OG900 går riktigt illa

Forum Modellspecifika forum OG900 OG900 går riktigt illa

• Detta ämne har 20 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-21 10:56 av .
Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    joh900
    Deltagare

Bensin är det väl du kör nu, så det är väl enklast och testa med

MVH

exlssn
    Deltagare

@Glader9991 wrote:

Ligger runt Lambda 1 vid normalkörning. Den ska ligga runt 1 vid normalkörning, och 0,85 vid belastning. Och där skiter det sig totalt.
    0 – 0,5 bar ligger lambda runt 1-1.10. Inte bra. Men inte fruktansvärt. Sen drar det iväg. 0,5 upp till 0,7-0,8 bar drar lambda iväg bortåt 1.20-1.30.

Japp, de med orange rand. Noterbart är att med röda 431;or och E85 följde Lambda tumregeln mycket mycket fint. Med 1 vid normalkörning. Och 0,85 med belastning.

Tokintressanta siffror. Vi är ju många som kör med chip och spridare och som inte har en aning om hur våra motorer mår…egentligen.

http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

turbocab
    Deltagare

Jag hade nog fasen kört original, chip alltså… Nur är jag ju ingen trimmare direkt men upp till 1,2 bar i alla fall så funkar ju mina vagnar med Lucas kanon – utan chip. Jag hade chip i vita cabben och jag vettefan om det nånsin gjorde nån skillnad ärligt talat. Att en Lucas-spridare skulle bottna vid 0,7 bar håller jag för orimligt, så snåla marginaler kan inte Saab haft? Alltså jag vet ju inte hur maskinerna mår och vilka avgasvärden som finns vid 1,2 bar men nog borde det blivit konsekvenser efter snart 10 års tokkörande med skruvade APC boxar om det vart riktigt illa.

prostreet
    Deltagare

@joH900 wrote:

Bensin är det väl du kör nu, så det är väl enklast och testa med

MVH

Ska se om jag hinner imorgon. Tanken är att gå tillbaka till E85.

@shinyhead wrote:

Tokintressanta siffror. Vi är ju många som kör med chip och spridare och som inte har en aning om hur våra motorer mår…egentligen.

Kan publicera lista med siffror i E85 tråden.

@Turbocab wrote:

Jag hade nog fasen kört original, chip alltså… Nur är jag ju ingen trimmare direkt men upp till 1,2 bar i alla fall så funkar ju mina vagnar med Lucas kanon – utan chip. Jag hade chip i vita cabben och jag vettefan om det nånsin gjorde nån skillnad ärligt talat. Att en Lucas-spridare skulle bottna vid 0,7 bar håller jag för orimligt, så snåla marginaler kan inte Saab haft? Alltså jag vet ju inte hur maskinerna mår och vilka avgasvärden som finns vid 1,2 bar men nog borde det blivit konsekvenser efter snart 10 års tokkörande med skruvade APC boxar om det vart riktigt illa.

Jag kör dock 16T, 2,3 topp, 2,1 insug, Kina IC, 3″ hela vägen osv. Så jag förstår varför de bottnar. Och enligt ett inlägg på STCS så klarade de, just med den setup jag kör, ca 0,8-0,9 bar enligt honom.

Men ska prova gå tillbaka till E85. För då kunde jag ladda på bra utan problem. Men då fick jag andra bekymmer, som detta med varmstart som jag stör mig något enormt på. Får jag inte ordning på det, överväger jag starkt att köra T5 till nästa säsong. Det är så många fördelar med mappstyrt.

M.Broberg
    Deltagare

2.3topp + 2.1 insug = högre flöde = lägre motstånd. kör man med org topp är Gladers siffror värdelösa.

För övrigt är det intressant, att inte fler faktiskt kollar hur deras bilar Egentligen mår.

exlssn
    Deltagare

@Glader9991 wrote:

@shinyhead wrote:

Kan publicera lista med siffror i E85 tråden.

Jag kör dock 16T, 2,3 topp, 2,1 insug, Kina IC, 3″ hela vägen osv. Så jag förstår varför de bottnar. Och enligt ett inlägg på STCS så klarade de, just med den setup jag kör, ca 0,8-0,9 bar enligt honom.

Men ska prova gå tillbaka till E85. För då kunde jag ladda på bra utan problem. Men då fick jag andra bekymmer, som detta med varmstart som jag stör mig något enormt på. Får jag inte ordning på det, överväger jag starkt att köra T5 till nästa säsong. Det är så många fördelar med mappstyrt.

Posta gärna E85, 431-siffror. Vore kanon! Vi har snarlik setup, därav tokintresset från mej 🙂

http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng