motorproblem-löst (trasig tändmodul)

Forum Modellspecifika forum OG900 motorproblem-löst (trasig tändmodul)

  • Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-05-08 13:59 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25824
    fataren
    Deltagare

    Något har hänt. Men vad?

    Efter att bytt tänddelar och fått bilen ur vinterdvalan har den plötsligt blivit svårstartad. Började med att jag skulle flytta bilen en dag. Startade och körde 5meter där den fic stå på tomgång. Efter ett par minuter gick den märkbart ner på tomgången (KALLSTART URKOPPLAD) och dog plötsligt när jag tryckte ner kopplingen (måste vart en tillfällighet).

    Fickrådet att kolla upp luftbrickan. Men den verkar inte kärva.

    Kan det va toppackningen och hur kollar jag det?

    #190507
    saab putte
    Deltagare

    Prova först med att montera dem gamla tänddelarna tillbaka. skulle jag gjort. om nu felet kom efter det.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #190517
    fataren
    Deltagare

    blev inte direkt efter byte av tänddelar. blev faktiskt direkt bättre.

    det var ett par dagar efter detta blev.

    men lossade på fördelardosan och minns inte att rotorn satt så lätt (den ramlade loss) så provade med den gamle. och den satt bättre :tssk

    #190543
    fataren
    Deltagare

    alltså, ska rotorn sitta väldigt löst?

    #190540
    Beeos
    Deltagare

    @fataren wrote:

    alltså, ska rotorn sitta väldigt löst?

    Nej, det skall sitta fast.

    #190552
    joh900
    Deltagare

    Kolla så du inte har fel rotor, det finns en styrklack som du ser inne om du tittar in i hålet på rotorn där axeln från fördelaren ska gå in. Det finns en modell som har lite grövre klack och en modell som har lite smalare klack.

    Det kan dock vara så att t om grovleken på axeln skiljer mellan dessa två fördelare så det kanske inte går att sätta fel, det vet jag faktiskt inte, men det kostar gratis och kolla. 🙂

    MVH

    #190556
    fataren
    Deltagare

    Då var det inte fel på mitt ögonmått. tyckte klacken såg smalare ut då jag tittade, vilka modeller har den smalare klacken?

    kan jag ha fått fel lock då också?

    #190567
    fataren
    Deltagare

    kollade tändstiften idag (inte bytt de ännu) de varalldelesblöta och svarta 1 såg ut ha vara helt oljigt….vad betyder det, och kan det vara bidragande orsak till att den är svårstartad (just nu tänder den bara till om man har tur.)

    kan vara resultat aven felaktig rotor? långsökt, men det hände strax efter bytet….

    #190568
    fataren
    Deltagare

    ingen gnista…. bytt till gamla grejera och dubbelkollat, inte ett liv på stiften. jag tänker tändförstärkare,,,,säkring, på t8 sitter detvrelä ser det ut som.

    lite input nu… kan jag ta tändförstärkaren från 16v?

    #190569
    M.Broberg
    Deltagare

    Kan vara så att stiften har surat ihop totalt, elelr gjorde du rent dom och testade direkt med dom gammla grejjerna?

    #190570
    fataren
    Deltagare

    problemet löst.

    hade inte bytt till nya stiften då jag upptäckte de var svrt i olja.

    tändmodulen va den som felade, tänk va googel e bra, svaret fanns dessutom i detta forum. tydligen ett vanligt fel på gamla 900, var bara att det sammanträffade så olyckligt med bytet av tändelar som gjorde det förvirrande. tur man har fler än 1 saab.

    :king

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng