Olja till v4.

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Olja till v4.

Detta ämne innehåller 22 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-12 11:11.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23318

    krister k
    Deltagare

    Håller på med oljebyte på v4:an, och jag har två olika sorters oljor att välja mellan: 15W40 mineral och 10W40 delsyntet. Båda är ur Mobils sortiment.
    Medans oljan rinner ur vill jag ha lite åsikter i frågan.
    Vilken av ovanstående oljor är att föredra i en v4, och varför?

    #166712

    William
    Deltagare

    Jag kan inget men spontant 10W-40. 15w-40 är lite tjockare när den är kall, vad jag vet är det inte många bilars i-böcker som rekomenderar sån olja.

    Själv brukar jag välja 10W-40 eller 5w-40 beroende vad som dyker upp till bra pris.

    #166714

    krister k
    Deltagare

    Håller nog med, kan inget jag heller om oljor, men det lutar åt delsynteten.
    Har gått på ovan nämnda mineralolja fram till nu, men nu när båda sorterna finns hemma så tänkte jag ”skämma bort” den med delsyntet.

    #166719

    William
    Deltagare

    såg i nån graf nångång med lite oika oljeviskositetsbredder att en 15W vid 0 grader är ungefär lika tjock som en 5W vid -10/15 grader, och 10W nånstans däremellan då. Så det är ingen jätteskillnad kanske. men allt för att hjälpa motorstackarn få lite smörjning i kylan är ju aldrig nån nackdel 🙂

    #166779

    Lollo
    Deltagare

    Risken är att du river lös gamla avlagringar med del synteten, även varit ute för att motorn börjat dra olja.

    #166796

    Melwin
    Deltagare

    10w40 till äldre bilar är inte fel!Mineral förstås!

    #166797

    putsarn
    Deltagare

    Nu är jag lite ute på hal is men, kan inte en tjockare olja vara en fördel om man har lite
    slitna lyftare osv?
    Även vevaxellagringen i en sliten v4 mår bättre av lite tjockare olja? (källa på det?)

    Mvh Staffan

    #166803

    krister k
    Deltagare

    Har vickat i 10W40 delsyntet.
    Tror att mineraloljan tvättar motorn på gammalt skräp rätt bra också, med tanke på hur oljan såg ut som jag tömde ur motorn… Den oljan har väl gått 3-400 mil ungefär.

    En ”tjockare” olja är väl bara ”tjockare” medans den är kall..?

    #166809

    soulmannen
    Deltagare

    jag svara som jag brukar när denna fråga kommer upp, jag kör på diesel turbo olja i alla mina bilar både gammelbilarna men också i mina 9000T.
    Är lite jobb i början då man får göra oljebyta efter först 50mil och sen 300mil o sen kan man följa intervallerna som man ska.
    Men oj vad ren o fin motorn blir o vad den går bra o billigare sen 🙂 🙂

    #166813

    Lollo
    Deltagare
    soulmannen wrote:
    jag svara som jag brukar när denna fråga kommer upp, jag kör på diesel turbo olja i alla mina bilar både gammelbilarna men också i mina 9000T.
    Är lite jobb i början då man får göra oljebyta efter först 50mil och sen 300mil o sen kan man följa intervallerna som man ska.
    Men oj vad ren o fin motorn blir o vad den går bra o billigare sen 🙂 🙂

    Det är precis som jag gör å gjort med mina bilar, funkar kanon.
    Min Passat har rullat från 8000-24000 med denna olja.

    Den var nästan ny när vi köpte den men med 7000mil på mätarn, hällde i Mobil helsyntet, gick 800mil så tände sig lampan att det var dags att fylla olja, blev grymt besviken på denna bil då.
    Detta betydde att jag inte tänkte föda denna bil men dyr olja, det blev jobbets olja för ca 25kr/liter, nu går den ca 1500 innan lampan tänds å då är det ju ändå dags att byta.

    Detta har jag fått förr mig då att synteten är tunnare och ”rinner” igenom motorn mkt lättare.

    #166819

    mattias e
    Deltagare

    Allt har med XXwZZ att göra där talet innan W är viskositeten på kall olja och talet efter W är viskositeten på varm olja.

    Mineral, delsyntet och helsyntet är lite mer på om man tror på tomten eller inte. Det finns gott om experter och självutnämnda experter som alla tycker olika och var och en blir salig på sin tro.

    Oavsett så kan man konstatera att den mineralolja som finns idag är ljusår bättre än ”på den gamla goda tiden” och både tål mer och är renare och är säkert mer ”tvättande” än gårdagens mineralolja. Delsyntet är en bastard för de som luras av att ”syntet” måste vara bra med är för snåla för att betala för helsyntet. Helsyntet är säkert det ”bästa” vid hård körning som tävlingskörning, just för att den är syntetisk och man kan då alltså hälla i vilka aditiv som helst som ger ”optimal” smörjning hela tiden.

    Oavsett olja så kan man med dålig skötsel och långa intervaller fördärva vilken motor som helst och få en ”sotig” motor med igensatta oljekanaler.

    #166822

    metanolic
    Deltagare

    tilläggas kan väl att en låg första siffra betyder en olja som är lättflytande när den är kall och en hög andra siffra betyder att den är lättflytande när den är varm..

    i allmänhet vill man väl ha så tjock olja som möjligt i en gammal motor så vanlig hederlig 10W-30 borde väl duga fint?

    #166825

    William
    Deltagare

    det finns en liten luring med syntetbegreppet, finns tydligen ett kryphål som gör att oljetillverkarna får kalla även förfinad mineralolja för syntetolja när det egentligen bara handlar om förbättringar av samma utgångsolja. 15W-40, 10W-40 5W-40 är alltså ingen större skillnad på egentligen, förrutom kallstartsegenskaperna.

    äkta synteter får man leta lite efter, troligast hittar man dem som 0W-40 och att prislappen är markant högre än 3-400kr/4 liter.

    en rolig grej jag hittade i en 60 år gammal Motormännen bok är att de rådde en att vara varsam med modern olja för att den löste upp sotlagringarna i en motor som körts på primitivare olja. Rådet var att självklart gå över till modern olja men sota ur motorn först. Så det är inte mycket som hänt på oljefronten… eller??! 😉

    tror man med gott samvete kan köra på vad som helst bara man servar regelbundet och med lagom intervall. då blir det tex inga avlagringar vad man än kör med för olja. vill man ha extra god smörjning vid kall motor måste man nog leva med att en del åker förbi kolvarna och förbränns innan motorn blivit varm tyvärr.

    #166829

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Vad är en syntetolja tillverkad av? Ja just det mineralolja. Det är raffinerings och tillverkningsprocessen som skiljer.

    /B

    #166834

    fuling
    Deltagare

    Hmm det man i allmäntant tal kallar syntetoljor är manypelerade minaeraloljor. Men det finns även riktiga syntetisksa oljor.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng