Motortrubbel 900EMS

Forum Modellspecifika forum OG900 Motortrubbel 900EMS

• Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-23 19:49 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    lennartj
    Deltagare

Har en 82a 900ems som jag nyligen lyfte ut motorn på för att fixa diverse fel på remskiva, drivknutarnas damasket etc. Jag passade även på att göra ren den från den vanliga oljeblandade dyngan, men rörde i övrigt så lite som möjligt i motorn eftersom den gått som en klocka den tid jag haft den. Efter att jag monterade tillbaka motorn går den utmärkt på tomgången, men med jämnt gaspådrag dör den en kort stund för att sedan starta om igen, ofta räcker det med att släppa gasen så startar motorn direkt men även med bibehållet gaspådrag så startar den om. Detta sker vare sig bilen står stilla eller under färd och helt slumpmässigt som jag ser det. Jag har kollat alla vacumslangar, elektriska kablar, jordflätan, bytt alla tändningsdetaljer, justerat tändning, tomgång och luftblandning, bytt bränslefilter och luftfilter. Utöver det att motorn dör, så går varvräknaren ner till noll direkt, medans övriga instrument fortsätter fungera. Indikerar detta att det ändå är fel på tändningen? Snart vid vägs ände!

saabaero
    Deltagare
    Lennartj wrote:
    Utöver det att motorn dör, så går varvräknaren ner till noll direkt, medans övriga instrument fortsätter fungera. Indikerar detta att det ändå är fel på tändningen? Snart vid vägs ände!

Typiskt tändningsfel när varvräknaren dör.
    Gör en rejäl översyn av jordningarna till tändsystemet.
    Självklart kollar du även spänningsmatningar och kontaktdon.

jean
    Deltagare

Kolla tändspolen, jag hade ett sådant fel på en gammal SAAB, men då dog bilen när termostaten öppnade=kylaren blev varm=tänspolen värmdes upp som då satt på kylaren=slutade fungera. Det tog en fruktansvärd tid att hitta detta fel för mig.

lennartj
    Deltagare

OK, jag får ge mig på tändningen igen. Tror dock inte att det är ett värmeproblem kopplat till tändspolen, för den har jag provat att byta ut och det gjorde ingen skillnad, dessutom uppstår tändningsproblemet ibland långt innan motortemperaturen hunnit stiga spec mycket!

97sonett
    Deltagare

Har du monterar dit jordflätan framme vid kylarbalken till växellådan?
    kan bli lustiga symtom om man glömmer den.

peter engqvist
    Deltagare

hadde liknande problem på en 900 för några år sedan.
    tog ett tag innan jag hitta felet.

det var kabelbrott i kontakten till fördelaren

jean
    Deltagare

Jag vet ju inte om det är brytarlöst tändsystem i EMS -82? Och vilken typ det är. Jag hade en BMW en gång där hallgivaren inne i fördelaren var defekt, gav slumpmässiga stopp, som ibland varade i 5 minuter, ibland kom den igång direkt.

matthias r
    Deltagare

-82:ans EMS har liksom GL o GLs fortfarande brytarssystem (kom först 1984).
    Kolla brytarspetsarnas lilla kabelstump, att inte isoleringen smält, eller att spetsarnas isolerbussning är defekt (det är inte säkert att det syns alla gånger!). Har varit ute för detta fel även på helt nya Boschspetsar.

Annars är spolen en het ;)kandidat vid sådana här symptom. Prova med en annan beg Bosch, 99 av 100 st fungerar.

Mer ovanliga fel, men de förekommer:
    Tändlåskontakten; glappar den kan det påverka just anslutning 15 som går upp till spolens
    +. Ringas enkelt in genom att dra en tjuvkabel från batteriplus till spolens+.

Stödplattan i fördelaren; den som sitter direkt under rotorn och måste lossas för att man ska kunna arbeta med brytarspetsarna. Har varit ute för ett överslag vars teoretiska
    del ännu är en gåta. Praktiken var i alla fall som sådan, med plattan på gick bilen uselt, och med plattan bortplockad, fungerade den väl. Bytte fördelare och problemet var borta.

Drabbas i-motorerna av plötsligt bränslebortfall stannar de nästan omedelbart, inte som förgasarmotorerna som börjar spotta en stund innan den bränslemängd som är kvar i förgasaren, tar helt slut. Kolla därför även pumprelä, pumpsäkring och pump. Säkringarna i-82:an är väl ännu av den gamla hederliga porslinstypen(?) och oxiderar gärna.

Slutligen är H-motorerna känsliga på otäta vacuumslangar/stosar. Kollat den hattformade bussningen som sitter på ventilkåpans vänstra sida, där slangen från luftrenaren är ansluten?

saabaero
    Deltagare
    Matthias R wrote:
    Drabbas i-motorerna av plötsligt bränslebortfall stannar de nästan omedelbart, inte som förgasarmotorerna som börjar spotta en stund innan den bränslemängd som är kvar i förgasaren, tar helt slut. Kolla därför även pumprelä, pumpsäkring och pump.

Om det vore ett bränslerelaterat problem borde väl inte varvräknaren tvärdö?

Pumprelät är väl av samma typ som till turbo, dvs med elektronik för övervarvningsskydd ?
    Inte helt ovanligt med lödfel på kretskorten till dessa vilket ger tjuvstopp. Åtgärdas enkelt genoem att öppna relät och löda om alla dåliga lödningar.

På en 900 Turbo -82 hade jag samma felsymptom som trådskaparen och blev stående på en P-ficka. Rotade runt bland kablarna kring tändningsprylarna och vips startade bilen och gick klanderfritt i flera dagar. Hade små motorstörningar ytterligare en gång så jag gjorde ett litet ryck med några jordpunkter.
    Hittade aldrig något fel men felet kom inte heller tillbaka :angel:

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng