Oljetemperatur stiger ej?

Forum Modellspecifika forum OG900 Oljetemperatur stiger ej?

Detta ämne innehåller 13 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-10-05 13:58.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15839

    Martin
    Deltagare

    Jag har installerat tre VDO-mätare i radiofacket på Cabben och flyttat ned radion i mittkonsollen. Volt alt. amperemätaren fick ge vika för en yttertemperaturmätare. Oljan däremot känns viktigt att hålla koll på, så en 0-150 graders oljetempmätare installerades plus en oljetrycksmätare 0-5 bar. Tryckgivaren är inte installerad ännu, eftersom jag inte hade någon korrekt nippel/adapter hemma.

    Givaren är VDO original märkt 0-150 C och monteras i oljetråget istf oljepluggen och sitter skyddad från den värsta fartvinden. Det märks ingen skillnad om bilen står still eller om man kör med den. Under själva provet togs ström direkt från batteriet och jorden kopplades till ett metallbleck under instrumentpanelen.

    Nu till frågan
    Efter drygt 10 minuters körning är vattentempmätaren parkerad på normal och oljetempnålen har precis klättrat in på skalan. 10 minuter senare efter lugn till ngt forcerad körning har nålen fortfarande inte passerat 80. (?)
    Sedan får den stå på tomgång i ytterligare tio minuter :blush: och kylfläkten drar igång några gånger, Min uppfattning är att den åtminstone borde letat sig upp till knappt 90. Är det normalt med så låga värden?

    Bild på förarplats och mätare. (oljetrycksmätaren ej inkopplad)

    #105011

    arild u
    Deltagare

    Hei Martin!
    Jeg har en Audi A6 og der er normal tempen på oljen rundt 80-85 grader, når jeg trekker husvagn så stiger tempen til rundt 100 grader….
    Jeg har også en Alfa Romeo ”Bertone cupe” og der ligger tempen på ca 75-80 grader vad landevei kjøring….når jeg kjører den på racing banan så stiger tempen til rundt 100 -110 grader. På alfaen tar det lang tid, 2-3 mils kjøring før tempen på oljen kommer opp på normalt nivå (7. liter olje)
    Jeg tror at olje tempen ikke stiger likt med vanntempen, tempraturen på oljen syns jeg, stiger mer /raskere når man belaster motoren mens vanntempen er konstant.

    #105012

    Martin
    Deltagare

    Tack Arild! 🙂
    Då vet jag att det inte är onormalt. Jag funderade ett tag på om det var krångel med en elanslutning. Jag skall ta och belasta under en längre tid så får vi se om temperaturen klättrar upp lite mer. Jag är mycket medveten om att för höga oljetemperaturer generellt sliter oljan i förtid, men för låga temperaturer är inte bra det heller.

    Vad är egentligen optimala arbetstemperaturområdet för oljan i en standard 2 liters Saab turbomotor?

    #105013

    sabbe
    Deltagare

    Det tar normalt mycket längre tid att värma upp oljan än kylvattnet. En orsak till varför man inte skall fresta en kall motor. Man bör ha minst 80 grader på oljan innan man belastar t.ex en Porsche. Moderna bilar har ofta en värmeväxlare för olja/kylvatten. I början värme kylvattnet upp oljan (detta sparar bränsle) när oljan har blivit riktigt varm kyler det uppvärmda kylvattnet oljan till ca 90- 100 grader. Dessa värmeväxlare kom redan på 80-talet på t.ex VW D24 TIC.

    Sabbe

    #112410

    Simon
    Deltagare

    Skriver i denna tråden nu när man lade ner tid på att söka först. 🙂
    Har kopplat in tre extramätare nu i helgen, som synes är det turbotryck, oljetemp och oljetryck. Nu till frågan, vad är normal temp på oljan i en 900:a? Mätaren börjar på 50 grader, efter 2-3 mils körning så börjar nålen närma sig 55-60 grader, efter nästan en kvart på tomgång med stigande vatten temp så landar den på 60 grader, sen händer inte mer. Har det med placeringen av sensorn att göra, sitter på en adapter vid oljefiltret, eller det är oljekylen som är så pass effektiv?
    Tycker mätaren ska upp mot 95 grader iaf, Peugot 407 har oljetempmätare som standard, skalan börjar på 90 grader och normal temp ligger en bit över 100 grader, så jag tycker 60 grader är lite lågt. Men det är kanske bara jag? :confused:

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #112411

    Martin
    Deltagare

    Min uppfattning är att det kan bli ett temperaturfall om du har ”för mycket” adapter innan oljetempgivaren kommer åt att mäta.

