Motorrenovering

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Motorrenovering

  • Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2006-02-01 07:02 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13748
    axel
    Deltagare

    Hej!
    Tänkte ägna denna mörka del av året för att renovera sextiofemmans motor som
    rosslar oroväckande vid gassläpp. Nu undrar jag om ni kan dela med er av era erfarenheter
    i detta ämne? Dessutom tips på var och om det går att få fatt på ram och vevlager t ex?

    Hälsningar Björn

    #91913
    lelle f
    Deltagare

    HHMMM ,,, Vev och ramlager ??? Tvåtaktarna har hel vevsläng med pressade lager .
    Dvs du kan inte plocka ut kolv för kolv utan här är det hela härligheten på en gång . Byta lager på en vevsläng är nog inget man gör hemma i källaren , utan att veta vad man gör .

    ( men det kanske du visste , lät bara skumt med vev och ramlager )

    / Lelle

    #91915
    axel
    Deltagare

    Ok , håller med om att det lät knepigt, men någon måste ju vara ”rookie” ibland.

    Vad jag förstår så är lämpligast att lämna in grejorna till någon lämplig verkstad med intresse för gamla bilar. De lager dimensioner som sitter på vevaxeln då, finns dessa att få tag på?
    Mvh Björn

    #91916
    lelle f
    Deltagare

    Vi är alla rookie i början , som nån sa på sidan . Det finns inga dumma frågor , bara dumma svar …

    #91918
    matthias r
    Deltagare

    Motorn plockar du lätt isär själv, du kommer då att få ut hela vevslängen i ett stycke som Lelle skriver. Sedan plockar du lika enkelt bort kolvarna ( 2 låsringar, s k knaster per kolv, sedan pressas kolvbultarna ut).

    Framför dig har du då vevaxeln som består av en sammanpressad enhet med ramlager, vevstakar med lager mellan balansskivorna. För att renovera, dvs pressa isär, byta lager, pressa ihop och balansera krävs viss utrustning. De finns flera ute i landet som ger ett bra fast färdigt pris på hela jobbet inkl erfoderliga lager. När du fått axeln efter denna genomgång har du en som är likvärdig med ny.

    Kolvringar börjar bli lite svårt att få fatt i nya, men en köpesannons kan ge bra frukt (glöm inte att ange kolvdimension).

    Om du behöver borra motorn finns många borrare ute i landet som åtar sig tvåtaktsblocken. Hittar du ingen i din närhet, maila mig så ska du få adressen till en i Motala som fixat mina borrningar med gott resultat.
    Borrning medför behov av nya kolvar, dessa går att få tag i hos Mats Jonsson i Katrineholm.
    Standardborrning är 70,0 mm. Sedan finns överdimensionskolvar i 70,5 71 71,5 o 72 mm

    Toppen planar du i vilken fräs som helst, bara det går att få fast den.
    OBS; Ska du trimplana?
    Då måste du även bearbeta kupolerna där stiften sitter i fh till hur mkt du planar.

    Packning till toppen finns i klubbens lager eller hos Micke Bergman i Norrköping.
    Packboxar till tändfördelardrivningens tätningslock finns i välsorterade maskinaffärer.
    Svajar remskivan pga att den är uppslagen i hålet, kan du köpa nytillverkade av XP-Niklas
    Enander.

    Ja mycket mer delar hittar man inte inne i tvåtaktsrovan…

    #91919
    axel
    Deltagare

    Man tackar för detta ingående svar!

    När det gäller borrning, är det endast aktuellt om loppet är repigt, eller är det att
    rekomendera i de flesta fall för ”slitna” motorer?
    Mvh
    Björn W

    #91920
    Dicst
    Deltagare

    Lite repor i loppet spelar ingen större roll, stooora repor i loppet kanske, men förhoppningsvis går det att fixa med lite honing (dvs inte sånt som nalle Puh äter, utan benämningen på arbetsmomentet då man kör brynstenar i cylindern).

    Borra gör man främst utav tre anledningar:
    1. Stora fördjupningar (slitage) med sk vändkanter i cylinderloppet.
    2. Rejält nyp med skador på cylindervägg
    3. Trimma till högre antal cc.

    Borra ska man vänta med så länge som möjligt, eftersom man då tar bort en del av den hårda slitytan i cylindern, vilket leder till att motorn slits mer och fortare. Det drar dessutom med sig en hel del arbete med att välja ut nya kolvar osv osv…

    #91921

    Jag passar på och hakar på tråden för en fråga.
    Är det någon som vet vilken dimension det är på o-ringarna på tändfördelardrivningens tätningslock?

    #91922
    janne2takt
    Deltagare

    Satt och tittade genom gamla kvitton och hittade två o-ringar 70×5 och 66×4,5 även radialtätning 25-35-7 och 30-40-7 som jag misstänker är dessa annars är det att mäta på motorn

    #91923
    johan josefsson
    Deltagare

    Det är tyvärr ingen vanlig o-ring. Den är ”platt” på insidan. Hör med XP-Niklas Enander som har denna på hyllan. Hittas under länken ”Classic Saab Racing” längst upp på sidan.

    #91924

    Radialtätningen 25-35-7 är den som sitter i inre locket på alla motorer och även i yttre locket på äldre motorer med den lilla diametern på remskivans nav. Den större tätningen vet jag inte var den hör hemma.

    #91925

    Tack för svaret om o-ringarna. Ska ta kontakt med XP.

    #91926
    johan josefsson
    Deltagare

    Oj, jag svarade på fel tätning. Jag tänkte på fördelarens tätning. Dom andra är vanliga o-ringar. I och för sig så har han dom också.

    #91927

    Det var bara bra för nu har jag beställt alla tre av XP.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng