ojämn gång 900s

Forum Modellspecifika forum OG900 ojämn gång 900s

Detta ämne innehåller 11 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-08-17 15:35.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

gindemo
    Deltagare

Till min Toppola har jag en 900s -91 som inte vill gå rent.
    Jag har nyligen planat toppen och bytt packning efter detta monterade jag toppolan. Och nu vill motorn inte gå helt 100.
    Vid belastning så spikar motorn ibland eller så kan den små rycka. Dessutom går motor för varmt.
    Jag har bytt termostat, tändstift, kablar, rotor & fördelare.

Har ni några tips om vart man ska fortsätta att felsöka..?

gindemo
    Deltagare

Kan tillägga att tändningen står på 11 grader….

jacke
    Deltagare

Har för mig att tändningen ska stå på 16 grader före..eller gäller det bara T16 innan lucas kom?

berra_bus
    Deltagare

Står det inte på en lapp på ena främre innerskärmen (vänstra) hur tändningen skall ställas?
    Tror också att det är 16deg.

Simon
    Deltagare

16 grader ska det vara, tror inte det skiljer mellan Bosch och Lucas bilar. Men kolla för säkerhets skull på klisterlappen som sitter på innerskärmen på förarsidan, där står det.

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

gindemo
    Deltagare

Ställde tändningen på 17 grader efter Haynes handboken, det gick inte alls.
    Efter lite diskussion med saab-vänner så gav dom rådet att ställa ner tändningen mellan 10-12, då gick den bättre, men inte bra.

mr ems
    Deltagare

Hmmmmm 17 grader vid ett visst varvtal och ryckt vaccumslang till fördelaren skall det väl vara !!!! Kasta bort den där Haynes boken !! För kammaxlarna står väl rätt ???

gindemo
    Deltagare
    900 E M S wrote:
    Hmmmmm 17 grader vid ett visst varvtal och ryckt vaccumslang till fördelaren skall det väl vara !!!! Kasta bort den där Haynes boken !! För kammaxlarna står väl rätt ???

Ska kolla kammarna idag, det kan kanske vara orsaken.
    Men vad det gäller tändningen så har jag haft en kraftigt trimmad 900s tidigare. Den tror jag tändningen låg på 10-12 grader för att gå riktigt bra.

gindemo
    Deltagare

Så då var det fixat.
    Avgaskammen stod ett hack fel.
    Och 3:ans tändstift var sprucket…
    Och tändningen står nu på ca 14 grader, en kompromiss eftersom bilen går ganska tungt ibland.

mr ems
    Deltagare

Avgaskamaxelen driver ju tändfördelaren måste varit lite tjurig att starta första gången !! Sen att man har ett tändstift som slår över måste var rena bonusen !! Men Men det löste ju sig .

gindemo
    Deltagare
    900 E M S wrote:
    Avgaskamaxelen driver ju tändfördelaren måste varit lite tjurig att starta första gången !! Sen att man har ett tändstift som slår över måste var rena bonusen !! Men Men det löste ju sig .

Ja, detta har varit ett bekymmer jag nu slipper.
    Och som har lärt sig något av.
    Bilen gick faktiskt bra utan allt för mycket belastning.
    Men nu är den sig lik igen, fullt hjulspinn….med tung toppola bak.

Melwin
    Deltagare

Ja det blir segt när det är kugge fel,skönt med hjulspinn igen då?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng