Nybliven ägare
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Nybliven ägare
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Nybliven ägare
- Detta ämne har 7 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2004-11-07 23:33 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymnovember 1, 2004 at 22:49 #11100
Jag har precis skaffat mig en SAAB 99GL från -76.
Det är en äldre herre som haft den, men han gick bort fför ca 2 år sedan så den har stått sen dess.
Nu har jag tänkt att ta den i bruk. Den startar och går jämt och fint, näst intill obefintlig rost. Jag vet inte så mycket om bilar, och undrar om någon vet något speciellt man ska se upp med vad gäller denna bil. Min första och dröm-bil!GRATTIS!
Om den har stått still så är det väl inte helt fel att byta motorolja, och skölja ut kyl systemet.
Glykol separerar sig från vattnet och då rostar de på sina ställen… skölj ordentligt och in me nytt…
Bromsvätska åldras också vart tredje år ska man byta, de drar till sig vatten o de funkar inte så bra att bromsa när de blir varmmt
Se över däcken kan bli “ovala” när de stått på samma ställe länge…
De är de jag kommer på o hade gjort!
Kö inte den på vintern nu för rosten biter direkt, gjorde så på min 99 -79
Mvh
ChrissAnonymnovember 5, 2004 at 15:52 #78069Okej….det mesta av detta har jag redan gjort.
Tack för råden….nu är det bara att installera den nya stereon och högtalarna
Och sen hoppas på att den går igenom besiktningen :confused:Kör du fortfarande 99 GL-79:an?
P.s. Min är också ljusgul. D.s.
Anonymnovember 5, 2004 at 16:47 #78070Om du nu ändå ska köra den i vinter så rekomenderar jag att lyfta ur golvmattor och driva ur fukt då och då, samt att oljespruta/pensla underrede/hjulhus. Dels håller den längre, men besiktningsgubbarna brukar gilla fina hjulhus och har då inte lika lätt att klaga på annat…
Att pensla med underredsmassa är inget svårt jobb som kräver förkunskaper, men skitig det blir man. Se bara till att skrubba överallt med stålborste först.
Har du otur (som jag) så upptäcker du rost i golvet och måste dra fram svetsen… :rolleyes:Anonymnovember 7, 2004 at 11:58 #78071Okej. Det ska jag göra, den är mest körd på grusväg så skitig under är den allt….
Tack för hjälpen. Du har varit mycket hjälpsam.
Borde jag borsta bort rostfläckarna som är på bromsskivorna med en stålborste?Anonymnovember 7, 2004 at 17:12 #78073Jo, rosten på skivorna brukar försvinna efter några panikbromsningar…
Kolla bromsbeläggen när du ändå är igång och tar loss något hjul och borstar hjulhus.Rostskydda är ett riktigt skitjobb, men man blir nöjd efteråt, och det är sååå skönt att kunna köra en vinter utan dåligt samvete för att ens ögonsten ska vittra bort.
Tips: gummihandskar och toppeluva om du använder underredsmassa. (Annars får man tvätta håret med avfettningsmedel… :rolleyes: ) Köp Dinitrols tjocka, men blanda ut den i en burk med lite lacknafta så blir den både drygare och mer lätthanterlig. Skyddar bra ändå.Anonymnovember 7, 2004 at 23:33 #78074Ja jag tänkte väl det. Bara ut o bromsa nu då
Okej, är det det som är det bästa eller?
Då får jag nog klippa mej om jag inte ska dra ner toppluvan över hela huvudet då
Bör man rostskydda varje år?
Nu står den och glänser, nyvaxad o fin :tumme:
Bara hoppas på att man får besiktningstid nu! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.