Motortyp?

  • Författare
    Inlägg
    • september 4, 2015 at 03:27 #379036

      Hej jag har nyss köpt en ganska fin saab 99 -72. Problemet är bara att jag hann bara köra hem bilen för att sedan åka till Norge för att jobba så jag kunde inte lära känna bilen speciellt mycket.

      Jag skulle vilja veta vilken motor det sitter i den. För jag tror det är B-motorn men, om man kollar tidlinjen på 99 så verkar det som att det var senare 72’or som fick den motorn. Min bil är uttagen 1971-12-20.

      Bilderna är tagna av mig tjej som inte kan eller orka kolla närmare på motorn. Jag fick nöja mig med dessa bilder.

      image-70238ced5f5c97ad59fd51c01306e2a82c225b58b5b85731c95f70200dcbaaf3-V

      image-a9826658080b204cb4a22e09a5d1ddc29cf5b1d7a9bb6db45cc9540083f8e234-V

      Kollar man på bilder på nätet på triumph-motorn så verkar den ha en helt annan topplockskåpa.

      Om man kollar upp fordonet så säger den att motorn ska ha 101hk(74kw).

      Har några andra småfrågor också, när jag ändå frågar.
      Eftersom bilen behöver en ny koppling och det verkar som att det fanns 2 st olika storlekar 205 eller 215mm, vilken månntro passar på denna pjäs?
      Bilen tickar lite grann, är det en enkel sak att ställa in ventilspelet på denna motor? Är det skruvar som man justerar eller måste man dit med shims?
      Motorn småhackar när man kör, verkar vara tändproblem. Är det något vanligt fel som är lätt att åtgärda? Eller bara börja byta tänddetaljer?

      Så fort jag kommer hem så har jag en verkstadshandbok och kommer nog att fixa allt, men om jag kan beställa grejer innan jag far hem så slipper jag vänta på grejern.

        september 4, 2015 at 06:25 #379039

        Hej!

        Kan vara så att man bytt motor i din bil. Det sitter nu en B-motor i din bil, men en del detaljer skiljer sig mot den tidiga B-motorn som borde suttit i.
        Det satt Delco Remy-fördelare på de första motorerna, grenröret var ej 2-delat utan helt. Det var justerbart huvudmunstycke på förgasaren under som
        man kunde justera utifrån. Motorfästet vid generatorn ser också ut att komma från en nyare B-motor, såg inte ut så på min bil.
        Kan ju vara utbytta men jag tror dock det suttit en Triumph-motor i original i din bil, om den var så tidig.
        Det satt även 2 bultar mellan motor-låda på de tidiga 2-litersmotorerna, som sedan togs bort, men jag tror inte man ser det, om man inte tar bort svänghjulet
        Jag har själv en 2-liters 99:a -72, men den är inte uttagen förrän 7 juni-72 och hade 95 hk i papperen.

        Aldrig fel att byta ut gamla tändgrejer till att börja med, glöm inte tändkablarna.

        Ventilspelet i B-motorn justeras med shimsbrickor, så man måste ut med kamaxeln för att kunna justera om det behövs.

          september 4, 2015 at 12:26 #379044

          Jag tror att 215mm kopplingen kom först på turbon. Jag vet inte hur det är på B-motorn men på H-motorn passar båda kopplingarna på svänghjulet så det borde funka med båda. Troligtvis sitter det en 208mm koppling där nu.

            september 5, 2015 at 02:40 #379091

            belle: Du har nog rätt i att motorn måste ha blivit bytt. Det som jag är lite fundersam över är att på att i regbeviset står det 74kw alltså samma effekt som i en 99 GL enkelförgasare. Så undra om dom har reggat om bilen med den här motorn någon gång under sin livstid?

            e larsson: hur säker är du? sitter bara och väntar med beställning. Jag sätter ju hellre en 215mm koppling på den 🙂

              september 5, 2015 at 10:43 #379094

              Det jag vet till 100% är att jag bytte koppling på min 900 GL -84 för sisådär 18 år sedan och bytte tryckplatta och lamell från 208 till 215mm utan problem.
              Det kan vara så att svänghjulet behöver planas om anläggningsytan är sliten.

              Jag hade valt den mindre varianten på en standardbil som inte körs så hårt. Den räcker alldeles utmärkt om man inte är 18 år och kör som en biltjuv.

                september 8, 2015 at 11:03 #379266

                Helt klart en nyare B-motor. Samma sak har hänt på min 72:a och motorn är i stort sett identisk. Det är några saker som skiljer, du har inte vevhusventilationen under vakuumlådan vid fördelaren och jag har ingen slang från min luftburk. Sen tror jag att vi har olika, men snarlika förgasare.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.