ojämn gång 900s

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / ojämn gång 900s

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / ojämn gång 900s

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 2, 2010 at 07:02 #22573

      Till min Toppola har jag en 900s -91 som inte vill gå rent.
      Jag har nyligen planat toppen och bytt packning efter detta monterade jag toppolan. Och nu vill motorn inte gå helt 100.
      Vid belastning så spikar motorn ibland eller så kan den små rycka. Dessutom går motor för varmt.
      Jag har bytt termostat, tändstift, kablar, rotor & fördelare.

      Har ni några tips om vart man ska fortsätta att felsöka..?

        augusti 2, 2010 at 07:03 #160877

        Kan tillägga att tändningen står på 11 grader….

          augusti 2, 2010 at 07:52 #160878

          Har för mig att tändningen ska stå på 16 grader före..eller gäller det bara T16 innan lucas kom?

            augusti 2, 2010 at 08:10 #160879

            Står det inte på en lapp på ena främre innerskärmen (vänstra) hur tändningen skall ställas?
            Tror också att det är 16deg.

              augusti 2, 2010 at 08:51 #160882

              16 grader ska det vara, tror inte det skiljer mellan Bosch och Lucas bilar. Men kolla för säkerhets skull på klisterlappen som sitter på innerskärmen på förarsidan, där står det.

              Saab 96 -62
              Saab 96 V4 -75
              Saab 9000 Kombi -91
              Saab 900 T16 -92

                augusti 2, 2010 at 09:27 #160884

                Ställde tändningen på 17 grader efter Haynes handboken, det gick inte alls.
                Efter lite diskussion med saab-vänner så gav dom rådet att ställa ner tändningen mellan 10-12, då gick den bättre, men inte bra.

                  augusti 2, 2010 at 12:14 #160890

                  Hmmmmm 17 grader vid ett visst varvtal och ryckt vaccumslang till fördelaren skall det väl vara !!!! Kasta bort den där Haynes boken !! För kammaxlarna står väl rätt ???

                    augusti 2, 2010 at 15:05 #160896
                    900 E M S wrote:
                    Hmmmmm 17 grader vid ett visst varvtal och ryckt vaccumslang till fördelaren skall det väl vara !!!! Kasta bort den där Haynes boken !! För kammaxlarna står väl rätt ???

                    Ska kolla kammarna idag, det kan kanske vara orsaken.
                    Men vad det gäller tändningen så har jag haft en kraftigt trimmad 900s tidigare. Den tror jag tändningen låg på 10-12 grader för att gå riktigt bra.

                      augusti 2, 2010 at 18:59 #160912

                      Så då var det fixat.
                      Avgaskammen stod ett hack fel.
                      Och 3:ans tändstift var sprucket…
                      Och tändningen står nu på ca 14 grader, en kompromiss eftersom bilen går ganska tungt ibland.

                        augusti 2, 2010 at 20:37 #160919

                        Avgaskamaxelen driver ju tändfördelaren måste varit lite tjurig att starta första gången !! Sen att man har ett tändstift som slår över måste var rena bonusen !! Men Men det löste ju sig .

                          augusti 2, 2010 at 22:30 #160924
                          900 E M S wrote:
                          Avgaskamaxelen driver ju tändfördelaren måste varit lite tjurig att starta första gången !! Sen att man har ett tändstift som slår över måste var rena bonusen !! Men Men det löste ju sig .

                          Ja, detta har varit ett bekymmer jag nu slipper.
                          Och som har lärt sig något av.
                          Bilen gick faktiskt bra utan allt för mycket belastning.
                          Men nu är den sig lik igen, fullt hjulspinn….med tung toppola bak.

                            augusti 17, 2010 at 15:35 #161400

                            Ja det blir segt när det är kugge fel,skönt med hjulspinn igen då?

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.