Några frågor…

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Några frågor…

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Några frågor…

  • Författare
    Inlägg
    • maj 26, 2011 at 15:40 #25312

      Här om någonstans borde det finnas folk som vet något om saab 900.
      Jag köpte en spyker 900 från 84 som jag besiktade för några vecor sedan utan problem. Obefintligt med rost och ca 18000 mil.
      En basic variant med h-motor, 4 petare ingen lyx whatsosever…
      Dock har åket några mindre problem
      Så några frågor.

      1. Hur justerar man handbromsvajern? Inne i kupen? Den tar bra men högt.

      2. Ratten är 45 grader snett när hjulen är rakt fram. Hur får man loss saabskylten på ratten utan att saabba (vitsigt värre..) den?

      3. Cambervinkeln verkar skum. Framifrån så ser hjulen ut som ett upp-ochnervänt W. Ska det vara så?

      4. Är det någon form av belysning kring startnyckeln?

      5. Det finns 3 små rattar vid på instrumentpanelen. Klocka, tripmätar-nollställare och vad mera? Är det dimming för instrumentbelysning?

      6. Instrumentbelysningen lyser med sin frånvaro. Vad är det för lampor, hur många totalt med belysningslampor för mitt konsolen och byter man dessa via bla vänstra högtalarhålet?

      7. Passar ett drag från en saab 99a på en spyker 900?

      8. Motoroljepluggen är naturligtvis rund, och sitter som själva f-n… Vad är det för gänga på pluggen? M14 x 1,5 mm?

      9. Oljenivån i motorn är för hög. Är det risk för motorskador pga av det?

      Det var väl allt just nu.

        maj 26, 2011 at 21:03 #184803

        De jag kan svara på

        4. Ja
        5. Ja, den sista styr instrumentbelysningen
        6. Vanligt fel är glappt eller helpajt reostat (alltså själva dimmern) som gör att hela belysningen slocknar

          juni 6, 2011 at 22:10 #185093

          3. Ett upp och nervänt W… Ett M då? 😆

            juni 6, 2011 at 22:22 #185095

            1. automatisk justering. Skitsmidigt, men korta versionen är; strula inte med det om det funkar.

            2. Om det är den treekrade ratten du menar så tar du helt sonika tag i centrumkåpans ovandel och viker av eden från ratten samtidigt som du drar i den.

            3. Saab 900 har 0-1 grad Positiv camber från fabrik (och enligt alla mått) detta innebär att hjulen ska vara helt raka eller att överdelen skall sticka ut lite. sliten hjulinställning är inget ovanligt, enda sättet att få reda på hur det ska vara är att åka och mäta upp det.

            4 5 och 6 svarade Jellybear så fint på 🙂

            7. vettefan, men dom flesta drag brukar ju vara typade efter en speciell bilmodell.

            8. köp bara en ny oljeplugg på saab tex? 🙂

            9. Finns ju en liten risk för packningar osv, beroende på hur mkt olja du har. inget riktigt problem

            hoppas det hjälpte 🙂

              juni 23, 2011 at 10:16 #185542

              Ok, tack för svaren.
              Lamporna visade sig vara trasiga och jag har bytt ett 10 tal… reostat ok.
              Ett drag fick jag tag i på en skrot. 99 drag passar ej.
              Handrbromsjustering via en liten lucka på mittkonsolens vänstra sida.

              Feltema hade en plugg till okänd bil med STOR skalle (19 mm) i riktigt stål med en bricka monterad. Art nr 77-006. 18 kr…

              Oljeläckage försvann i huvudsak efter att oljefilter byttes, oljefilterkonsol drog fast lite hårdare, tätningsmedel till oljegivare.
              Det verkar läcka lite grann genom oljetrycksgivaren…

              fortfarande är det skumt med cambervinkeln. Ibland så lutar hjulen inåt och ibland utåt…

                juni 23, 2011 at 10:34 #185544

                @spyker900 wrote:

                Handrbromsjustering via en liten lucka på mittkonsolens vänstra sida.

                Hoppas bara du nu vet om att dom wire ligger i kors –
                detta innebär att när du justerar t.ex HÖ skruv,så är det VÄnster sida som dras åt 😉

                Sedan skall dessa ta aningen högre än på t.ex nyare från MY 88 ->

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.