Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Nybliven V4 ägare behöver lite hjälp!
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2006-10-07 21:14 av .
- FörfattareInlägg
- 28 september, 2006 kl. 09:02 #14877
anonymous
DeltagareDå har man äntligen fått tag i sin första V4. Köpte den av en arbetskamrat som haft den stående på logen ett par år. Det är årsmod -75 med ca 11000mil på mätaren. Hämtade hem den i lördags, motor och låda känns riktigt bra. Det mesta funkade det var lite lampor som var sönder. Fixade till dem i söndags och letade sen besiktningstid, tänkte köra igenom och se vad det kunde vara för ev fel på den. 1st tvåa fick jag på ojämn bromsverkan vänster bak. Blev väldigt förvånad över detta och glad givetvis! Den såg verkligen hel och fin ut överallt. Det är utvändigt som den inte är så vacker då med en av de mattaste lacker man skådat=) samt en del rost på en dörr och ett par skärmar. Men det skall vi titta mer på till vintern.
Men nu över till ett problem jag fått sen dess. Som jag nämnde fungerade det mesta i bilen när jag hämtade den.. Men nu när jag kört lite så har tempmätaren och bensinmätaren flippat lite. Först körde jag och så var mätarna döda sen helt plötsligt hoppade de igång bara (laddningslampan lyser svagt då också). Stannade jag bilen och startade igen så var de döda men hoppade igång efter ett tag. Men nu har de sen i tisdags inte fungerat alls när jag kört och det har då dragit med sig laddningen på batteriet.. (Nytt batteri i bilen) Så nu står jag helt still. Vad kan det vara för fel?? Säkringarna verkar hela, ström in och ut. Är ju ny på V4 och inte bäst på att meka heller… ännu=) Tacksam för svar!!
Nu ska jag bara lösa medlemsavgiften också till denna trevliga klubb!!28 september, 2006 kl. 10:17 #98745stefan
Deltagarebörja med att spruta lite 5-56 på säkringarna och snurra på dem så tror jag säkert det blir bättre. De brukar ärga ute i ändarna och ibland är blecket på säkringen helt bortärgat vilket leder till noll kontakt även om säkringen är hel visuellt.
28 september, 2006 kl. 11:36 #98746anonymous
DeltagareDet har jag i och för sig gjort. Men jag kanske skall plocka bort säkringarna och kolla närmre på dem. Hör detta med att mätarna inte funkar ihop med att det drar ut strömmen på batteriet? För det laddade ju fint när väl mätarna gick..
28 september, 2006 kl. 13:07 #98747anonymous
DeltagareFler förslag någon nu när man ska ner under huven ikväll=)
Lika bra att kolla allt som kan tänkas vara orsaken..
/Thomas28 september, 2006 kl. 17:36 #98748Molte
DeltagareNär jag skaffade min fungerade nästan ingen ström alls i bilen. Alla säkringarna var hela och såg frächa ut men efter ett säkringsbyte fungerade allt. Lycka till!
MVH Magnus
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska28 september, 2006 kl. 18:27 #98749gammsaaben
DeltagareTråd om hur du fixar tankmätaren
Vad gäller tempmätaren kan det kanske vara luft i kylsystemet. Du har luftningsnippeln vid på sidan av kupéfläkten/värmepaketet i motorrumet. Det kan räcka om du skruvar upp nippeln och sedan hakar loss expansionskärlet och håller det högt. Skruva sedan igen nippeln när det bara kommer vätska, utan att sänka ner expansionskärlet. Funkar inte det kan du öppna nippeln med motorn igång, denna gång utan att trixa med expansionskärlet.
28 september, 2006 kl. 19:15 #98750stefan w
DeltagareKolla inte bara säkringarna utan även ledningsanslutningarna på säkringsdosan, dra lös en i taget, kläm ihop lite med en tång, påmed nämnda 5-56 eller liknande och sätt tillbaka.
Att laddningslampan glöder kan betyda spänningsfall i kontakten under tändningslåset eller dess anslutningar. Då kan bilen vägra starta även om batteriet är bra. Kontakten bak på själva instrumentet kan också glappa.
Kolla jordanslutningar från batteriet till chassit.
Lycka till!!
/SW4 oktober, 2006 kl. 21:23 #98751olof mogren
DeltagareJag hade svagt lysande laddningslampa på min 96-79:a nyligen, och då hade kablaget mellan generator och laddningsregulatorn nästan gett sig helt. En kabel hade där den gick in i generatorn nästan lossnat helt från sin kontakt. Jag kapade kablarna och satte på nya kabelskor och sedan dess har det gått finfint.
Kan vara vits att se över kablaget alltså.
Har du hittat några orsaker än?
5 oktober, 2006 kl. 13:12 #98752anonymous
DeltagareJag har varit på resande fot och inte hunnit titta på det än. Men nu har jag hela långa helgen på mig. Ser verkligen fram emot att få skruva lite. Jag tackar för alla tipsen! Återkommer med info om det funkar eller man ska titta vidare..
7 oktober, 2006 kl. 21:14 #98753john asplund
DeltagareEtt annat problem som kan uppstå i säkringsdosan är att skenan som sitter på baksidan av den, (synlig när man lossat dosan från karossen) spruckit av. Det hade den gjort för mig. Skrapade rent skenan och lödde på en sträng längs hela så funkade det fint.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.