet), bränslepump, bränsleregulator och varför inte… batteri.
    Efter lite internet sök så verkar 9-5 haft liknande fel då vevaxelgivaren varit defekt.

    Idéer och erfarenheter mottages gärna!

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    #451007

    M.Lindgren
    Deltagare

    Det har gått lite sen sist och inte mycket har blivit gjort. Bästa lösningen var att köra 900 i stället, vilket kom till ett halt nu när vintern tränger sig på.

    Sen senast så har jag snöat in på E85 och hur det påverkar systemet. I WIS kan man bla läsa att B207 behöver rengöras med bensin varje 8 – 10.000 km… Det känns som om att man antingen erkänt viss problematik eller garderat sig väl mot kritik. Jag har hur som helst kört över 1.000 mil på nästan bara E85. (Rengöringen skall gå ut på att tanken fylls med 35 L bensin.)
    Viss akut-rengöring omnämns och då att med extern bränsletank, samt uppföljt av att bilen körs på minst en hel tank bensin efter detta.
    Problem med bränsletryck regleringen kan förekomma, dock skall detta ej nödvändigtvis betyda att bränsletrycksregulator är dålig – test av denna rekommenderas.

    Jag hällde i en flaska Red Line SI-Alcohol (rengöring för insprutarna, E85) och brände av 6 – 7 mil med höga varv. Bilen gick efter ett tag väldigt tacksamt.
    Måndagens vardagsresa gick bra på morgonen. På vägen hem så var det dock betydligt mycket mer trafik och tempot var lågt i några kilometer. Väl in i en rondell så stannade motorn igen. Denna gången ville den dock inte tända till fören efter ca 2min – och detta med MIL, och meddelande om avstängd anti-spin/-sladd, samt orörlig varvmätare.

    När motorn väl gick igång så blev det traktorkörning på 2an och 3an hela vägen hem.

    Jag fick dock en felkod att läsa av: Vevaxellägesgivaren

    Fortsättning följer…

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    #451116

    M.Lindgren
    Deltagare

    Liten uppdatering igen.

    Medans jag väntat på en vevaxellägesgivare så har jag läst på och sökt om mer som kan vara till orsak. Att det vore just vevaxellägesgivaren har jag börjat att tvivla på och ser det mer som en tillfällighet, även om en permanent defekt sådan borde kunna resultera i samma startfel som jag hade senast.

    Jag tycker att det börjar pekas mot ECU, speciellt då detta verkar vara ett vanligare fel på 9-3 än felaktig vevaxellägesgivare.

    Vid inspektion av bränsletrycksregulatorn fann jag detta:

    56293049990__9E3B108A-6695-4C28-96C4-A9F570078C11

    Silen/filtret har spruckit och helt gått av längs centrum. Flera bitar har lossnat och ej återfunnits.
    En tydlig doft av E85 fanns även i vakuumslangen. Denna demonterade jag dock först efter att jag lossat på reglerventilen, så det skulle kunna vara spill.

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    Bilagor:
    #451142

    97sonett
    Deltagare

    vanligt fel är att det läcker bränsle via vacuumuttag på dessa regulatorer, isf byt,

    #452293

    M.Lindgren
    Deltagare

    För ett par veckor sedan så bytte jag bränsletrycksregulator och vevaxellägesgivare. Bilen har gått väldigt bra efter detta. Den går faktiskt bättre än tidigare och känns bra mycket roligare att köra. Går bilen dåligt eller känns trist – detta fungerade för mig.

    Mvh Mikael.L

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.