Oljeläckage bakom svänghjul 850cc – tätning??

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Oljeläckage bakom svänghjul 850cc – tätning??

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-30 22:19.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Martin Sigge
    Deltagare

Hej igen i sommarvärmen,

nu när jag har moroten ur för fjärde gången på en vecka tänkte jag passa på åtgärda oljeläckaget från vevaxeln bakom svänghjulet. Dock fattar jag inte hur det är tänkt. Som det ser ut på bilden ska det finnas 2 tätningar om det är originalaxeln (nr 6 på bilden), och inga (?) tätningar om det är en utbytesaxel (nr 2 på bilden).

Som det ser ut tycker jag att tätningarna ligger mellan svänghjulet och blocket/underhalvan, men det låter konstigt för mig.

PÅ min maskin syns inga sådana tätningar bakom svänghjulet, och det kommer ut svartaktig olja .

Kan någon förklara hur det ska vara?

mvh
    MO

[image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/571804-vev.jpg[/image]

saab-jonte
    Deltagare

hmm… inga tätningar på utbytesaxel? det borde det väll vara, inte så påläst på saab 2T än men ändå… rev i sär en dkw f12 motor och den är ju uppbyggd på nära nog exakt samma sätt… där satt det tätningar som det visar på första axeln 2 ringar, liknande kolvringar/kannringar mellan svänghjulet och första vevhuset sett frånsvänghjulet sett, sedan fanns det ju likadana tätningar mellan dom andra cylindrarna. 2 stycken ringar mellan varje cylinder och avslutningsvis 2 stycken längst ut på motorn. dessa ringar syntes inte alls utifrån ens när svänghjulet var bortplockat utan syntes först när man tagit bort underdelen av vevhuset (locket). men om du har läkage där går den inte dåligt då på den cylindern, det borde ju läcka in luft i undertrycksläge och läcka ut gasblandning i övertrycksläget?

uffepuffe
    Deltagare

du måste lyfta av bottendelen på motorn

Martin Sigge
    Deltagare

Hej igen,

tack för tipsen!

Nu har jag lyft bottendelen och satt dit den igen. Det sitter två ”kolvringar” som ska täta enligt labyrintprincipen. De hade lagt sig med öppningarna mitt för varandra, och det är nog förklaringen till läckaget. Har nu vridit ringarna så att öppningarna sitter med maximalt avstånd från varandra. Får se om det blir bättre. Hoppas de inte har en tendens att vrida sig efter montering. Borde kanske ha lagt i lite gänglåsning eller liknande? Nåja, det blir vad det blir.

Det är dessa ringar som syns på skissen ovan, men skissen måste vara felaktig, för de sitter definitivt framför bakersta ramlagret + att det inte kan vara möjligt att utbytesveven ska gå utan tätningar. Eller missförstår jag skissen?

Vad gäller tjuvluft genom det där läckaget är det nog så, att oljan tätar mha kapillärkraften; det är bara det att den även letar sig ut, och man vill ju ha en tät motor + slippa ev. olja i kopplingen.

God Natt Alla/MO

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng