Någon som monterat båtmotor?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Någon som monterat båtmotor?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Någon som monterat båtmotor?

  • Författare
    Inlägg
    • mars 14, 2012 at 15:42 #5825

      Någon gång någonstans måste någon ha tänkt tanken att en modern potent trecylindrig båtmotor skulle sitta fint under huven på en gammal TT-Saab. Med lite arbete borde det låta rätt, se ganska bra ut och ge ett ruskigt klös. Eller har jag otur när jag tänker?

        mars 14, 2012 at 21:38 #40978

        Låter som en mycket rolig ide tycker jag. Finns ju även fina skotermotorer med 100 hk + som med lätthet får plats. Sen är det ju mycket med transmissionen kvar att lösa som nog inte går att lösa med hyllvaror.

          mars 15, 2012 at 07:36 #40986

          http://forum.saabklubben.nu/?ubb=showflat&Number=71258

          Tror det var den som var på Saabfestivalen för ett par år sedan. Det hörs när den kommer… 🙂

          Mer info: http://www.saabtraffen.n.nu/zuupersaaben

            mars 15, 2012 at 21:04 #41001

            Mumsig gurka den där med skotermotorn! Jag kollade även tråden i gamla forumet där det talades mycket om Mazda-wankel som ett rivigt och kompakt alternativ. Jag hade själv en portad 12B-motor på ca 140 hk som jag var en hårsmån från att stoppa in i min lilla Fiat 126. Detta var för 20-talet år sedan. Sedan kom både förnuftet ikapp mig och en ekonomisk omprioritering så jag sålde tillbaka motorn innan bygget kom igång. Det är nog därför jag lever idag… :mrgreen:

            Wanklarna är absolut ett kul alternativ till tvåtaktare. De ger snuskigt mycket effekt ur ett litet format men då ska man nog jämföra med fyrtakts kolvmotorer och inte med tvåtaktare. En wankel skulle således sitta bättre i en V4-saab än i en TT kortnos. Något som kan bli trubbel med wanklarna är att de har vevaxeln mycket högre upp än en kolvmotor. Antingen får man bygga torrsump eller se till att ha chassiet högt över marken.

            ZuuperSAABEN har definitivt skön sång men jag är ändå lite besviken på ljudet. Helt klart är inte tre cylindrar tvåtakt en garanti i sig för att det ska låta typiskt gammelsaab. Jag antar det är expansionskammrarna som helt ändrar karaktären på ljudet.

            Jag förtränger besvikelsen med att frossa i en bridgeportad Mazda 13B. Skulle gissa mycket grovt
            på 250 hk. Frågan är om det ljudet skulle låta bäst från en V4 eller kortnos?

              mars 15, 2012 at 21:07 #41002

              Mer örongodis. Men jag har en känsla av att det riktigt stora problemet för saaben blir fästet…

                mars 16, 2012 at 06:19 #41007

                När får vi se en 93:a med 4-krafs och stark motor ?

                  mars 16, 2012 at 07:01 #41009

                  Jösses Corollan var ju hysterisk :ID

                    mars 16, 2012 at 22:28 #41039

                    “Fyrkrafs”, vilket underbart uttryck! Själv har jag fantiserat om både mittmotor i baksätet och svansmotor, bara för att det skulle bli så bisarrt. Kanske är det senare också lite för att ge igen på saabälskaren som nyligen påstod för mig att VW-bubblan är en bil med högre kvalitet. Inte så att jag misstror honom, jag vill bara ha en ursäkt att fantisera fram det idiotiska. 😀

                    Men vad är då vinnarkonceptet av det vi dillat om hittills? Fyrkrafs, wankel och snigel på det tycker jag låter bra. Alltså inte lägga snigel på ögat för de som lurar Radiotjänst utan snigel på motorn förstås.

                    “Monstret”, den röda gurkan med dubbla tvärställda tvåtaktare är ju häftig men var visst också helt hopplös att köra. Däremot borde det bli rätt schysst att göra som Citroën gjorde med sin 2CV Sahara och alltså stoppa den andra motorn i bakluckan! Då får vi både dubbelt av de mysiga TT-treorna och fyrkrafs utan att blanda in några främmande fåglar i konceptet! Jag har faktiskt sett ett gammalt övergivet folkracebygge på Citroën DS (“Paddan”) med en extra motor i bagageutrymmet. En skön och tokig äldre herre mitt i Knivsta hade massor av kul veteranbilar, egna byggen och en hel helikopter på gården!

                    Någonstans borde någon stolle någon gång ha tänkt tanken att svetsa in en hel framvagn med motorpaket i rumpan på en gammal TT-gurka, vända lådan uppochner och få fyrhjulsdrift.
                    Jag vill väldigt gärna se bilder på ett sådant bygge så jag slipper bygga det själv. 😀

                      mars 17, 2012 at 07:11 #41040

                      Står litt om 4wd i denne gamle tråden, men bildene er dessverre vekk.
                      Jeg har et eller annet sted noen bilder av 96an med framvang sveiset inn bak – så tanken er tenkt tidligere også.
                      Skal se om jeg kan finne den.

                      http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=82407&page=3

                      Been a Saab owner since 1987.
                      I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                      Today I have:
                      1960 93F
                      1967 96 Monte Carlo 850
                      1975 96 V4
                      1989 900i 8V 5 dørs
                      1992 900S 5 dørs
                      2009 9-3 SC tid

                        mars 19, 2012 at 18:52 #41165

                        Fant et bilde:

                        Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                        Today I have:
                        1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dørs
                        1992 900S 5 dørs
                        2009 9-3 SC tid

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.