Nivåreglering 900 OG

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Nivåreglering 900 OG

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Nivåreglering 900 OG

  • Författare
    Inlägg
    • september 24, 2010 at 13:44 #22844

      Jag behöver byta stötdämpare och funderar därför på om det finns passande stötdämpare med nivåreglering. Har en Cadillac med luftkompressor som automatiskt reglerar höjden vid tyngre last. Anledningen till funderingen kring nivåreglering är att jag INTE vill ha en hård och stötig bil utan att jag vill att den inte säckar ihop de få gånger jag lastar tungt. Har även hört att det ska finnas stötdämpare som “pumpar” upp sig själva vid nedlastning. Någon som har tipps kring detta eller andra ideer?
      Vill åka mjukt utan bakhäng.

        september 24, 2010 at 16:43 #162837

        Fanns väl sådana tidigare. Till 900 og var det väl luftbälgarna i fjädrarna kan kunde köpa… Fanns oxå med kompressor. Har inte Monroe några Sensatrac eller vad de nu heter som anpassar sig efter lasten?

        På vår vaz 77:a sitter det extra fjädrar på bakaxeln uppemot en balk…

        Hälsn Jan

          september 24, 2010 at 20:08 #162847

          luftbälgar eller hijackers fukar jättebra har det i min dock av okänt ursprung har även nos saab orginal liggandes på hyllan hemma. problemet är att det är ett manuelt system man fyller själv på med en kompressor och släpper ut när man inte har last.

            september 25, 2010 at 18:00 #162874

            Såhär kan man göra. Inte så besvärligt faktiskt. Jag har liksom provat. Funderar på att ha det (bara) bak på bruksisen. Så slipper man just det som du nämner….

            Har den lösningen på SAABAAS oxo …mitt hembyggda släp. Mycket trevligt att kunna släppa ut lite luft när man kör tomt.

            / Kenth

              september 26, 2010 at 09:06 #162887
              Saabcustom wrote:
              Såhär kan man göra. Inte så besvärligt faktiskt. Jag har liksom provat. Funderar på att ha det (bara) bak på bruksisen. Så slipper man just det som du nämner….

              Har den lösningen på SAABAAS oxo …mitt hembyggda släp. Mycket trevligt att kunna släppa ut lite luft när man kör tomt.

              / Kenth

              Bra ide som jag funderat lite på men det blir lite förmycket då jag vill att den ska vara en orginalare.

                september 27, 2010 at 11:12 #162939

                Har just beställt nya förstärkta fjädrar bak och sensa trac stötdämpare. Börjar bak och blir det obalans i bilen byter jag även fram.

                  september 27, 2010 at 11:20 #162940

                  sensatrac har inget med lasten att göra utan den har en progressiv dämpning bara. Den dämpar olika beroende på var kolvstången befinner sig alltså.

                    september 27, 2010 at 12:49 #162942

                    Jo jag vet men jag hittade inget bättre just nu så tyvärr så får det bli så. Men visst blir de hårdare i ändlägena än på mitten? Jag hoppas även att de förstärkta fjädrarna inte blir för hårda för mig som blivit bortskämd med Cadillacs mjuka gång.

                      oktober 20, 2010 at 08:48 #163902
                      ingemargavle wrote:
                      Har just beställt nya förstärkta fjädrar bak och sensa trac stötdämpare. Börjar bak och blir det obalans i bilen byter jag även fram.

                      Nu har jag bytt stötdämpare och fjädrar bak enligt ovan samt att jag även monterade nya sensa trac stötdämpare fram.
                      Upptäckte att när jag skulle beställa dessa på Mekonomen så stod dessa stötdämpare inte i rek.tabbellen för 900i cc, utan enbart för förgasarmodellerna och 4dörrars insprutare. Provkörde efter bytet med 4 personer och last en 45 mils tripp och den kändes stabil utan tendens till stötighet. Ska bara nu beställa ljulinställning och justera lyset då den blev ett par cm högre bak.

                        oktober 20, 2010 at 17:32 #163907

                        köpte 2 st förstärknings fjädrar till min og 900 på biletema 299kr för 2 st blev kanon mvh

                          oktober 20, 2010 at 23:21 #163915

                          Sensa trac är en stöddämpare för icke turbo bilar,så det skall vara lungt där.

                          Monroe reflex heavy duty är en vassare stöddämpare som även är pogressiv av sig – passar jättebra på turbo bilarna.

                          Har den själv ihop med kilén 40mm –
                          men har inget drag på bilen heller 😀

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.