Nyttan hos friktionsbrickan i växellådan?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Nyttan hos friktionsbrickan i växellådan?

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-13 05:21.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4714

    John Ahlberg
    Deltagare

    Jag har inte studerat SÅ många olika biltypers växellådor men saaben är den enda som har en kugghjulsformad friktionsbricka ihop med dreven. Tror det är i verkstadshandboken jag läst att brickan ska motverka oljud genom att ha en kugg färre än drevet den är monterad mot. Men gör brickan verkligen någon större nytta och varför behövs den i så fall just i saablådan? Fanns den redan på 2T-tiden? *enbart förbaskat nyfiken*

    #33708

    sabbe
    Deltagare

    Denna lösning fanns redan på tvåtaktarna för mellanväxelns stora drev. Det är ett tunnare plåthjul som har en kugge mindre än det stora drevet. Genom att plåtdrevet släpat mot och sakta vrider sig tar det upp glappet mellan kugghjulen. Detta minskar slammret från växellådan. På tävlingslådor finns inte denna finess då lite missljud är ointressant.
    Finns andra biltillverkare som använder denna friktionslösning idag på kuggtransmission i Motorn!!!

    Sabbe

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng