olja under fördelarlocket

Forum Modellspecifika forum OG900 olja under fördelarlocket

Detta ämne innehåller 22 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-30 00:58.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25144

    arcsmile
    Deltagare

    Hej!
    Det är alltid fuktigt (tror det är olja) på plåten under mitt fördelarlock. Är det något man bör vara orolig över? Locket är nytt men rotorn har nog suttit där ett tag…
    mvh/ mattias

    #182222

    M.Broberg
    Deltagare

    Sitter en O-ring ppå fördelaren (där den sitter fast i motorn) den eller ventilkåpspackningen är mkt möjligt läckage ifrån.. örmh. ja båda har en tendens att läcka.

    #182228

    anderslindh
    Deltagare

    @arcsmile wrote:

    Hej!
    Det är alltid fuktigt (tror det är olja) på plåten under mitt fördelarlock. Är det något man bör vara orolig över? Locket är nytt men rotorn har nog suttit där ett tag…
    mvh/ mattias

    Om du gör rent värmeskyddet över turbon (plåten) och sen kollar med vitt papper och luktar eller något så kan du avgöra om det är vatten eller olja.
    Om du lyfter på tändstiftskåpan så kan de se om det ligger olja i brunnarna – i så fall är det genom det lilla hålet i framkant det rinner ut på plåten och alltså läckande ventilkåpspackning.. annars är det nog som broberg sa o-ringen til fördelaren. Alternativt båda två.. :p är väl inget farligt, bara störigt att det slabbar. Försvinner mycket olja på stickan eller?

    #182230

    arcsmile
    Deltagare

    Nej det försvinner ingen olja att tala om på stickan och jag har ingen olja i brunnarna. Där inne är det torrt. Jag tänkte bara kolla. Det är alltså i så fall inte fördelarlocket utan själva fördelaren där rotorn sitter, som har den där oringen? Jag tycker det är lite märkligt att en fördelare som väl bara timar tändningsspänningen till tändkablarna läcker olja, det var därför jag frågade.. Göra rent? I motorrummet? Jag skulle ju behöva hyra in en lastbil för att frakta bort allt skit där inne… (I know, I know..)

    #182231

    M.Broberg
    Deltagare

    skit i motorrummet kan faktiskt vara bra, på många bilar läcker det servovätska på vänster länkarmsinfästnng vilket funkar som kontinuerligt rostskydd.

    #182241

    saab putte
    Deltagare

    Kan även vara fördelarn som är dålig, kolla om du har olja inuti fördelarlocket. Ganska vanligt fel det med. Antar det sitter nån form av bussningar som fördelaraxeln löper i som blir kassa med tiden, om dem går att byta har jag inte kikat på men det går säkert.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #182245

    arcsmile
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    skit i motorrummet kan faktiskt vara bra, på många bilar läcker det servovätska på vänster länkarmsinfästnng vilket funkar som kontinuerligt rostskydd.

    Det skyddande problemet har jag tyvärr inte…

    Kanske bara borde ta och göra ordentligt rent i motorrummet när termometern inte visar -20 längre. Det kan ju vara gammal skit som sitter. =)

    #182251

    torbo
    Deltagare

    Har precis samma problem på min bil. Luktar bränt och ryker efter man har kört.
    Är det jobbigt att byta ventilkåpspackningen?

    Ska testa det där med ett vitt papper..

    #182256

    arcsmile
    Deltagare

    Ja precis. Det ryker efter att man kört en bit vilket ju tyder på att det blir varmt OCH att det kommer dit ny färsk olja. Annars skulle det ju sluta ryka efter ett litet tag. Msåte dock vara ett litet läckage eftersom det inte är jättemycket som ligger där och det inte syns på stickan även efter ganska lång tid. Kan någon förklara vad fördelaren egentligen gör? Rotorn fördelar via fördelarlocket ström till tändstiften, men varför är det olja i fördelaren?
    /Mattias

    #182257

    plankan
    Deltagare

    @arcsmile wrote:

    men varför är det olja i fördelaren?/Mattias

    Det skall det inte vara heller 😯

    Dock kan det vara den O-ring enl bilden här:

    Som gör att det läcker/rinner neråt på motorn

    #182260

    arcsmile
    Deltagare

    Skönt, då är det inte jag som är knäpp då =) Ska kolla upp det här. När det blivit lite mildare som sagt!

    #182261

    anderslindh
    Deltagare

    Rotorn roterar via rotoraxeln som är ansluten till avgaskammen. Du ser på denna bild:
    http://farm5.static.flickr.com/4118/4747347574_22c78038b9_z.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Någonstans måste det vara en genomföring ut till rotorn och jag antar att det är den genomföringen som i så fall läcker (om det är olja i fördelarlocket)

    #182417

    torbo
    Deltagare

    Upptäckte igår att jag inte hade någon motorolja i motorn.
    Vet inte hur länge jag har kört utan olja men, jag fyllde på när jag upptäckte det.
    Hoppas inte motorn är skadad.

    När jag startade motorn så ser jag att under fördelarlocket så sprutar det ut olja från ett rör som sitter anslutet
    till turbon. Vad är det för rör, och kan man byta det själv?

    #182421

    sebbo
    Deltagare

    det är tryckröret som förser turbon med smörjolja. kör INTE bile ngt mer innan du fått det röret bytt.

    #182422

    torbo
    Deltagare

    @sebbo wrote:

    det är tryckröret som förser turbon med smörjolja. kör INTE bile ngt mer innan du fått det röret bytt.

    Okej, är det svårt att byta själv? Var hittar man ett sånt rör? Skroten, eller kan man köpa online någonstans?

    Nej jag ska inte köra mer, mådde nästan lite dåligt när jag visste om det. Men jag var tvungen att köra hem bilen.
    Rullade i nerförsbackar osv, för att inte anstränga motorn.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.