Oljetråg till långmotor RWD.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Oljetråg till långmotor RWD.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Oljetråg till långmotor RWD.

  • Författare
    Inlägg
    • februari 24, 2013 at 21:19 #26130

      Hej!

      Har ett projekt med en BMW 1502 -75 som ska få og900-motor. Projekttråden finns här:

      http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=263941

      Det är alltså en långmotor som ska paras ihop med en Getrag 262 växellåda. Det jag skulle vilja be om hjälp med här är oljetråget. Finns det någon som vet ifall jag kan utgå från t.ex. ett og9000 tråg eller t.om. ett GM-tråg? Har de ens tråg i stålplåt, eller är de av aluminium? Det känns lite onödigt att börja bygga från scratch ifall jag kan använda ens vissa delar av något som finns färdigt.

      Motorn ska monteras rätt långt bak i motorrummet, så framvagnsbalken och kuggstången hamnar under främre delen av motorn. Sumpen hamnar alltså på kopplingssidan av motorn (som är framme på en “riktigt” ställd motor :wacko .

      Jag har googlat mycket men inte hittat något matnyttigt. Det är ju inte en så vanlig operation detta…

      Hoppas på tips och bollplank!
      Tack!

        februari 24, 2013 at 21:52 #194874

        Alla tråg på raka bensinfyror som Saab har tillverkat är såvitt jag vet gjutna i aluminium. Har sett flera som svetsat om tråg till 740 när de monterar T5/T6 så och de är också i aluminium så det lär nog gå fint och svetsa om ett gammalt saabtråg också. Måtta ut och kapa och lämna bort till någon som kan TIGa ihop det igen.

          februari 25, 2013 at 06:55 #194878

          Tack för svar! Ok, har en kontakt som svetsar alu. Men vilken motor ska jag ta tråg från? Är det samma block i og900 och og9000?

            februari 25, 2013 at 07:01 #194879

            @Big Nyz wrote:

            Tack för svar! Ok, har en kontakt som svetsar alu. Men vilken motor ska jag ta tråg från? Är det samma block i og900 och og9000?

            Japp, samma block om vi pratar og900 85-94 och 9000 2,0 85-93

            Kanske är lika enkelt att bygga ett nytt tråg i plåt ?
            Kan vara enklare att få det till å passa mot resten av bilen då det har en förmåga att vara saker ivägen när “fel motor” ska in i en bil

              februari 25, 2013 at 11:13 #194887

              @SaabAero wrote:

              Kanske är lika enkelt att bygga ett nytt tråg i plåt ?
              Kan vara enklare att få det till å passa mot resten av bilen då det har en förmåga att vara saker ivägen när “fel motor” ska in i en bil

              Kanske det? Jag har ju nog tänkt på saken… Kan man i så fall strunta i sådant hi-fi-hi-tech som skvalpplåtar och helt enkelt bara bygga ihop en balja, och låta pickupen vara på djupaste stället?

                februari 25, 2013 at 11:24 #194888

                Visst, ett vanligt tråg är bara en balja med pickup och plugg i lägsta punkten

                  februari 26, 2013 at 13:34 #194899

                  Ok, tack för råden! Har börjat ställa in min hjärna på att bygga eget nu… Särade donatormotorn från växellådan idag så jag har något att titta på. Kika gärna in på min projekttråd på Garaget nån gång och se hur det framskrider. :smile

                  Mvh
                  Mathias

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.