Mystisk gasrespons

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mystisk gasrespons

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Mystisk gasrespons

  • Författare
    Inlägg
    • april 3, 2018 at 20:47 #442339

      Hej! har en 900i-2,1 som gått 39000 mil och är synnerligen fräsch. På senare tid så har gasresponsen blivit lite knepig, mest vid kall motor. Den svarar sent på gaspådrag, känns som den ändrar gaspådrag av sig själv ibland. Inga ryck utan mera “mjukt”, ungefär som man ändrade gaspådrag avsiktligt. Har bytt LMM, tänddetaljer (har tre likadana bilar så jag kan byta emellan)men funderar nu på om det kan vara spjällpotentiometern. Har mätt den och tycker den fungerar linjärt utmed smärre hopp i resistansen, dock procentuellt väldigt lite. Känner någon igen detta och har något tips?

      Tack på förhand!/Gunnar

        april 27, 2018 at 12:15 #443186

        Hej!

        Inget svar på denna. För de som är nyfikna så har jag bytt allt i tändsystemt utom styrbox och spole och provat/kontrollerat det mesta i insprutningen.
        När jag mätte tändtidpunkten såg jag att den ökade förställningen med varvtalet lite upp i varv för att sedan hoppa tillbaka och så ville den hålla på.
        Läste slutligen av felkoderna och fick en kod som SAAB inte har med i sin v-handbok men som fanns på nätet. Den säger att tändstyrboxen saknar signal från insprutningen om lasten. Då ställs tändningen för fullastkörning, dvs vid alla annan körning alldele´s för sent. Dessutom misstänker jag glapp så att signalen kommer och går.
        Där står jag nu, fortsättning följer.

        MVH/Gunnar

          april 28, 2018 at 19:17 #443277

          Testa med att byta styrboxen om du har ngn annan eller kan låna en.

          Om felet kvarstår; har varit med om vevaxellägesgivare som gett liknande symptom som dina, utan att densamma lagt av helt! Kostar en slant men definitivt värt att uppdatera till en helt ny om den befintliga visar sig felaktig. Är ju pga sin placering inte så kul att byta vid vägkanten.

          Finns hos Saabklubben, nr 748454.

            april 29, 2018 at 14:38 #443289

            har samma problem med min 2,1 -92 med 18000 mil.

            startar utan problem, men ibland när man ska köra ut från ett rödljus så tvekar motorn, känns som den får för mycket bränsle och surar ner sig.
            när jag släpper gasen och lägger i nästa växel så dör motorn i en halv sekund, vilket gör att bilen rycker till kraftigt. igår hoppade jag igenom en korsning, riktigt irriterande.
            det händer bara när motorn är kall.

            har ett komplett insprutningssystem ligger och har bytt styrboxen utan resultat.

              april 29, 2018 at 18:05 #443291

              Om det bara händer vid kall motor kan tempgivaren vara en kandidat att byta.

              Lastsignalen kommer från LH men jag skulle kunna tänkamig att den felkoden kan sättas när motorn inte är igång och det inte finns någon signal att skicka

                maj 3, 2018 at 18:09 #443463

                Hej!
                Tack för alla tips och erbjudande.
                Gick igenom kablaget vilket visade sig vara helt, ingen dålig kontakt i skarvhusen heller.
                Styrdonet från LH-systemet gav rätt spänning för lasten.
                Så jag bytte till ett annat styrdon för tändningen, tändtidpunkten slutade hoppa omkring och nu går bilen bra.
                Dvs, felsignalen var lite fel, signal fanns men mottogs inte.

                MVH/Gunnar

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.