Forum › Klubbinformation › Träffar & andra aktiviteter › Mr Saab
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2006-05-10 15:10 av .
- FörfattareInlägg
- 8 maj, 2006 kl. 14:42 #14189
kalle .p
DeltagareKörde ett vår rally i Lördags runt sjön Anten vid alingsås.
En av vägarna vi körde på var med i något Midnattsolsrally på 60-talet.
Mr Saab har en mycket bra tid å denna stränckan.
Personen som höll i vår rallyt hade kört en Ford escort rally utan att kunna slå den tiden som Mr Saab satte på 60-talet i sin rally Saab.
Han sa till mig hur kunde den lilla Saaben gå så statans fort på rally vägen bromsade han aldrig.
8 maj, 2006 kl. 17:22 #94666Lustgasen
ModeratorVad hade han för tid? Så kommer jag med turbon!!:P
Saab 900 TurboS Cabriolet -91
Sekreterare i Svenska Saabklubben
9 maj, 2006 kl. 20:04 #94667kalle .p
DeltagareFick reda på att Forden var i klassen MK2 så det var en rätt så potent rally bil så du får nog ha drivnig på alla fyra på turbon om du skall kunna slå den tiden som Mr Saab satte på 60-talet.
10 maj, 2006 kl. 11:06 #94668vee-eight
DeltagareBorde finnas en dekal på alla huvudbromscylindrar på saabar; ”Nödbroms! Användes endast i nödfall.”
10 maj, 2006 kl. 11:17 #94669pelle s
DeltagareMK2 är väl i och för sig Forden?! Inte klassen. Men det är (var) en mycket potent rallybil.
Kram
Pelle10 maj, 2006 kl. 13:47 #94670anonymous
DeltagareHörde att Stig aldrig släppte gasen när han körde med den svarta SAAB 99 TURBO därmed tappade han aldrig något turbotryck, dock endast i samband med acc.
10 maj, 2006 kl. 14:14 #94671Molte
DeltagareJag har hört talas om att det ska finnas en rallysträcka i Sverige som en SAAB satte rekord på på 60-talet och det rekordet ska inte vara slaget än fasst den sträckan används nu också.
Är det bara en skröna eller är det sant?MVH
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska10 maj, 2006 kl. 14:44 #94672ulf
DeltagareVägarna som användes på 60-talet var av helt annan karaktär än idag. Då var vägarna riktigt krokiga och dåliga, vilket innebar att en relativt motorsvag Saaab kunde prestera bra tider. Samma Saab idag är helt chanslös på dagens sträckor. Titta på dagens åkare i klassiska rallycupen.
Så om det finns sträckor där fortfarande rekorden står sig, typ den vid Anten som Kalle P hänvisade till, beror det på att de inte används i dagens tävlingar.(antar att det är ”Prästavägen”)
Om dagens rallyåkare hade kommit till en sträcka som de såg ut på 60-talet, hade de blivit vilda protester.Det skall dock sägas om Mr Saaab att han fortfarande slår de flesta. Vi åkte båda föråkare i SM rallyt -87, båda i 2-takt. Jag kan tala om att jag fick gasa rejält för att hålla jämna steg med honom
10 maj, 2006 kl. 15:10 #94673Molte
DeltagareDå är det förmodligen en skröna då 🙁
MVH
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.