    Jag har som jag skrivit ovan givaren i oljetråget. Min oljetemp, (16v Turbo fulltryckare) ligger efter cirka en halvtimmes landsvägskörning kring 80 grader.

    #112412

    Simon
    Deltagare

    Adptern ser ut så här, är ungefär 200 mm tjock, tempgivaren sticker in rätt så långt i mitten:

    Men det kan ju vara så att adaptern kyler en del, i början iaf, får ta en lång landsvägstur och se vad som händer. Men runt 80 grader är normalt skulle man kunna säga?

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #112421

    Martin
    Deltagare

    OK, det ser inte ut som om att temperaturfallet skulle vara något mätbart med en sådan adapter.

    #112433

    anders j
    Deltagare

    Hej på er !

    Jag har under flera år kört med oljetempmätare enl bild och med adapter på oljepumpen och det är fullt normalt med en rätt lång fördröjning av oljetempuppgången jmf med vattentempen så det är inget ni behöver oroa er över. Därefter går oljetempen en aning under vattentempen så länge motorn inte hårdbelastas. Vid långvarig hård belastning med t.ex. släp så har jag vid enstaka tillfällen fått upp tempen till 120 grader men det är det högsta jag sett.

    MVH

    Anders

    #112454

    kalle .p
    Deltagare

    Att olje tempen ligger runt 80 grader är helt ok men suklle den börja närma sig dom hundra så tar det inte lång tid innan oljan är förbrukad.

    För när oljan blir för varm så förkolnar den och lägger sig i olje kanalerna. Detta är det som händer på Saab 95 motorerna och efter en tid så kommer oljan inte fram och motorn går sönder.

    Så en låg olje temp är inte så faligt. Och vist tar det tid att värma upp oljan det är nästa som när man kokar vatten på spisen den kokar mycket snabbare än om man skulle koka upp olja.

    #112455

    pelle s
    Deltagare
    Kalle .P wrote:
    Och vist tar det tid att värma upp oljan det är nästa som när man kokar vatten på spisen den kokar mycket snabbare än om man skulle koka upp olja.

    Fast det beror ju främst på att vatten kokar vid 100 grader C medan motorolja kokar någonstans mellan 250 och 300 grader C! :lecture:

    Pelle

    #112653

    Simon
    Deltagare
    Kalle .P wrote:
    Att olje tempen ligger runt 80 grader är helt ok men suklle den börja närma sig dom hundra så tar det inte lång tid innan oljan är förbrukad.

    För när oljan blir för varm så förkolnar den och lägger sig i olje kanalerna. Detta är det som händer på Saab 95 motorerna och efter en tid så kommer oljan inte fram och motorn går sönder.

    Hmm, inte bra med oljetemp runt 100 grader säger du… Jobbarkompisens Peugot 407 ligger runt 120 grader vid normal körning… :crazy:

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #112695

    porsche944
    Deltagare

    Har samma instrument och samma inkoppling som du gjort på en 900 t-16 87:a. Vid normal körning ligger tempen på ca 60-75 grader. Att mäta i tråget är nog inte det optimala, vid körning så går ju det mesta av oljan runt i systemet. När jag körde tävling så mätte vi på den ”kalla” sidan, dvs tempen efter oljekylet, det är ju den oljan som är på väg tillbaka och skall smörja igen. Din indikering är säkert rätt normal så som dety är mätt.

    MVH

    Michael

    #112698

    Martin
    Deltagare

    Jag ser inte längre tempen som ett problem.
    Jag skulle vilja koppla tillbaka till min fråga i ett av de första inläggen i tråden.
    Vad är egentligen optimala arbetstemperaturområdet för oljan i en standard 2 liters Saab turbomotor.
    Vi utgår från att Saaben fått rekommenderad olja.

    Tack Arild! 🙂
    Då vet jag att det inte är onormalt. Jag funderade ett tag på om det var krångel med en elanslutning. Jag skall ta och belasta under en längre tid så får vi se om temperaturen klättrar upp lite mer. Jag är mycket medveten om att för höga oljetemperaturer generellt sliter oljan i förtid, men för låga temperaturer är inte bra det heller.

    Vad är egentligen optimala arbetstemperaturområdet för oljan i en standard 2 liters Saab turbomotor?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng