Multipla tändspolar?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Multipla tändspolar?

  • Detta ämne har 18 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-09 09:55 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5324
    reino
    Deltagare

    Halloj. Funderar en massa på mitt långtidsprojekt som är en 99, och hur jag ska bygga motorn. Min vision är en B-motor med ditmoddad 16V H-topp. Har sett en bild nån gång, så jag vet att det går, om än med lite jobb. Motorn ska vara uppborrad till 2.2 liter kanske, och antingen insprutning eller dubbla förgasare. Ej turbo, då jag redan har det i bruksbilen. 😉

    Det jag funderar lite på nu är tändningen. Såg renoveringsbilderna av Saab 92H, och där hade dom en tändspole per cylinder (dvs två). Mina tankar gick då till idén att bara köra svagström genom fördelaren, som får aktivera varsin tändspole som sedan har direkt matning till respektive stift.

    Finns det nån som har exprimenterat med den idén nån gång?

    För att slippa diskussionerna om B-motor vs H-motor, så är bilen en årsmod -80, och är därmed inte byggd för H-motor och jag skulle gärna slippa hålla på och bråka med torpeden. Tycker dessutom det skulle vara roligare att vara lite mera unik på det viset. 😉 Förbrylla lite saabkännare är ju också skoj. 😀

    //Sebastian

    #35910
    saabaero
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Det jag funderar lite på nu är tändningen. Såg renoveringsbilderna av Saab 92H, och där hade dom en tändspole per cylinder (dvs två). Mina tankar gick då till idén att bara köra svagström genom fördelaren, som får aktivera varsin tändspole som sedan har direkt matning till respektive stift.

    92H är nog den optimala mallen för busbilsprojekt. Den lär visst vara trimmad men jag kan inte säga att det är direkt uppenbart med tanke på prestandan 😆
    Dubbla tändspolar är väl org 92 tändsystem ?

    #35914
    stefan
    Deltagare

    svagström genom spolen är vad man använder redan idag, sen att den har ett lock som fördelar ut högspänningen är ju en annan sak. Ska du ha fyra spolar så lär du ha fyra saker som triggar det hela eller så en programmerad krets som kan hantera det hela.
    Alltså, vill du experimentera så är det alltså fyra brytare eller så fyra hallgivare som gäller med tillhörande slutsteg och spole.

    Fördelar? nä knappast troligt………

    #35922
    Jonas Åberg
    Moderator

    Som lite parentes bara finns länkar på 16 topp på B-motor här. viewtopic.php?f=8&t=2233&p=9439&sid=c9981144f5097eb213ac2f8e12483e58#p9439

    #35923
    Jonas Åberg
    Moderator

    @ReinO wrote:

    Det jag funderar lite på nu är tändningen. Såg renoveringsbilderna av Saab 92H, och där hade dom en tändspole per cylinder (dvs två). Mina tankar gick då till idén att bara köra svagström genom fördelaren, som får aktivera varsin tändspole som sedan har direkt matning till respektive stift.
    //Sebastian

    Köra svagström genom fördelare är nog inte så bra ide eftersom rotor och lock inte har kontakt utan strömmen hoppar mellan rotor och lock tror inte du får den kontrollen på signalen då.

    Men bygg om fördelaren och montera 4 st halgivare och ta bort rotor och lock montera sen bara ett alu täcklock. Ungefär

    #35926
    saabaero
    Deltagare

    Med 16V topp kan du köra tändkassett och antingen bara DI eller Trionic.
    Blir nog en hyffsat ovenlig kombination med 16V B-motor och T5

    #33489
    Jonas Åberg
    Moderator

    @SaabAero wrote:

    Med 16V topp kan du köra tändkassett och antingen bara DI eller Trionic.
    Blir nog en hyffsat ovenlig kombination med 16V B-motor och T5

    Blir trångt med triggerhjulet på veven.

    Vilken årsmodell var det som hade separat di box?

    #35932
    saabaero
    Deltagare

    @Jonas99 wrote:

    Blir trångt med triggerhjulet på veven.

    Går väl att bygga en liten holk i torpeden för hjulet.
    En annan lösning jag sett på en H-motor är en egenbyggd triggerskiva på baksidan svänghjulet

    @Jonas99 wrote:

    Vilken årsmodell var det som hade separat di box?

    9000 2,0T 88B hade separat DI tändsystem
    På senare årsmodeller blev det ihopbyggt med APC

    #35952
    reino
    Deltagare

    Tack för många svar och några uträtade frågetecken. :CH

    Då detta är tänkt till mitt långtidsprojekt så är det ju en lång väg kvar att gå innan dessa frågor kommer på tal i verkligheten, men lite mer kött på benen är aldrig fel. 😉
    Men sannerligen, B-motor, 16V och DI är en spännande kombo som säkert kan förbrylla en del kännare. 😉

    #35958
    saabaero
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Men sannerligen, B-motor, 16V och DI är en spännande kombo som säkert kan förbrylla en del kännare. 😉

    Förmodligen är det bara kännare som reagerar på att något är konstigt.
    Jag har inte träffat någon som reagerat på att jag har tändkassett på min og900… men däremot brukar ingen missa den grova lindade DP´n

    Oavsett man väljer DI eller Trionic behövs en vevaxelgivare och det är den jobbiga delen.
    DI och T5.2 (Trionic 1993) och även EZK använder samma vevaxelgivare som bara behöver en bländarskiva.
    Det är inte så stor skillnad i jobb med att montera DI jämfört med Trionic.
    Trionic har fördelen att vara komplett system, enklare att hitta och är enklare att programmera

    #35963
    Jonas Åberg
    Moderator

    @SaabAero wrote:

    @Jonas99 wrote:

    Blir trångt med triggerhjulet på veven.

    Går väl att bygga en liten holk i torpeden för hjulet.
    En annan lösning jag sett på en H-motor är en egenbyggd triggerskiva på baksidan svänghjulet

    Svänghjulet låter bra jag som ReinO vill inte röra torped.

    #35964
    hotrodder
    Deltagare

    @Jonas99 wrote:

    @SaabAero wrote:

    @Jonas99 wrote:

    Blir trångt med triggerhjulet på veven.

    Går väl att bygga en liten holk i torpeden för hjulet.
    En annan lösning jag sett på en H-motor är en egenbyggd triggerskiva på baksidan svänghjulet

    Svänghjulet låter bra jag som ReinO vill inte röra torped.

    Går det inte använda en fördelare med elektronisk tändning och använda sig av triggerhjul och hallgivaren i den för att styra TK` åsså bara ett eget lock utan tändkabelanslutningar. Gör man så så borde även den fördelaren kunna styra 4 separata tändspolar ifall man vill.

    #35965
    Jonas Åberg
    Moderator

    @Hotrodder wrote:

    Går det inte använda en fördelare med elektronisk tändning och använda sig av triggerhjul och hallgivaren i den för att styra TK` åsså bara ett eget lock utan tändkabelanslutningar. Gör man så så borde även den fördelaren kunna styra 4 separata tändspolar ifall man vill.

    Skulle kanske funka men de bästa är att ”läsa” från veven utan kedje eller drev-drivningar som alltid betyder ett visst glapp.
    Och ju större hjulet är desto bättre avläsning borde man få, tror jag..

    #35968
    saabaero
    Deltagare

    @Jonas99 wrote:

    @Hotrodder wrote:

    Går det inte använda en fördelare med elektronisk tändning och använda sig av triggerhjul och hallgivaren i den för att styra TK` åsså bara ett eget lock utan tändkabelanslutningar. Gör man så så borde även den fördelaren kunna styra 4 separata tändspolar ifall man vill.

    Skulle kanske funka men de bästa är att ”läsa” från veven utan kedje eller drev-drivningar som alltid betyder ett visst glapp.
    Och ju större hjulet är desto bättre avläsning borde man få, tror jag..

    Det borde definitivt gå att montera in bländarskivan (EZK, DI, T5.2) i fördelaren.
    Lite osäker vilken typ av givare det är som DI, EZK och T5.2 använder men det kanske är en hallgivare ? Isåfall borde det gå att använda en vanlig hallgivarfördelare som moddas på lämpligt vis.

    Glappet i kamdrivningen spökar såklart till det så tändningen kommer antagligen att kunna ”fladdra” som man kan se med stroboskopet ibland men det handlar väl mycket om att ha fräsch kamdrivning. Men visst försvinner en del av vitsen med ett skarp tändsystem om precisionen blir lite tveksam.
    Det finns många bilar som använder kamaxelgivare så helt kasst är det knappast.

    Större hjul borde ge bättre avläsning men det finns antagligen en gräns där det är tillräckligt bra.

    #35969
    saabaero
    Deltagare

    Hittade bilderna på triggerhjulet på svänghjulet

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng