Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Ojämn tomgång
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-29 22:30 av .
- FörfattareInlägg
- 28 oktober, 2015 kl. 17:32 #381087
axel
DeltagareHej, har en 900i -86 med orolig tomgång. Motorn ”tuffar” nästan och det låter som en vakuumläcka, men allt ser ok ut.
Någon som har varit med om liknande?
Sedan måste jag byta drivknutar, en fråga till är då om det räcker med att lossa övre spindelled samt avlasta fjädern för att demontera?Mvh Björn
28 oktober, 2015 kl. 20:58 #381090saabgunnar
DeltagareHej!
Byta drivknutar kan göras på 2 sätt.
Jag brukar skruva loss bromsok och skiva och ta ur hela axeln och byta på arbetsbänken. Det är enklare att få loss knuten från axeln då.
Man kan ju i princip byta yttre drivknut med axeln kvar i bilen men det skulle jag inte rekommendera.
Axeln är lätt att ta ur om inga skruvar fastnat…
Avlasta nedre bärarmen genom att hissa upp navet och lägg distanser under övre bärarmen mot chassit så att inte stötdämparen utgör fjäderstopp.
Lossa handbromswiren och ta loss oket, kan läggas på något med bromsslangen kvar.
Lossa styrleden (lossa skruven, slå hårt på öglan så släpper den)
Lossa bägge kulbultarnas två skruvar i bärarmarna.
Lossa slangklämman på inre drivknutens bälg.
Sedan kan man dra ut axeln
Sätts tillbaka i omvänd ordning.
Renlighet, nytt fett är ju en självklarhet.
Lycka till!/Gunnar29 oktober, 2015 kl. 09:01 #381096axel
DeltagareTack för en utmärkt beskrivning!!
Hur är det med tomgången då, finns det något förslag?
Mvh Björn
29 oktober, 2015 kl. 22:30 #381115oskarforsberg
DeltagareMina vacumslangar brukar spricka och gå av, men du hade redan kollat det så då har jag inget bättre förslag.
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbil - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.