Nyinköpt 2-taktare

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Nyinköpt 2-taktare

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-06-19 17:49.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12741

    anonymous
    Deltagare

    Jag har en god vän som delar veteranbilsintresset med mig, och vi brukar meka ihop. Dock skiljer vi oss på en punkt – Han tar ett vänligt men bestämt avstånd ifrån SAAB.
    Dock måste jag säga att han verkar road varje gång han kört någon av mina V4:or…

    Igår fick jag ett något överaskande samtal från min vän: ”Hej SAAB-kompis! Jag äger nu en 96:a från 1965.”
    Han har alltså lyckats köpa en vit 96:a från 1965 av sin granne som var less på den. Han säger dock att han enbart köpte den för att den var så billig (700:-), samt att det skulle vara schysst att lägga till rullorna att ha ägt en gammal 2-taktare. Nåväl, i och med detta frånsägande av passion så säger han att så fort vi fått igång bilen efter lite kompismek så säljer han den till mig för typ inga pengar alls (hoppas).

    Nu till läget:
    Den har stått sedan 1985, så motorn står helt fast. Tips och/eller sprängskisser osv?
    Bromsarna lossnade lyckligtvis när vi bogserade bort den, men huvudbromscylinder behöver säkert bytas/renoveras. Tips?
    Förardörren är väldigt dålig. Tyvärr blir det ju ej rätt med en dörr från någon av mina V4:or. Någon som har en vänsterdörr till humana summor?
    Backspegelfästen finns på skärmarna, men inga speglar. Tips?

    Det dyker säkert upp mer, men detta var vid första besiktning…

    Rost i golv och skärmar finns, men faktiskt riktigt lite.
    Lyckligtvis är inredningen riktigt fin, och jag har dessutom en matchande SAAB-filt, bäddsats i originalförpackning samt ett tillhörande takräcke.

    #87219

    kaparn
    Deltagare

    Köp en motor av mig för typ 1500:- Kördes för tre veckor sedan.
    Backspeglar brukar finnas på veteranmarknader och på tradera.
    V4.a dörren går att bygga om till tvåtaktsutförande i värsta fall.

    #87220

    anonymous
    Deltagare

    Nja, vi tänkte prova lägga så lite pengar som möjligt på denna bil, och bara fixa det nödvändigaste till en början. Så i vart fall skulle det vara tacksamt och veta momentdragningen för toppen, men all möjlig info/fakta är uppskattat.

    #87221

    anonymous
    Deltagare

    Verkligen ingen som vill delge oss med denna information om momentdragning osv?
    Vad brukar vara anledningen till att 2-taktarna står fast, ”kolvnyp” eller stopp i vevpartiet?

    #87222

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Höll på med tvåtaktare på den tiden vi alla gick i djurhudar så kunskaperna är ”nada” men kanske du hittar något matnyttigt på: http://sg.geocities.com/saab96rally/2TCompetitionMods/index.html

    Annars kan kanske ett köp av en verkstadshandbok vare ett tips? Finns att köpa i CD-format via Saabklubben. Se i menyn Reservdelar/Övrigt.

    Lycka till!

    /B

    #87223

    mats a
    Deltagare

    Som sagt, en dörr från en V4 låter sig med viss möda transfigureras till TT. Enklast är att titta på båda dörrarna och jämföra vad som skiljer. Pillrigast är dörrlåset som skiljer sig åt och där det krävs håltagning för att få låset att passa i dörrgaveln.

    Annars är Bengts råd om verkstadshandboken på CD ett gott sådant.

    Sedan tycker jag det finns något motsägelsefullt i påstående 1 ”Bilen har stått sedan 1985” och påstående 2 ”Vi lägger minsta möjliga kostnad på detta”. En fyrtio år gammal bil som inte varit i bruk på halva den tiden är 1) väl värd att återuppliva men 2) det kommer att kräva både tid, pengar och möda. Så gör ett rejält jobb från början, det är minst slöseri med TPM.

    #87224

    enor
    Deltagare

    Så i vart fall skulle det vara tacksamt och veta momentdragningen för toppen, men all möjlig info/fakta är uppskattat.

    För en 65:a gäller: Dra locket med 3 kpm, därefter drages bultarna ytterligare 90 grader. Kör motorn ordentligt varm, låt kallna till typ 30 grader celsius, varefter bultarna drages ytterligare 20 grader. Efterdra sedan ytterligare 20 grader efter 200 mil.

    Vid samtliga dragningar ska man börja på de 2 mittenbultarna, och arbeta sej ”korsvis och stegvis utåt”, om du förstår hur jag menar.

    /Magnus

    #87225

    pelle s
    Deltagare

    Det är väl inte helt ovanligt att vevaxeln är en homogen klump av rost på en TT som stått länge… Det är kondens från avgassystemet som går upp och via portarna ställer till det. Billigaste är kanske att hitta en motor som går runt och renovera den istället.

    Kram
    Pelle

    #87226

    anonymous
    Deltagare

    Sedan tycker jag det finns något motsägelsefullt i påstående 1 ”Bilen har stått sedan 1985” och påstående 2 ”Vi lägger minsta möjliga kostnad på detta”. En fyrtio år gammal bil som inte varit i bruk på halva den tiden är 1) väl värd att återuppliva men 2) det kommer att kräva både tid, pengar och möda. Så gör ett rejält jobb från början, det är minst slöseri med TPM.

    Jag håller med dig där, men en del av det hela är att vi har aldrig mekat 2-takt tidigare (förutom en ansenlig mängd mopeder), och bilen köptes mest för att A: Priset B: Prova meka 2-taktsbil (inte alla 80-talister som någonsin får testa förmodligen ). Därför är vi villiga att prova på allsköns sätt att laga befintliga saker istället för att köpa annat, och bilen är i rätt okej utgångsskick också. (bifogar en bild) Sen får man väl se den här renoveringen som ett ”bi-projekt” till våra andra 2- och 4-hjulingar…

    MEN – Tack för alla tipsen och infon allesammans! En verkstadshandbok kommer nog att införskaffas framöver när kunskaperna börjar tryta…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.