Oljetråg till långmotor RWD.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Oljetråg till långmotor RWD.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Oljetråg till långmotor RWD.
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-26 13:34 av big nyz.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Har ett projekt med en BMW 1502 -75 som ska få og900-motor. Projekttråden finns här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=263941
Det är alltså en långmotor som ska paras ihop med en Getrag 262 växellåda. Det jag skulle vilja be om hjälp med här är oljetråget. Finns det någon som vet ifall jag kan utgå från t.ex. ett og9000 tråg eller t.om. ett GM-tråg? Har de ens tråg i stålplåt, eller är de av aluminium? Det känns lite onödigt att börja bygga från scratch ifall jag kan använda ens vissa delar av något som finns färdigt.
Motorn ska monteras rätt långt bak i motorrummet, så framvagnsbalken och kuggstången hamnar under främre delen av motorn. Sumpen hamnar alltså på kopplingssidan av motorn (som är framme på en “riktigt” ställd motor :wacko .
Jag har googlat mycket men inte hittat något matnyttigt. Det är ju inte en så vanlig operation detta…
Hoppas på tips och bollplank!
Tack!Alla tråg på raka bensinfyror som Saab har tillverkat är såvitt jag vet gjutna i aluminium. Har sett flera som svetsat om tråg till 740 när de monterar T5/T6 så och de är också i aluminium så det lär nog gå fint och svetsa om ett gammalt saabtråg också. Måtta ut och kapa och lämna bort till någon som kan TIGa ihop det igen.
@Big Nyz wrote:
Tack för svar! Ok, har en kontakt som svetsar alu. Men vilken motor ska jag ta tråg från? Är det samma block i og900 och og9000?
Japp, samma block om vi pratar og900 85-94 och 9000 2,0 85-93
Kanske är lika enkelt att bygga ett nytt tråg i plåt ?
Kan vara enklare att få det till å passa mot resten av bilen då det har en förmåga att vara saker ivägen när “fel motor” ska in i en bil@SaabAero wrote:
Kanske är lika enkelt att bygga ett nytt tråg i plåt ?
Kan vara enklare att få det till å passa mot resten av bilen då det har en förmåga att vara saker ivägen när “fel motor” ska in i en bilKanske det? Jag har ju nog tänkt på saken… Kan man i så fall strunta i sådant hi-fi-hi-tech som skvalpplåtar och helt enkelt bara bygga ihop en balja, och låta pickupen vara på djupaste stället?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.