Mr Saab

  • Författare
    Inlägg
    • maj 8, 2006 at 14:42 #14189

      Körde ett vår rally i Lördags runt sjön Anten vid alingsås.

      En av vägarna vi körde på var med i något Midnattsolsrally på 60-talet.

      Mr Saab har en mycket bra tid å denna stränckan.

      Personen som höll i vår rallyt hade kört en Ford escort rally utan att kunna slå den tiden som Mr Saab satte på 60-talet i sin rally Saab.

      Han sa till mig hur kunde den lilla Saaben gå så statans fort på rally vägen bromsade han aldrig.

        maj 8, 2006 at 17:22 #94666

        Vad hade han för tid? Så kommer jag med turbon!!:P

        Saab 93B -59 (Blå)
        Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
        Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

          maj 9, 2006 at 20:04 #94667

          Fick reda på att Forden var i klassen MK2 så det var en rätt så potent rally bil så du får nog ha drivnig på alla fyra på turbon om du skall kunna slå den tiden som Mr Saab satte på 60-talet.

            maj 10, 2006 at 11:06 #94668

            Borde finnas en dekal på alla huvudbromscylindrar på saabar; “Nödbroms! Användes endast i nödfall.”

              maj 10, 2006 at 11:17 #94669

              MK2 är väl i och för sig Forden?! Inte klassen. Men det är (var) en mycket potent rallybil.

              Kram
              Pelle

                Anonym
                maj 10, 2006 at 13:47 #94670

                Hörde att Stig aldrig släppte gasen när han körde med den svarta SAAB 99 TURBO därmed tappade han aldrig något turbotryck, dock endast i samband med acc.

                  maj 10, 2006 at 14:14 #94671

                  Jag har hört talas om att det ska finnas en rallysträcka i Sverige som en SAAB satte rekord på på 60-talet och det rekordet ska inte vara slaget än fasst den sträckan används nu också.
                  Är det bara en skröna eller är det sant?

                  MVH

                  '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                  - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                  - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                  - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                    maj 10, 2006 at 14:44 #94672

                    Vägarna som användes på 60-talet var av helt annan karaktär än idag. Då var vägarna riktigt krokiga och dåliga, vilket innebar att en relativt motorsvag Saaab kunde prestera bra tider. Samma Saab idag är helt chanslös på dagens sträckor. Titta på dagens åkare i klassiska rallycupen.

                    Så om det finns sträckor där fortfarande rekorden står sig, typ den vid Anten som Kalle P hänvisade till, beror det på att de inte används i dagens tävlingar.(antar att det är “Prästavägen”)
                    Om dagens rallyåkare hade kommit till en sträcka som de såg ut på 60-talet, hade de blivit vilda protester.

                    Det skall dock sägas om Mr Saaab att han fortfarande slår de flesta. Vi åkte båda föråkare i SM rallyt -87, båda i 2-takt. Jag kan tala om att jag fick gasa rejält för att hålla jämna steg med honom

                      maj 10, 2006 at 15:10 #94673

                      Då är det förmodligen en skröna då 🙁

                      MVH

                      '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                      - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                      - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                      - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.