Nybörjare – Saab 96 V4 -69

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Nybörjare – Saab 96 V4 -69

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-08-18 18:06.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12971

    anonymous
    Deltagare

    Hej på er alla originalskick-are…

    Jag är nybliven ägare till en 96:a 1969års modell och har några funderingar som ni säkert kan lösa med ögonbindel och bakbundna händer:
    1. Har en förgasare (FoMoCo med automatchoke) som går utmärkt då motorn är kall. När motorn blivit varm, svarar inte motorn på gaspådrag som den skall. Motorn dör om jag bara gasar försiktigt. För att motorn inte skall stanna får jag liksom pumpgasa. När motorn sedan ”kommit upp i varv” går den utmärkt igen. Någon som har en fundering kring detta?
    2. Med bilen så kom det en ”sotningssats” från biltema. Jag har fått koll på alla delar utom fyra likadadna packningar som har metallklädda ”innerringar”. Diametern på innerhålet är 40 mm. Vad skall dessa passa till? Är denna sats av packningar överhuvudtaget något som är värt att använda?
    3. Sen till bränslet… Skall man köra på 95 oktanig bensin med denna typ av motor? Skall tillsatser användas eller inte?
    Jag är mycket tacksam för svar… mvh // Stefan

    #88204

    anonymous
    Deltagare

    Tillsatser bör användas (även om det inte fungerar något vidare för mig) annars slår ventilerna in sig i topparna med följd att ventilerna står på eller får justeras mycket ofta. Inte alls bra faktiskt. Jag har så länge jag kan minnas kört med tillsatser men har ändå problem med att framförallt avgasventilerna, de varmaste alltså, slår in sig. Trist. Önskar jag hade råd med stålsäten. Biltemas packningssatser är väl ok för bruksbilar. Är det avgaspackningar du tittar på tro? Men det borde bara vara två.

    #88205

    petter
    Deltagare

    Kör med blyersättning (Hall-Mibas är vanligast och lär vara bäst). Enligt boken är minst 97 oktan att föredra och jag kör på 98, men 95 går nog utmärkt.

    Ditt första problem: Går chokespjället (den stora snedställda plattan du ser när du tar av luftburken och tittar ner) kärvt? Om det förblir stängt kvävs motorn när du tillsätter mer bensin (gasar) men utan att den kan ta mer luft.

    Mvh Petter

    #88206

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    [image]http://www.akesson-motorsport.se/tech/gasare.jpg[/image]

    Choken kan vara ett fel men förgasarproblem kan vara svårt att avgöra ”på distans” Det låter också som om accelerationspumpen inte fungerar om jag får gissa. Det är ett enkelt gummimemran som sitter på förgasarens högra sida med fyra spårskruv. [color:”red”]pos 22 på bilden[/color] Du kan kolla om den funkar genom att ta av luftrenaren, glo ner i förgasaren och gasa. Motorn behöver inte vara igång. Det skall då spruta bensin i en stråle i förgasaren om det är OK. Ev får du ”vika undan” chokespjället för att kunna se ner i förgasaren. Nya membran av god kvalité till accpump kan du köpa hos klubbmedlemmen Erik Randa.

    Packningarna är till för anslutning av avgasröret mot respektive topp. Det går åt två st bara. Varför det finns med fyra vete gudarna OM inte man har tänkt sig att använda dem som förgasarpackningar mot insugningsröret. Dock passar de inte riktigt till detta.

    Jag har precis använt en likadan sats till mitt akuttoppbyte (vattenläckage ev spricka) på Sonetten som en liten test på OM Biltemas packningar funkar. (Jag skall renovera ett par ”nya” portade toppar som skall monteras i vinter så det var onödigt att ödsla dyra packningar denna gång) Det hela blev tätt och bra med de packningar ur satsen jag använde (två toppackningar, insugningsrörspackning och de två avgaspackningarna) Pga det miserabla vädret har det bara blitt en kort provtur men motorn har fått bli ordentligt varm i samband med luftning av kylsystemet och det ser bra ut.

    Jag kör på 95 eller 98 med tillsats i bränslet på Sonetten och det såg fint ut i de toppar jag rev av i samband med bytet. Inga skadade avgasventiler. Se dock till att du justerar ventilerna om inte detta är gjort nyligen så att du har rätt spel. Rätt så ”basic” att genomföra på en V4a.

    Lycka till med Saaben!

    /B

    #88207

    olabol
    Deltagare

    Går det köra på bara 95 med blyersättning, trodde man var tvungen att ha 96 eller helst 98 + bly?

    En annan fråga, hur påverkas motorn av att man får i en för stor dos blyersättning, är de skadligt eller blir de bara lite äckliga avgaser?

    mvh/ Ola

    #88208

    Martin
    Deltagare

    För hög dos kan leda till att bränslefilter sätts igen och ev. kletiga beläggningar i motorn. 95 okt och Hall-Mibas kaliumbaserade blyersättning kommer du långt med.

    #88209

    anonymous
    Deltagare

    Biltemas toppackningar brukar ha lite dåligt rykte faktiskt…
    Ang för mycken blyersättning så kan jag intyga att JA, det går kackigt om man har för mycket i! Jag råkade ladda i motsvarande full tank då jag skulle tanka, men mitt tankkort gått sönder, så det blev att köra med nästan tom tank, och blyersättning för 35 liter…

    Grattis till bilköpet föresten!
    Har du någon bild på skönheten?

    #88210

    anonymous
    Deltagare

    Hej igen!

    Ang förgasarproblematiken:
    Jag har kollat choke-spjället, det kärvar inte vad jag kan se.
    Accelerationspumpens membran verkar också vara helt, bränsle kommer ur munstycket vid gaspådrag.
    Något som jag noterade var dock att accelerationspumpen inte kommer direkt vid gaspådrag, utan strax efter. Kan detta bidra till problemen?
    Har sett att man kan justera genom att böja på föraren till pumpen, är detta vanligt eller nödvändigt?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng