OG900 går riktigt illa

Forum Modellspecifika forum OG900 OG900 går riktigt illa

• Detta ämne har 20 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-21 10:56 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    prostreet
    Deltagare

Hade igång bilen igår kväll. Gick kanon. Sen idag skulle jag ut med bilen, och köra lite. Märker direkt att något inte stämmer. Kan inte varva mer än 2500rpm, sen börjar bilen hoppa, misstända och greja. Så rullar hemmåt igen och börjar kika.

Ställde bilen på garagetinfarten och provade gasa. Håller jag fullgas går bilen upp till ca 2500-3000rpm. Sen börjar den bluddra och greja, baksmäller med.
    Varvet sjunker till ca 1500 då hoppar det igång igen. Och upp till 2500-3000rpm. Sen samma sak igen.

När bilen är riktigt riktigt varm, så fläkten går. Då går det längre. 4000-4500rpm, sen samma sak igen.

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=xBWEzwyhQTk&feature=youtu.be

Gasen i botten under hela filmen…

Har kollat över allt. Inge tjuvluft eller liknande. Har bytt bränsleboxen. Kollat LMM och dragit ur LMM med. Ingen skillnad. Kollat över tändningen.
    Någon som har tips på vad det kan vara?

Beeos
    Deltagare

Det är inte tändkablarna igen?

reino
    Deltagare

Du och din og! Att du aldrig ska få fason på den. 😛 Kör du fortfarande E85? Kanske testa att köra bensin igen isåfall. Annars kanske det är nåt med bränsletillförseln. Kollat spridarna? Filter? Har du kollat felkoder och fått ut nåt på det?

prostreet
    Deltagare

Nej. Det är nog något med bränslet att göra. Frågan är om det är mekaniskt eller elektriskt.

@ReinO wrote:

Du och din og! Att du aldrig ska få fason på den. 😛 Kör du fortfarande E85? Kanske testa att köra bensin igen isåfall. Annars kanske det är nåt med bränsletillförseln. Kollat spridarna? Filter? Har du kollat felkoder och fått ut nåt på det?

Köper Volvo snart igen. De funkar ju i alla fall. 😉
    Nej, Precis gått tillbaka till bensin. Men det sket ju sig med.
    Spridarna funkade när bilen hämtades i Mars. Legat sen dess. Bränslefiltret är nytt.
    Inte kollat felkoderna.

Funderar på om det är Walbro 255:an som kanske lurar till det…

longjohn61
    Deltagare

Provad med en annan btr?
    Mvh Nisse

prostreet
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

Provad med en annan btr?
    Mvh Nisse

Nej det har jag inte. Nu har jag en BTR från en 900 2,1 15 000 mil.
    Men funkar den jag hade på min bil? Eller skiljer de något åt?
    Helt org 2,0 BTR.

longjohn61
    Deltagare

Det borde funka med din gamla ,tycker det är värd att prova.
    Mvh Nisse

joh900
    Deltagare

Nu öser jag på lite tips

Överslag i en tändkabel kan ge ”kul” fel, likaså kan ett eller flera stift ha blivit skadade (av nånting) kanske? Står verkligen tändningen helt rätt? Du har inte ett svänghjul från 9000 monterat? Går den jämnt och fint på tomgång eller? Lyser check engine? Ös på med startgas och se om den går jämnare?

Koppla ur LMM, gör det någon skillnad? Gör det någon skillnad och rycka ur kontakten till tempgivaren mellan cyl 2 och 3? Vad händer om du rycker ur kontakten till spjällägesgivaren?

En kugg fel på kamkedjan kanske?

När gick bilen bäst? Vad har du gjort för ändringar sedan den gick bra senast?

MVH

prostreet
    Deltagare

@joH900 wrote:

Nu öser jag på lite tips

Överslag i en tändkabel kan ge ”kul” fel, likaså kan ett eller flera stift ha blivit skadade (av nånting) kanske? Står verkligen tändningen helt rätt? Du har inte ett svänghjul från 9000 monterat? Går den jämnt och fint på tomgång eller? Lyser check engine? Ös på med startgas och se om den går jämnare?

Koppla ur LMM, gör det någon skillnad? Gör det någon skillnad och rycka ur kontakten till tempgivaren mellan cyl 2 och 3? Vad händer om du rycker ur kontakten till spjällägesgivaren?

En kugg fel på kamkedjan kanske?

När gick bilen bäst? Vad har du gjort för ändringar sedan den gick bra senast?

MVH

Jag gjorde rent tändstiften. Sen tog jag av minuspolen över natten. Och idag gick bilen igen som ingenting hade hänt. 😯
    Fattar nada.

Ingen som vet flödet på original lucas spridare? Jag maxar mina redan vid 0,7-0,8 bar på bensin.

joh900
    Deltagare

@Glader9991 wrote:

Jag gjorde rent tändstiften. Sen tog jag av minuspolen över natten. Och idag gick bilen igen som ingenting hade hänt. 😯
    Fattar nada.

Ingen som vet flödet på original lucas spridare? Jag maxar mina redan vid 0,7-0,8 bar på bensin.

Enligt bredbandslambda eller? Har du de med med orange rand (1991->) eller?

MVH

prostreet
    Deltagare

@joH900 wrote:

@Glader9991 wrote:

Fattar nada.

Enligt bredbandslambda eller? Har du de med med orange rand (1991->) eller?

MVH

Korrekt.

Ligger runt Lambda 1 vid normalkörning. Den ska ligga runt 1 vid normalkörning, och 0,85 vid belastning. Och där skiter det sig totalt.
    0 – 0,5 bar ligger lambda runt 1-1.10. Inte bra. Men inte fruktansvärt. Sen drar det iväg. 0,5 upp till 0,7-0,8 bar drar lambda iväg bortåt 1.20-1.30.
    LED i mätaren visade rött nån gång. Men APC gör inget, säger inte att det spikar. Men det kan knappast vara långt ifrån.

Japp, de med orange rand. Noterbart är att med röda 431;or och E85 följde Lambda tumregeln mycket mycket fint. Med 1 vid normalkörning. Och 0,85 med belastning.

joh900
    Deltagare

Är det uppmätt med orginalchip eller Speedparts-chip?

MVH

prostreet
    Deltagare

@joH900 wrote:

MVH

Speedparts.

joh900
    Deltagare

@Glader9991 wrote:

@joH900 wrote:

MVH

Speedparts.

Möjlighet och testa med orginalchip? Mest bara för att se skillnaden, bara för det är skoj typ 😀

MVH

prostreet
    Deltagare

På bensin eller E85?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng