Nybliven V4 ägare behöver lite hjälp!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Nybliven V4 ägare behöver lite hjälp!

Detta ämne innehåller 9 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-10-07 21:14.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14877

    anonymous
    Deltagare

    Då har man äntligen fått tag i sin första V4. Köpte den av en arbetskamrat som haft den stående på logen ett par år. Det är årsmod -75 med ca 11000mil på mätaren. Hämtade hem den i lördags, motor och låda känns riktigt bra. Det mesta funkade det var lite lampor som var sönder. Fixade till dem i söndags och letade sen besiktningstid, tänkte köra igenom och se vad det kunde vara för ev fel på den. 1st tvåa fick jag på ojämn bromsverkan vänster bak. Blev väldigt förvånad över detta och glad givetvis! Den såg verkligen hel och fin ut överallt. Det är utvändigt som den inte är så vacker då med en av de mattaste lacker man skådat=) samt en del rost på en dörr och ett par skärmar. Men det skall vi titta mer på till vintern.

    Men nu över till ett problem jag fått sen dess. Som jag nämnde fungerade det mesta i bilen när jag hämtade den.. Men nu när jag kört lite så har tempmätaren och bensinmätaren flippat lite. Först körde jag och så var mätarna döda sen helt plötsligt hoppade de igång bara (laddningslampan lyser svagt då också). Stannade jag bilen och startade igen så var de döda men hoppade igång efter ett tag. Men nu har de sen i tisdags inte fungerat alls när jag kört och det har då dragit med sig laddningen på batteriet.. (Nytt batteri i bilen) Så nu står jag helt still. Vad kan det vara för fel?? Säkringarna verkar hela, ström in och ut. Är ju ny på V4 och inte bäst på att meka heller… ännu=) Tacksam för svar!!
    Nu ska jag bara lösa medlemsavgiften också till denna trevliga klubb!!

    #98745

    stefan
    Deltagare

    börja med att spruta lite 5-56 på säkringarna och snurra på dem så tror jag säkert det blir bättre. De brukar ärga ute i ändarna och ibland är blecket på säkringen helt bortärgat vilket leder till noll kontakt även om säkringen är hel visuellt.

    #98746

    anonymous
    Deltagare

    Det har jag i och för sig gjort. Men jag kanske skall plocka bort säkringarna och kolla närmre på dem. Hör detta med att mätarna inte funkar ihop med att det drar ut strömmen på batteriet? För det laddade ju fint när väl mätarna gick..

    #98747

    anonymous
    Deltagare

    Fler förslag någon nu när man ska ner under huven ikväll=)
    Lika bra att kolla allt som kan tänkas vara orsaken..
    /Thomas

    #98748

    Molte
    Deltagare

    När jag skaffade min fungerade nästan ingen ström alls i bilen. Alla säkringarna var hela och såg frächa ut men efter ett säkringsbyte fungerade allt. Lycka till!

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #98749

    gammsaaben
    Deltagare

    Tråd om hur du fixar tankmätaren

    Vad gäller tempmätaren kan det kanske vara luft i kylsystemet. Du har luftningsnippeln vid på sidan av kupéfläkten/värmepaketet i motorrumet. Det kan räcka om du skruvar upp nippeln och sedan hakar loss expansionskärlet och håller det högt. Skruva sedan igen nippeln när det bara kommer vätska, utan att sänka ner expansionskärlet. Funkar inte det kan du öppna nippeln med motorn igång, denna gång utan att trixa med expansionskärlet.

    #98750

    stefan w
    Deltagare

    Kolla inte bara säkringarna utan även ledningsanslutningarna på säkringsdosan, dra lös en i taget, kläm ihop lite med en tång, påmed nämnda 5-56 eller liknande och sätt tillbaka.

    Att laddningslampan glöder kan betyda spänningsfall i kontakten under tändningslåset eller dess anslutningar. Då kan bilen vägra starta även om batteriet är bra. Kontakten bak på själva instrumentet kan också glappa.

    Kolla jordanslutningar från batteriet till chassit.

    Lycka till!!
    /SW

    #98751

    olof mogren
    Deltagare

    Jag hade svagt lysande laddningslampa på min 96-79:a nyligen, och då hade kablaget mellan generator och laddningsregulatorn nästan gett sig helt. En kabel hade där den gick in i generatorn nästan lossnat helt från sin kontakt. Jag kapade kablarna och satte på nya kabelskor och sedan dess har det gått finfint.

    Kan vara vits att se över kablaget alltså.

    Har du hittat några orsaker än?

    #98752

    anonymous
    Deltagare

    Jag har varit på resande fot och inte hunnit titta på det än. Men nu har jag hela långa helgen på mig. Ser verkligen fram emot att få skruva lite. Jag tackar för alla tipsen! Återkommer med info om det funkar eller man ska titta vidare..

    #98753

    john asplund
    Deltagare

    Ett annat problem som kan uppstå i säkringsdosan är att skenan som sitter på baksidan av den, (synlig när man lossat dosan från karossen) spruckit av. Det hade den gjort för mig. Skrapade rent skenan och lödde på en sträng längs hela så funkade det fint.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng