ny medlem.

Forum Modellspecifika forum 90/99 ny medlem.

  • Detta ämne har 34 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2006-12-27 15:38 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98989
    staffanv
    Deltagare

    Hmm… Var den lackningen inklusive förarbete?

    #98990
    anonymous
    Deltagare

    Det är så att min ems har börjat krångla på starten.

    det som händer är följande:

    när jag vrider på nyckeln hör jag bara hur startmotorn klickar och bensinpumpen surrar.

    detta började för ca 2 veckor sen, då krävdes det endast 2-3 vridningar till på nyckeln så hoppade den igång som vanligt och inga problem efter det.

    men nu tar det mycket längre tid för den, om den ens kör på starten alls.

    i torsdags tog det 10-15 vridningar

    och i lördags vid 3 tillfällen ca 5 minuter innan startmotorn gick runt när man vred på nyckeln.

    jag gissade på glapp nånstans, så har precis plockat bort plus och minus från polerna på batteriet, och borstat av kontaktytorna med stålborst-dremmel maskin både kablar och polerna på batteriet.

    och även gjort detsamma på jordflätan, dessutom sprutat på lite WD40 på alla dessa.

    provade att starta efter detta, men fortfarande likadant…
    kan det vara startmotorn som ger upp?
    ( har inte pillat något på kablarna på startmotorn än )

    ska försöka mäta upp batteriet med mera och kolla hur det mår…

    nån som har nått mer tips ???

    MVH / Johan

    #98991
    anonymous
    Deltagare

    just det… jag tror inte det är batteriet eftersom när den väl kör på startem så känns den inte trött eller nått på nått sätt…
    och när den startar och går så märks det ingen skillnad, inga varningslampor lyser heller vid färd…

    #98992
    anonymous
    Deltagare

    provade precis följande:

    tändning på
    kabel mellan plus och signal på startmotorn, den klickar bara ändå.

    så gissar på att startmotorn är slut då

    #98993
    Lsoderlund
    Deltagare

    Ang lackeringen så ingick förarbetet i priset. De fixade även till skrapmärken på stötfångarna, samt lackerade dem.. Kärran blev som ny….

    Om någon är intresserad så kan jag mer än gärna ge adress och telefonnummer till firman som gjorde arbetet.. De kan engelska…

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #98994
    nst16
    Deltagare

    Ang lackeringen så ingick förarbetet i priset. De fixade även till skrapmärken på stötfångarna, samt lackerade dem.. Kärran blev som ny….

    Om någon är intresserad så kan jag mer än gärna ge adress och telefonnummer till firman som gjorde arbetet.. De kan engelska…

    Jag är intresserad av det….

    #98995
    staffanv
    Deltagare

    Låter klart intressant. Kan vara läge med en semester till Polen till sommaren kanske.

    #98996
    staffanv
    Deltagare

    Ang lackeringen så ingick förarbetet i priset. De fixade även till skrapmärken på stötfångarna, samt lackerade dem.. Kärran blev som ny….

    Låter fint. Blev det bra då? Vad ingår förresten i förarbete?

    #98997
    anonymous
    Deltagare

    själv så har man kontakter inom släkten som ska lackera emsen i vår ( runt 1500:- kostade det med förra bilen )

    då slipade vi tillsammans så sov jag hos han medans den torkade, sen åkte vi tillbaka dagen efter och rev bort maskering och skruvade dit alla detaljer.

    lackerades:

    Grundfärg
    2 lager färg
    2 lager klarlack

    han jobbar som lackerare så detta skötte vi på hans jobb en fredagkväll

    #98998
    staffanv
    Deltagare

    Hmm… Alla har ju inte sådana kontakter. Det är tur att jag änner en som kan svetsa till husbehov och dessutom kan SAAB. Nackdelen är att han är sjöman och är svår att få tag i.

    #98999
    Lsoderlund
    Deltagare

    Stefan, i förarbetet ingick, slipning, spacklig, maskering. För en mindre kostnad kunde de även ”fixa” allt inne i bilen med, dvs innersidan av tex dörrar och dylikt…

    Annars kan man ju åka ner med en bil som är helt strippad på inredning, och endast har en förarstol, säkerhetsbälte och allt annat man behöver för att färdas säkert. Då kan de säkerligen lackera den innuti också..

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #100571
    anonymous
    Deltagare

    kommer inhandlas en 900 T8 -83 inom snar framtid.

    antagligen kommer ems’en säljas… inte 100% säker…

    #100611
    Martin Sigge
    Deltagare

    Har du fått till startmotorn?

    Jag undrar om inte det beteende du beskriver kan bero på att kolen är slut. Lätt och billigt att byta. Passa på att rensa och snygga till kollektorn samtidigt.

    MO

    #100651
    Lustgasen
    Moderator

    Tips enligt mig 🙂 . Ta bort toningen av rutorna och den stora gripen loggan på bakskuffrutan, annars kanonsnygg bil 🙂

    PS, Startmotor brukar kosta ungefär 300-500 kr på skroten och är relativt lätt att byta, lite kruxigare på 99t.

    mvh Anton

    Saab 900 TurboS Cabriolet -91

    Sekreterare i Svenska Saabklubben

    #100653
    walle
    Deltagare

    500kr? jag som slängde ett 10 tal start motorer för ett par veckor sen har dock en 15 st kvar å de kostar bara 150 kr st

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng