Oljeläckage

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      september 14, 2004 at 22:28 #77007

      Tack för tipset!
      Ska ta och kolla hur det ligger till med balansaxeln. Låter som om det inte är positivt med glapp i balansaxeln, ska söka lite om hur det är med det.

        september 14, 2004 at 23:36 #77008

        Kolla glappet med avtagen fläktrem. Om ett litet glapp finns i axeln märks det nämligen inte om remmen är med i spelet.

        Glappet söker du i balansaxelns remskiva. Denna är lika med den drivande remskivan, som ju på
        de flesta andra motorer sitter på vevaxeln.

        Är axeln och dess lager justa skall remskivan inte kännas ens 1/10 mm glapp radiellt. Den skall verka helt stum. Verkar det finnas någon tillstymmelse eller mer till glapp kan det vara det som är problemet, som någon skrev förut i tråden. Då slås packboxen sönder med tiden av den glappa axeln. / Matte R

          september 15, 2004 at 08:39 #77009

          Sitat: Hoppas att det inte är oljetrågspackningen. Har för mig att jag läste att motorn måste ur för det.

          Hvis det er på framsiden av oljetrauet det lekker, så kan det gå an å bare ta løs dekslet foran registerdrevene. Deretter kan man skjære løs den delen av oljetraupakningen som er i framkanten, og passe til en ny del. Det må suppleres med pakningsmasse i overgangene. Det er vel ikke alle som synes dette er den rette måten å jukse det til på, men hvis lekkasjen er foran så er det jo i hvert fall mye mindre jobb enn å ta ut hele maskineriet.

          For øvrig så kan det komme mye olje ut hvis pakningen og akseltetningene ved registerdrevene er dårlig. Dette fordi oljen da blir slynget ut fra de roterende drevene og rett mot dekselpakningen.

            september 17, 2004 at 09:03 #77010

            Lite av mina erfarenheter:

            Jag fick också ett oljeläckage modell större för knappt ett år sedan. Efter lite huvudbry och studerande så upptäcktes lite olja i kylarvattnet (som också luktade avgaser) och att underredet numer var mkt rostskyddat. Båda topplockspackningarna byttes samt att jag upptäckte att oljetrycksgivaren hade spruckit av ålder. Givare och bensinpump byttes, det senare av ren säkerhetsåtgärd då den gamla såg lite trött ut, inga större kostnader, då samma typ annars sitter på Ford Granada. Men kolla oljetrycksgivaren, vilket fall som hellst, även om läckaget är stoppat.

          Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.