Ny koppling som inte tar

Forum Modellspecifika forum Sonett Ny koppling som inte tar

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2007-08-07 19:16 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16487
    lennart j.
    Deltagare

    Hej,
    En av mina Saabvänner i Frankrike har låtit renovera kopplingen till sin Sonett III hos en specialfirma i branchen. Efter återmontage är det omöjligt att frikoppla oavsett läge på justerskruven och slavcylinderns position visavi kopplingshuset. Renoveringen av kopplingen som gjorts innefattade byte av tryckplattans samtliga fjädrar samt byte av lamell och urtrampningslager.

    Jag vill minnas att ämnet och liknande problem diskuterats tidigare på detta forum och speciellt i samband med montering av Fichtel & Sachs-kopplingar i Saab V4. I dessa sammanhang uppgavs vissa mått som kopplingen bör uppvisa för att fungera, t.ex avståndet mellan urtrampningslagrets tryckring och tryckplattans nedre yta, lämpligt avstånd mellan tryckplatta och svänghjul vid obelastad koppling, mm.

    Någon som kan upplysa om rätta mätvärden för en fungerande koppling samt lämpliga åtgärder för att avhjälpa kopplingsbortfallet?

    Med tack på förhand och med vänliga hälsningar,

    #110046
    stefan
    Deltagare

    oavsett kopplingsfabrikat så borde det ju rimligtvis gå att frikoppla………Det enda jag kan tänka mig är att lamellaxeln kärvar i bussningen, splinesen är inte rengjord så att den kärvar där, lamellen kastar en aning så den släpar med.
    Normal justering är ju bara att se till att man har lite spel vid lagret, i övrigt så finns det inget. Många har ju skrivit om det där med F&S kopplingarna och det enda jag vet de har ändrat är just tjockleken på lamellen, blir den tjockare så ska man helst shimsa ut tryckplattan motsvarande. Gör man inte det och bara försöker öka slaglängden på slaven så kan man få problem med att armen för lagrte börjar ta i tryckplattan.
    Ju tjockare lamell ju mer går släpringen för lagret in när man skruvar fast allting men allt har ju sin gräns och så även de fjädrar i tryckplattan som då kanske bottnar. En del har ju shimsat ut slavcylindern av den anledningen men man måste som sagt se upp så det inte börjar ta i. Helst ska man alltså shimsa tryckplattan.

    #110052
    stefan w
    Deltagare

    Jag har just satt ihop motor och låda med en begagnad lamell och har fått samma fel. När jag provkörde så fungerade det bra. Dan efter så frikopplar inte fanstyget. Slaget på slavcylindern är normalt. Värmen måste ha fått lamellen att skevna.

    Dummast av allt är att lamellen tidigare suttit i en annan bil och betett sig likadant. Stod bilen två veckor så fungerade kopplingen bra i två dagar, sen var det klippt igen. Till slut bröt jag ihop och bytte lamellen. Jag la den på ett ställe för sig så jag inte skulle blanda ihop den med fungerande lameller. Enligt lagen om alltings elände så har jag med tiden sölat ihop denna lamell med de fungerande och lyckades återigen nu i helgen montera in den i kopplingen och plocka ihop bilen. Jag kände åsneöronen växa ut ur huvudet när jag kom på vad jag gjort. Nu ska jag måla lamellen röd så jag inte gör om tabben. Jag vill inte slänga den innan jag vet om den är renoverbar eller inte. Tjockleken på lamellen belägg-belägg är ca 8 mm. Shimsa kommer inte att hjälpa har jag konstaterat.

    VHB säger:

    Spel urtramplager – koppling ca 4 mm
    Urtrampningsskiva – svänghjul ca 26 mm
    Ny lamell tjocklek obelastad 8,4 +- 0,1 mm
    ” ” ” belastad med 3680 N 7,2 +- 0,3 mm
    Max sidokast lamell 0,6 mm

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.