Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Olja i expansionskärlet
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-22 20:14 av .
- FörfattareInlägg
- 20 maj, 2018 kl. 10:29 #444598
Peter
DeltagareHej!
Har en Saab 96 från 1971 som är avställd sedan 20 år tillbaka som jag nu försöker få ut på vägen igen. Ett problem som jag vet fanns var att det kom in olja i expansionskärlet och det lär ju knappast ha försvunnit av sig självt… Det var aldrig några problem med motor eller kylning så motorn fungerade bra i sig. Om man sög upp oljan ur behållaren återkom den alltid igen om än långsamt.
Vad är troligaste orsaken till att olja läcker in i kylsystemet?
/Peter
20 maj, 2018 kl. 12:08 #444602Janne Hagnell
ModeratorEn toppackning. Tämligen enkel att byta på V4.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)21 maj, 2018 kl. 12:05 #444628sabbe
DeltagarePackningen till insugningsröret brukar det vara som är felet. Börja med att dra åt skruvarna med 20 Nm.
Det brukar hjälpa, packningen sätter sig och behöver efterdras eller kontrolleras flera ggr efter byte.Sabbe
21 maj, 2018 kl. 13:00 #444629Janne Hagnell
ModeratorPackningen till insugningsröret brukar det vara som är felet. Börja med att dra åt skruvarna med 20 Nm. Det brukar hjälpa, packningen sätter sig och behöver efterdras eller kontrolleras flera ggr efter byte.
SabbeOnekligen enklare att ge sig på först.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)22 maj, 2018 kl. 20:14 #444705Peter
DeltagareTusen tack för tipsen!!
Nu vet jag vad jag ska börja skruva och hjälper inte det så får det bli en ny toppackning 🙂
/Peter
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.